בג"ץ ביטל את צו הריסת בית המחבל שהרג את הלוחם עמית בן יגאל

השופטים פסקו כי יש לבטל את צו ההריסה לבית המחבל שהרג את לוחם גולני, בטענה שהאם ו-8 הילדים המתגוררים בו חפים מפשע. בת זוגו: "למה אנחנו צריכים לעבור את זה?". נתניהו: "החלטה אומללה"

זמן צפייה: 02:12

שופטי בג"ץ ביטלו היום (שני) את צו ההריסה של בית המחבל נזמי אבו באכר בכפר יעבד ליד ג'נין, ממנו זרק המחבל את הבלוק שהרג את לוחם גולני עמית בן יגאל. ההחלטה התקבלה ברוב של שני שופטים, מני מזוז וג'ורג' קרא, שהורו לבטל ההריסה.

מזוז וקרא נימקו את ההחלטה בכך שהאם ושמונת הילדים המתגוררים בבית חפים מפשע, לא מעורבים בפיגוע ולא תמכו במעשה, ולכן אין סיבה להרוס את כל הבית. עוד נימקו השופטים שצה"ל יכול להסתפק באטימת החדר בו התגורר המחבל. "הפעלת סמכות זו כרוכה בפגיעה קשה בשורה של זכויות יסוד, לרבות פגיעה בקנין ופגיעה בכבוד האדם ובשורה של זכויות הנגזרות מכבוד האדם", נימק מזוז.

"לאישה ולילדים לא מיוחסת על ידי המשיבים מעורבות כלשהיא במעשיו הנפשעים של אבי המשפחה - לא בסיוע, לא בידיעה על כוונתו לנקוט בפעולה, ואף לא תמיכה בדיעבד במעשיו", כתב מזוז. "המפגע עצמו נלכד ועומד לדין, וצפוי לרצות עונשי מאסר ממושכים, אם יורשע. מכאן שהפגיעה בבית מהווה בראש ובראשונה פגיעה באשתו ובילדיו שנותרו להתגורר בבית, ואשר הריסתו תותיר אותם חסרי קורת גג. בעתירה נטען עוד לענין זה כי מדובר במשפחה קשת-יום".

עוד כתבות בנושא >>

תיעוד מיוחד: חבריו של עמית בן יגאל חזרו לכפר שבו נפל

לקראת הריסה: צה"ל מיפה את בית החשוד בהריגת עמית בן יגאל

"דינו מאסר עולם": אישום נגד הפלסטיני שהרג את עמית בן יגאל

[brightcove_iframe video_id='news-news-flash-part-2006110805' autoplay='0' credit='' desc='לוחמי צה"ל ממפים את בית המחבל לקראת הריסה' kid='1_5qe07g2a' duration='69'']

אבין של בן יגאל הצהיר בעקבות ההחלטה: "הורדתי את דגל ישראל לחצי התורן. זה יום לא טוב למדינת ישראל".

חברתו של בן יגאל התייחסה להחלטה וכתבה: "מתביישת שאנשים כאלו קיימים במדינה הזאת. לא הורסים את בית המחבל כי המשפחה שלו 'חפה מפשע'? ומה אנחנו? למה אנחנו צריכים לעבור את זה? זה מגיע לי? מגיע להורים, לאחיות, לחברים? אין לי מילים מלבד בושה. חיילים שהקריבו את החיים שלהם בשביל שהם יוכלו לישון בשקט גם במותם לא נותנים להם כבוד. עמיתי אני מצטערת שהקרבת את חייך ואין טיפת הערכה והגיון".

גם אימו של הלוחם כתבה בפייסבוק: "עמיתי, חינכנו אותך לאהבת הארץ ואנחנו לא מתחרטים. חינכנו אותך לגיוס משמעותי ואנחנו לא מתחרטים. נתת מעצמך הכל הכל את החיים שלך נתת השארת אותנו כאן לבד, מתמודדים עם כל העולם האכזר הזה. עמיתי תציל אותנו מעוד התמודדויות".

"מכתבים לעמית"
10/8/20 13:28
עמיתיייייייייי לאן אתה מכוון?
עמיתייייי מה עוד אמור להיות ?
הרתעה מינימאלית הרס בית המחבל...

פורסם על ידי ‏נאוה רביבו‏ ב- יום שני, 10 באוגוסט 2020

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו מחה על ההחלטה: "זאת החלטה אומללה של בג"ץ שסירב לבקשתנו להרוס את בית המחבל שרצח את חייל צה״ל עמית בן יגאל ז״ל, שהיה בן יחיד להוריו. אני דורש לקיים דיון נוסף בהרכב מורחב. אסור לתת רוח גבית לטרור. המדיניות שלי כראש ממשלה היא להרוס בתי מחבלים ואני מתכוון להמשיך בה".

שר הביטחון בני גנץ אמר כי "כמובן שנכבד כל פסיקה של בג"ץ, אך פסק הדין שביטל את צו הריסת ביתו של המחבל שהרג את עמית בן יגאל מצער מאוד. הריסת בתים לצורכי הרתעה היא כלי חשוב במלחמה בטרור. לכן, הנחיתי את גורמי המקצוע במשרד הביטחון לפנות ליועץ המשפטי לממשלה בכדי שיגיש בקשה לדיון נוסף בפסק הדין".

יו"ר ימינה נפתלי בנט שוחח אביו של עמית בן יגאל ואמר לו כי "החלטת בג"ץ דוקרת את העין". לדבריו, הוא הבטיח לאב ש"יעשה הכול כדי להרוס את בית המחבל שהרג את בנו. החלטת בג"ץ היא עוולה נוראה והיא מעודדת את המחבלים הבאים לצאת ולעשות פיגוע. אנחנו נפעל לדיון נוסף, מורחב בבג"ץ, כדי להפוך את ההחלטה ולהרוס את הבית".

גם יו"ר הכנסת יריב לוין כתב: "בג"ץ פסק להרוס את בית משפחת בובליל בנתיב האבות בגלל מחלוקת על מטרים בודדים. בג"ץ ביטל את צו ההריסה של בית המחבל שרצח את הלוחם עמית בן יגאל ז״ל. בית משפט גבוה לצדק או היכל של מוסר מעוות? רבים מאוד מאזרחי ישראל דורשים מערכת משפט מתוקנת. נמשיך להיאבק עד שנשיב לבית המשפט את המוסר והצדק".

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) תקף את ההחלטה במילים חריפות: "אם מישהו חשב שבג"ץ סניף של מרץ, היום מתברר שלא... הם יותר סניף של הרשימה המשותפת. כאשר היועמ"ש דואג למחבלים לזכויות סוציאליות ובג"ץ פוגע קשות ביכולת ההרתעה של מדינת ישראל כלפי טרוריסטים, D9 זה כפפות של משי לעומת מה שמערכת אכיפת החוק והמשפט בישראל באמת זקוקה לו".

מארגון בצלמו נמסר בתגובה להחלטה: "בג"ץ ביטל את הרס בית רוצח החייל עמית בן יגאל בטענה לפגיעה במשפחת המחבל החפה מפשע. בג"ץ ריסק היום סופית את שארית ההרתעה. המחבלים יודעים שהם לא ייפגעו. אחרי שלפני חודשיים ביטל עוד הרס דומה של בית רוצח דביר שורק. יובהר שמראש שובצו שני שופטים שמתנגדים להרס בתי מחבלים מה שעשה את הדיון משחק מכור. אנחנו דורשים משר הביטחון להתערב ולדרוש דיון נוסף על שני מקרים הללו. ולמנוע בעתיד התערבות בגץ בפסיקות בטחוניות".

מיפוי בית המחבל שחשוד בהריגת עמית בן יגאל
מיפוי בית המחבל שחשוד בהריגת עמית בן יגאל | צילום: דובר צה''ל

כזכור, לפני כחודש וחצי הוגש נגד אבו באכר כתב אישום חמור בגין גרימת מוות בכוונה ובשיבוש הליכי משפט. ברוך בן יגאל, אביו של עמית, הגיע לבית המשפט הצבאי לתחילת משפטו של אבו בכר, ואמר: "אני אסתכל לו בעיניים - המחבל שרצח את עמית וגמר לי ולאמי את החיים דינו אחד - מאסר עולם".

מכתב האישום עלה כי אבו באכר "נטל לבנה במשקל 9-11 ק"ג והשליך אותה לעבר החיילים מגובה של כ-13 מטרים בכוונה לגרום למוות".

עוד צוין כי מיד לאחר שביצע את המעשה, אבו באכר חזר לביתו, נכנס למיטה בחדר ילדיו והעמיד פני ישן מתוך כוונה להטעות את כוחות הביטחון. עוד עלה מכתב האישום כי לאחר שכוחות הביטחון עזבו את הכפק, אבו באכר השליך את חלקי הבלוק שפגעו בלוחם אל הצמחיי שבשולי השביל, "בכוונה למנוע את להכשיל את החקירה".

נזמי אבו בכר, המחבל החשוד בהריגת הלוחם עמית בן יגאל
נזמי אבו בכר, המחבל החשוד בהריגת הלוחם עמית בן יגאל | צילום: דוברות שב''כ

לפני כחודשיים מיפו לוחמי צה"ל את ביתו של אבו בכר, כדי להכינו להריסה. כוחות סיירת גולני לצד לוחמי הנדסה ומשמרת הגבול נכנסו לכפר יעבד שבצפון השומרון והגיעו לביתו של אבו באכר, שממנה הושלכה האבן שהביאה למות הלוחם.

עמית בן יגאל שנהרג מפגיעת אבן
עמית בן יגאל שנהרג מפגיעת אבן | צילום: דובר צה''ל