המשך ההסלמה בדרום עלול להצית את השטח בגדה • פרשנות

עם תחילת הרמדאן, אבו מאזן חושש שמבצע שיחל בימים האלה יעורר מהומות גם בשטחי הרשות הפלסטינית. בחמאס בוחנים כעת את התגובה הישראלית - ושולחים רמזים בדבר מוכנות להפסקת אש

זמן צפייה: 01:33

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה, שלח רמז שמצביע על כך שבחמאס מוכנים לחזור להפסקת אש שמשמעותה שקט תמורת שקט. במקביל, ניכרת בשטח דעיכה מסוימת של התקיפות. העובדה שהירי כרגע מכוון לעבר עוטף עזה מצביעה על כך שהאזורים המרוחקים יצאו מכלל שימוש, וכרגע בוחנים את התגובה הישראלית. ישראל היא זו שצריכה להגיב לעבר המטח הקטלני שהיה באשדוד בשעות הערב, וכרגע המצב תלוי בישראל.

הנייה הצהיר כי חמאס יעשה את מה שישראל תעשה. אם ישראל תסלים את המצב – חמאס יגיב בהסלמה, ואם לא – יהיה ניתן ללכת להבנה. מה שמחזיק את ההבנות בעזה באופן לא כתוב זאת, כאמור, הנוסחה של "שקט תמורת שקט". מחר מתחיל הרמדאן, ומבצע שיתחיל בימים האלה יכול לעורר משהו גם באזור יהודה ושומרון. אבו מאזן לא רוצה בזה, ולכן הוא יוזם כינוס של הליגה הערבית. בסופו של דבר חמאס מבקשים להציג את ההישגים כדי לומר שהם סיימו את הסבב. מבחינתם, העובדה שבישראל מדברים על ביטולי אירועים יום העצמאות והאירוויזיון, מהווה הישג מבחינתם.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

חמאס פרסם תיעוד: ירי טיל הנ"ט לעבר הרכב הישראלי

חמאס במסר לישראל: מעוניינים בהפסקת אש; הירי לעוטף נמשך

משה פדר נהרג מנ"ט בעוטף; פנחס פשווזמן - ההרוג מרסיסים באשדוד

הפצצה של מבנה נגנון ביטחון הפנים של חמאס
הפצצה של מבנה נגנון ביטחון הפנים של חמאס

ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה, התייחס מוקדם יותר לעימות עם ישראל: "החזרה לרגיעה היא דבר אפשרי והשמירה עליה תלויה בהתחייבות הכיבוש לעצירת האש באופן מלא ובמיוחד נגד המשתתפים בהפגנות העממיות השקטות, יחד עם התחלה מיידית בביצוע ההבנות הקשורות לחייהם המכובדים של תושבינו בעזה".

דובר הג'יהאד האסלאמי, מוסעב אל-ברים, אמר לערוץ "אלמיאדין" כי "בתגובה לתוקפנות של ישראל, הפלגים הפלסטיניים עשויים לפגוע בחיילי צה"ל וביישובים הישראליים. הפלגים הם אלה ששולטים במשוואת הלחימה מול ישראל".

פנחס מנחם פשווזמן, משה פדר
פנחס מנחם פשווזמן, משה פדר | צילום: באדיבות המשפחה

מוקדם יותר הודיע שר בקבינט המדיני-ביטחוני בתום ישיבת הקבינט כי "סבב ההסלמה עלול להימשך אל תוך אירועי יום העצמאות והאירוויזיון, וכי במערכת הביטחון עדיין לא יודעים להעריך לאן סבב הלחימה הולך". עוד אמר השר כי הייתה תמימות דעים ששני האירועים לא יכולים להוות שיקול בנוגע לקבלת ההחלטות להמשך הלחימה.

שר נוסף שהשתתף בישיבה אמר כי "הישיבה הייתה דומה לכל ישיבות הקבינט הקודמות בזמן הסלמות בעזה - אותו ריטואל. נתניהו לא שינה את עמדתו ואינו מעוניין במבצע רחב בעזה. אם זה היה תלוי בו, הוא היה הולך להפסקת אש. הבעיה היא שחמאס ממשיך להשתולל אז הלחימה בינתיים נמשכת".

בהמשך לדיונים בקבינט, הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, על הפסקת הכנסת הדלקים לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום. בד בבד, משרד הבריאות העזתי עדכן כי נכון לעכשיו ישנם 18 הרוגים בצד העזתי ו-146 פצועים.

הסלמה בדרום
הסלמה בדרום | צילום: רויטרס

משה פדר, אגרונום בן 67 מכפר סבא, הוא ההרוג מפגיעת טיל הנ"ט בכביש 34 - כך הותר לפרסום הערב. בת זוגו של פדר ב-17 השנים האחרונות היא איריס עדן, אלמנת צה״ל שאיבדה את בעלה, רב סרן ישיש עדן, באסון המסוקים.

פנחס מנחם פשווזמן, שנהרג מרסיסים בעקבות פגיעת רקטה ברכב באשדוד, הותיר אחריו אלמנה ותינוק כבן שנה. דודו נרצח בפיגוע בפיגוע באוטובוס בהר מירון בשנת 2002, ודוד נוסף נהרג באסון גשר בנות יעקב. הלווייתו תצא בשעה 23:00 מבית הכנסת "עטרת נחום" בבית שמש להר המנוחות.

בתוך כך, שני חיילים נפצעו קל ובינוני כתוצאה מפצמ"ר שפגע ברכב צה"לי במושב יכיני שבצפון הנגב. השניים פונו לחבירה עם מסוק צה"ל, שפינה אותם לבית החולים סורוקה. מהצבא דווח כי ישנו פצוע נוסף בשטח, שלעת עתה אין גישה אליו.

משרד הבריאות העזתי הודיע כי נכון לעכשיו 24 פלסטינים נהרגו ו-154 נפצעו, במהלך סבב ההסלמה האחרון.