"כיפת ברזל" למל"טים: קרן הלייזר שמיירטת רחפנים • תיעוד

רפ"אל סיימה בהצלחה ניסוי במערכת ה-Drone Dome, שנועדה להגן מפני כלי הטיס. בתיעוד הניסוי ניתן לראות את קרן הלייזר מתמקדת ברחפנים - ומפילה אותם

זמן צפייה: 01:56

חברת רפא"ל סיימה היום (רביעי) בהצלחה ניסוי במערכת מבוססת טכנולוגיית לייזר ליירוט רחפנים. מערכת ה-Drone Dome ביצעה יירוט של מל"טים מרובים באמצעות קרן לייזר, תוך מעקב אחר מטרות בתנאי יום ולילה. בתיעוד ניתן לראות את המערכת שמורכבת על רכב צבאי, מאתרת את הרחפנים, מתמקדת עליהן ומיירטת אותן.

"מערכת המתקדמת מסוגה בעולם ליירוט רחפנים", אמר תא"ל שחר שוחט, מחטיבת מערכות להגנה אווירית ברפא"ל. "היכולת הייחודית שפותחה ברפא"ל מאפשרת מעקב מדויק ורהוט אחר מטרה נעה בטווחים גדולים, ומאפשרת מיקוד של קרן הלייזר בצורה מדויקת – ולפגוע במטרה".

בחודש שעבר חשף משרד הביטחון פריצת דרך בפיתוח מערכות יירוט נגד רקטות, טילי נ"ט וכלי טיס זעירים. הטכנולוגיה החדשה שפותחה, מדייקת את קרן הלייזר, ומאפשרת מיקוד וייצוב האלומה על מטרה בטווחים ארוכים, תוך התגברות על הפרעות באטמוספירה.

עוד בחדשות 13:

מאמצע 2020: ניסויים במערכת יירוט טילים מבוססת לייזר • תיעוד

כאלף שיגורים מעזה, 54 מטרות הותקפו בסוריה: צה"ל מסכם את 2019

חושפת ומשמידה אויב – בכל החזיתות: צה"ל הציג יחידה חדשה

הדמיית נשק הלייזר
הדמיית נשק הלייזר | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

פריצת הדרך תאפשר פיתוח מערכות מבוססות קרני לייזר, שיירטו רקטות, טילים וכלי טיס לא מאוישים. במשרד הביטחון מעריכים כי כבר במחצית השנייה של 2020 יערך ניסוי ראשון ביירוט רקטות בלייזר, והמערכת תוצב בשלב הראשון בעוטף עזה. "סוף סוף נוכל להגיע למערכת נשק אפקטיבית מלייזר שתחתוך את הברזל של הרקטות והטילים במרחק של קילומטרים", הסביר דודי אוסטר, ראש מחלקת אופטירוניקה במשרד הביטחון, את חשיבות הגילוי.

בעקבות פריצת הדרך, התניעה מנהלת פיתוח אמצעי לחימה (מפא"ת) שלוש תוכניות לפיתוח מדגימי לייזר רב-עוצמה, בשיתוף עם התעשיות הביטחוניות "רפאל" ו"אלביט מערכות": פיתוח מדגים למערכת לייזר קרקעית, משלימה למערכת כיפת ברזל, שתהווה שכבת הגנה נוספת. הלייזר המתמרן - פיתוח מדגים נייד להגנה על הכוחות המתמרנים בשטח. פיתוח מדגים לייזר שמיירט מעבר לעננים, מגן על מרחבים גדולים יותר ומותקן על פלטפורמה אווירית.

הדמיית נשק הלייזר
הדמיית נשק הלייזר | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

יתרונות מערכת הלייזר הם עלות היירוטים הנמוכה, ניהול יירוטים חכם וצמצום השימוש במיירטים, פוטנציאל ליירוט של איומים נוספים כדוגמת רחפנים, מזל"טים ובעתיד אף רקטות מדויקות.

לאורך השנים השקיע מפא"ת מאמצים רבים בקידום הטכנולוגיה של לייזר רב-עוצמה. פיתוחים רבים, מהארץ ומחו"ל, נבחנו והוכחו כלא יעילים. לאחרונה, כאמור, הושגו הישגים משמעותיים, בעקבות שיתוף פעולה בין מפא"ת לתעשיות הביטחוניות ולגורמים באקדמיה. הישגים אלה התאפשרו בעקבות פיתוח לייזר חשמלי, בניגוד ללייזר כימי שבו השתמשו עד כה.