גורמים פלסטיניים: מאמצי ההרגעה המצריים מנעו ההסלמה בדרום

בצל ירי הרקטות לעוטף, מקורות בעזה טענו כי פגישות שקיימה היום המשלחת הביטחונית המצרית עם ראשי חמאס הצליחו להוריד את המתח מול ישראל. ברצועה עדיין שוקלים כיצד להגיב להרג הפעיל

זמן צפייה: 06:13

מתיחות בדרום: בצל ירי הרקטות לעוטף עזה אמש, קיימה היום (שבת) ובמהלך הלילה המשלחת הביטחונית המצרית פגישות עם בכירי חמאס, בהם גם איסמעיל הנייה ויחיא סינוואר. על פי גורמים פלסטיניים, מאמצי המצרים נשאו פרי והצליחו להוריד את המתח בין עזה לבין ישראל ובין חמאס לצה"ל.

עם זאת, בחמאס עדיין מתנהל ויכוח פנימי האם די בשתי הרקטות שנורו אמש ליישובי העוטף כדי להגיב על הרג פעיל חמאס בידי צה"ל. בעוד שבזרוע הצבאית טוענים כי יש להגיב באופן משמעותי ונרחב ולא לקבל את ההתנצלות הישראלית, הפלג המדיני בחמאס טוען לעומת זאת כי יש להסתפק ברקטות שנורו אמש כדי להימנע מהסלמה.

ההערכה הערב בצה"ל היא שחמאס, גם אם לא ירה בעצמו, אישר או אפשר לארגון יותר קטן ברצועה לירות את הרקטות שנפלו במועצות אזוריות חוף אשכלון ואשכול, כנקמה סמלית על הרג פעיל הארגון. בינתיים, צה"ל עדיין מגביר כוננות בדרום, באמצעות תגבור מערך סוללות כיפת ברזל, ונקיטת צעדים נוספים.

עוד כתבות בנושא >>

התרעת שווא נשמעה בנחל עוז וכפר עזה

בעזה מאיימים: "במלחמה עתידית – נשתלט על יישובי העוטף"

נסראללה איים: "כל ישראל נמצאת תחת טווח הטילים שלנו"

ישיבת חוץ וביטחון בעוטף עזה
ישיבת חוץ וביטחון בעוטף עזה | צילום: חדשות 13

הבוקר דיווח אתר החדשות הפלסטיני "אמד" כי בפגישה בין משלחת המודיעין המצרית להנהגת הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה, הגיעו הצדדים להסכמה על מספר נקודות הקשורות לסוגיית הרגיעה עם ישראל.לאחר מכן עזבה המשלחת את הרצועה לעבר רמאללה, דרך מחסום ארז.

‏בד בבד, כלי שיט פלסטיני ועליו שני חשודים נכנס לשטח האסור לכניסה בדרום רצועת עזה. לוחמי צה"ל פעלו לעצור את כלי השיט בהתאם להוראות הפתיחה באש. הכלי נתפס והחשודים עליו הועברו לחקירה.

אתמול התייחס חמאס לביקור משלחת הביטחון המצרית: "במהלך הפגישה המשלחת המצרית סיפקה הסבר מקיף אודות ההפרות הישראליות נגד רצועת עזה והדחיינות ביישום ההבנות. המשלחת הדגישה כי 'בישראל מבינים את דרישות חמאס בנוגע להבנות'".

שיגור מרצועת עזה
שיגור מרצועת עזה | צילום: פלס

אמש אישר דובר צה"ל כי שתי רקטות נורו משטח רצועת עזה לישראל בהפרש של שעות ספורות. אזעקות נשמעו בקיבוץ ניר יצחק ובקיבוץ סופה שבדרום. מדוברות מועצה אזורית אשכול נמסר כי זוהתה נפילה אחת בשטח פתוח. מאוחר יותר, הופעלה התרעה בשטח פתוח באזור חוף אשקלון. בשני האירועים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

מוקדם יותר באותו יום הודיע חמאס כי אינו מקבל את התנצלות צה"ל על הרג הפעיל שלו אתמול, ואיים בתגובה. פתחי חמאד, בכיר חמאס, מסר כי: "חמאס לא ישתוק על הפרת ההבנות ועל הרג השהיד מחמוד אל אדהם. חמאס יגיב על ההרג השהיד ולא מקבל את ההתנצלות של ישראל. חמאס מקצה לאויב הציוני שבוע לביצוע ההבנות".

שלשום כאמור הודיע דובר צה"ל, כי מתחקור ראשוני עולה כי ההרוג היה פעיל בכוח הריסון של חמאס שמטרתו לשמור על השקט בסביבות הגבול. "הפעיל הגיע למרחב הגדר בעקבות שני פלסטינאים שנעו בצמוד לה", נמסר מדובר צה"ל. "בדיעבד עולה, כי כוח צה"ל שהגיע לאירוע זיהה את פעיל הריסון כמחבל חמוש וביצע ירי שמקורו באי הבנה. האירוע יתוחקר". לאחר התקרית, המשלחת הביטחונית המצרית נועדה במוקטעה ברמאללה עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.
נתניהו בראיון לתקשורת לאחר דיון קבינט באוגדת עזה
נתניהו בראיון לתקשורת לאחר דיון קבינט באוגדת עזה | צילום: לע''מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס שלשום בישיבה בעיריית אשקלון למתיחות בדרום ואמר: אני מעדיף שתהיה רגיעה - לא משום שיש לנו אשליה שאפשר להגיע להסכם מדיני עם החבורה הזאת שרוצה למחוק את מדינת ישראל מעל פני האדמה. אבל אנחנו נערכים למערכה לא רק רחבה, אלא גם מפתיעה".

"אני לא אהסס לעשות את מה שצריך", המשיך ראש הממשלה, "ושיקולי בחירות לא מנחים אותי. אני שוקל את זה בקור רוח, אבל אני רוצה בסוף תוצאה שהעיר הזאת והיישובים בדרום ימשיכו להתפתח ולשגשג ושתהיה תחושה ומציאות של ביטחון".