תקיפת צה"ל בעזה - מסר לחמאס: רסן את הג'יהאד האסלאמי • פרשנות

ישראל ניהלה עם חמאס דיאלוג באמצעות אש, ואותתה כי היא ערוכה לאירועי יום הנכבה ואף לעימות אפשרי • מצרים במסר לסינוואר: ישראל מחויבת להסדרה - אך לא תקבל את מעשי הג'יאהד האסלאמי

זמן צפייה: 05:30

המתיחות בדרום: תקיפת צה"ל ברביעי בלילה בצפון רצועת עזה היא למעשה מסר תקיף ששלחה ישראל לחמאס – האחריות על הג'יהאד האסלאמי נמצאת על אנשיכם, ועליכם לרסן את הארגון. במידה וחמאס לא יעשה זאת, מבהירה ישראל, הג'יהאד האסלאמי עלול להרוס את ההסדרה ואף להוביל את האזור למלחמה.

לאחר שישראל מנעה שורת הטבות מרצועת עזה, בין היתר על ידי צמצום מרחב הדיג, היא מאותתת כי היא נערכת לכל תרחיש, במיוחד לפני השבוע המתוח שצפוי בצל אירועי יום העצמאות ויום הנכבה במקביל, וכי היא ערוכה במקרה הצורך גם לעימות עם חמאס.

לעוד כתבות בנושא:

צה"ל תקף מטרות חמאס ברצועה; 2 רקטות שוגרו לעבר יישובי העוטף

הג'יהאד האסלאמי: "חיסולים יובילו לתקיפת ערים גדולות בישראל"

תקיפת צה''ל ברצועת עזה
תקיפת צה''ל ברצועת עזה | צילום: החדשות 13

פרשנות: איראן מניעה הג'יהאד האסלאמי לפעול כנקמה על התקיפות בסוריה \ צבי יחזקאלי

פעולות הג'יהאד האסלאמי נגד ישראל והניסיונות של הארגון להרוס את מאמצי ההסדרה נעשים כתוצאה מלחץ שמפעילה איראן. טהראן דוחפת את הג'יהאד לפעול נגד הרגיעה כדי לנקום על ההשפלה שספגה בסוריה, כאשר מטוסי חיל האוויר ירו לעבר בסיסים שלה.

אולם, מלבד עידוד איראן, הג'יהאד האסלאמי מבצע את מעשיו גם בידיעת חמאס. בשל כך, מנהיג הארגון ברצועה יחיא סינוואר, שהגיע לקהיר, שמע מהמודיעין המצרי מסר לפיו עליו להרגיע את הרוחות כיוון שישראל מחויבת להסדרה אך לא תסבול את מעשי הג'יהאד האסלאמי. מחר יהיה יום מבחן לחמאס, שמאמצי הרגיעה תלויים בו.

היום, כזכור, מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד נחאלה, התייחס למתיחות המתחדשת בגבול רצועת עזה. "כל פגיעה בהתנגדות הפלסטינית באמצעות חיסולים תיענה בכל הכוח". את הדברים אמר בריאיון לעיתון "דאר אלחיאת". "נתקוף ערים גדולות ללא קשר להבנות שהושגו או יושגו בעתיד. לא יהיו לנו כל קווים אדומים". "אנחנו נמצאים בעימות מתמשך עם האויב", הוסיף נח'לה. לדבריו, "אנחנו בני ברית של כל מי שתומך בהתנגדות, ואויבים לכל בעל ברית ותומך ישראל".

צילום: החדשות 13

נחאלה התייחס לקשר של ארגונו עם איראן: "אנחנו בעלי ברית של כל מי שתומך בהתנגדות שלנו לישראל. אנו מברכים את כל מי שעומד לצדנו במאבק מול הפרויקט הציוני, ובראשם איראן". מזכ"ל הארגון התייחס לביקור שייערך במהלך היום עם משלחת חמאס במצרים: "אני מעריך שהבנות הרגיעה יהיו על סדר היום שלנו, בנוסף למידת ההתחייבות של ישראל להבנות אלו".

בד בבד, פלוגות "ירושלים" של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, פרסמו סרטון תחת הכותרת "ממתינים לפקודה", ובו מסרים מאיימים כלפי ישראל, כגון "אנו יכולים להכאיב לאויב בכל ההתנחלויות שלו בעוטף עזה", "האויב ישלם את החשבון במערכה, לא רק אנחנו. לא נסכים להרג העם הפלסטיני", ו-"אנחנו נפגע בביטחון הישראלי ובחיי התושבים הישראלים בכל הערים. אנחנו לא נסכים בשום אופן לרגיעה תמורת רגיעה. אנחנו מעדיפים למות בשדה הקרב מאשר להיכנע".

בתוך כך, חמאס הודיע כי מנהיג הארגון בעזה, יחיא סינוואר, עזב את הרצועה בדרכו לקהיר, לאחר שקיבל הזמנה משר המודיעין המצרי, עבאס כאמל. מטרת הביקור, על פי חמאס, היא לדון בקשרים בין הארגון למצרים, במשטרה להקל את המצב הכלכלי ברצועה ובמספר סוגיות בעלות חשיבות משותפת.