ברקע הפיגוע בדולב: אלפי פלסטינים הפגינו בגבול רצועת עזה

כ-9,000 מפגינים הגיעו לגדר המערכת - המספר הגבוה ביותר בחודשים האחרונים. לפי משרד הבריאות בעזה, 125 פלסטינים נפצעו, 50 מהם מאש צה"ל. במקביל, בלוני תבערה הופרחו מהרצועה

זמן צפייה: 01:30

המתיחות בדרום: כ-9,000 פלסטינים הפגינו היום (שישי) סמוך לגדר המערכת בגבול רצועת עזה - מספר המפגינים הגבוה ביותר בחודשים האחרונים. לפי משרד הבריאות בעזה, 125 פלסטינים נפצעו, מתוכם 50 מאש ירי צה"ל. כמה מהמתפרעים יידו אבנים והשליכו רימונים ומטענים לעבר הכוחות, וצה"ל השתמש בעיקר באמצעים לפיזור הפגנות על מנת להרחיק את המפגינים. זאת, במקביל להלווייתה של רינה שנרב בת ה-17, שנרצחה בפיגוע במעיין בדולב.

בתוך כך, שריפה פרצה סמוך לקיבוץ בארי, נבדק האם כתוצאה מבלון תבערה. כמו כן, שריפת קוצים קטנה פרצה באזור מועצה אזורית אשכול כתוצאה מבלון תבערה - צוותי כיבוי במקום והאירוע בשליטה. לחברי קיבוץ בעוטף נשלחה הודעה על ידי מחלקת הביטחון של הקיבוץ כי "בדקות האחרונות יש הפרחה גדולה של בלונים מהרצועה. אנחנו מבקשים לגלות עירנות ולהתקשר לרבש"צ במידה ורואים בלון ברחבי הקיבוץ".

לכתבות נוספות בנושא >>

הותר לפרסום: רינה שנרב בת ה-17 מלוד נרצחה בפיגוע סמוך לדולב

פלסטיני התקרב לגדר הרצועה והשליך רימונים לעבר כוח צה"ל

תיעוד מגבול הרצועה: המחבל שירה רימונים - וניסה לחדור לישראל

סדרני חמאס בווסטים כתומים בדרך לגדר
סדרני חמאס בווסטים כתומים בדרך לגדר | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר, זיהו לוחמי צה"ל ארבעה חשודים, ככל הנראה ילדים, שחצו את גדר המערכת בצפון הרצועה, אך חזרו מיד לשטח הרצועה. חמאס הודיע כי ישלח סדרנים להרחיק מתפרעים מהגדר.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, תקף הבוקר את ראש הממשלה בנימין נתניהו וכתב: "שקט תמורת כסף - זה הדיל של נתניהו עם חמאס. שקט עכשיו, טילים אחרי הבחירות. ההרתעה הישראלית נמחקה ונתניהו מאבד שליטה". זאת, בתגובה לדיווח בעיתון "אל-אחבאר", לפיו ישראל התנתה את הכנסת המענק הקטארי לרצועה בתמורה לשקט עד לאחר הבחירות - דרישה שחמאס סירב לקבל, כך לפי הדיווח. בלשכת ראש הממשלה הכחישו את הדיווח ומסרו: "לא היה ולא נברא".

בשבוע האחרון חלה התחממות בגזרה הדרומית, כששבעה רקטות נורו לעבר לישראל. בתוך כך, במהלך הלילה (שישי) פלסטיני התקרב לגבול הרצועה, כך אישר דובר צה"ל, וכשהגיע כוח למקום השליך לעברו רימונים. "הלוחמים, שנערכו בנקודה בעקבות הזיהוי, הסתערו לעבר המחבל ופגעו בו", נמסר. "אין נפגעים לכוחותינו".

הבוקר פרסם דובר צה"ל את תיעוד התקרית. בסרטון ניתן לראות את המחבל יורה כמה רימונים בעזרת מטול, כאשר הוא סוחב תיק על גבו. כמו כן, נראה עשן שחור מיתמר סמוך לגדר הגבול, ואבנים שעפות באוויר כתוצאה מהפיצוץ.

תקרית בגבול רצועת עזה | צילום: חדשות בטחון שדה בטלגרם

אתמול התייחס דובר צה"ל בערבית סא"ל אביחי אדרעי לירי הרקטות מהרצועה בשבועות האחרונים, ואמר: "הג'יהאד האסלאמי ביצע ומתכנן לבצע פיגועים, ביניהם ירי רקטות. ישראל לא יכולה ולא תוכל להשלים עם פיגועים מסוג זה. השלכות שיהיו על אי ביצוע הצעדים שתוכננו להתבצע עבור תושבי הרצועה - מוטלות על הג'יהאד האסלאמי. על חמאס, המושל ברצועה, לאכוף את מרותו על הג'יהאד ולמנוע פיגועים ותוכניות אלה".

בד בבד, כאמור, השליח הקטארי מוחמד אל-עמאדי נכנס הלילה לרצועת עזה, והוא צפוי להעביר פעימה נוספת של סיוע כספי ממדינתו. לא מן הנמנע כי השליח מעביר מסרים בין ישראל לחמאס, בכובעו כמתווך בין הצדדים. כזכור, בחמאס מאיימים לאחרונה כי אם ישראל לא תיישם את הבנות ההסדרה - הוא יסלים את המצב.

בתוך כך, מקורות בחמאס מסרו היום לעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני כי אתמול נערכו שיחות עם המתווכים הקטארים בנוגע להכנסת הכספים לרצועה. על פי הדיווח, ישראל התנתה את המהלך בהבטחת שקט עד אחרי הבחירות – אך הפלגים בעזה סירבו לדרישה.

עוד דווח בעיתון כי הארגון הודיע אתמול למתווכים כי בכוונתם להסלים את הפרות הסדר על הגדר, וציינו כי ישנה אפשרות שיחודשו הפעילויות של היחידות השונות, בהן היחידות שאחראיות על חיתוך הגדר, "ההטרדה הלילית" ובלוני התבערה. במקביל, פרסמה "הרשות העליונה לצעדות השיבה" הוראות לקראת ההפגנות היום, שבהן נכתב כי יש לשמור על אופיין השקט ולהתרחק מהמקומות החשופים לצלפים.