"מדמה שדה קרב לא מוכר": תיעוד מתרגיל צה"ל בקפריסין

צוות חדשות 13 הצטרף לאימון שערכו כוחות חה"א והקומנדו באי השכן, שנערך כחלק משיתוף פעולה נרחב עם הצבא הקפריסאי ומדמה גם כניסה ללבנון. "פורסים כוחות מחוץ לגבולותינו כדי לתרגל מלחמה"

זמן צפייה: 07:48

ברקע חילופי המהלומות בין ראשי מערכת הביטחון למזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה, ערכו כוחות חיל האוויר והקומנדו הצה"לי אימון בקפריסין במהלך הימים האחרונים, המדמה בין היתר גם כניסה קרקעית ללבנון. צוות חדשות 13 הצטרף לכוחות במדינה השכנה וסיפק הצצה לתרגיל המשותף.

אחת הסיבות שצה"ל בחר לקיים את האימון בקפריסין נבעה מתוואי השטח שקיים באי השכן: "תא השטח בקפריסין מאפשר לנו לתרגל שדה קרב שהוא חדש ולא מוכר", הסביר תת אלוף נועם ריף, ראש להק השתתפות ומסוקים. סרן ד', טייס מסוק יסעור שמוביל את התרגיל, הסביר את מהות התרגיל: "באימונים בחו"ל אנחנו מייצרים הפתעה כמו בשדה הקרב". לדבריו, "הרעיון הוא לפרוס כוחות של צה"ל מחוץ לגבולות ישראל ולתרגל מלחמה בתוך השטח".

כתבות נוספות בחדשות 13:

אלפים משתתפים במצעד הגאווה בירושלים; 49 נעצרו • כל העדכונים

ההצעה של הליכוד לשקד: תיק – בתמורה לתיווך במו"מ עם ליברמן

היועמ"ש סירב לבקשת נתניהו לדחייה נוספת של מועד השימוע

תרגיל מיוחד של לוחמי אגוז בקפריסין
תרגיל מיוחד של לוחמי אגוז בקפריסין | צילום: חדשות 13

אמנם האימון בקפריסין הוא חלק מסדרת אימונים רבים שעורך חיל האוויר במדינות זרות, אך ברקע מהדהדת התרסקות מטוס היסעור בהרי הקרפטים שברומניה בשנת 2010. "אנחנו מודעים לדברים שקרו שם, אבל זה לא מחזיר אותנו אחורה אלא מדרבן אותנו להיות טובים יותר", הסביר סרן ד'. "התאונה ברומניה מאוד משמעותית עבורי כי איבדתי באסון הזה חברים רבים, לכן חשוב לי מאוד להתאמן ולחזור הביתה בשלום". מפקד הטייסת, סגן אלוף י'.

התרגיל בקפריסין נקרא "מורשת הרים" והוא ביטוי ל"ברית ההלנית" הקיימת בין צה"ל לכוחות הצבאיים בקפריסין וביוון. שיתוף הפעולה בין הצבאות מאפשר להחליף ידע וניסיון מבצעי. מייג'ור סאבאקי פריאנוס, מפקד טייסת בחיל האוויר הקפריסאי, סיפר: "שיתוף פעולה כזה עוזר לנו לשפר את יכולות התכנון והשליטה שלנו". גנרל גבריאל באטיס, מפקד חיל האוויר הקפריסאי, סיכם את התרגיל: "אנחנו רוצים לשמור על שיתוף הפעולה הקיים, אך גם לשמור על 'פרופיל נמוך'".

תרגיל מיוחד של לוחמי אגוז בקפריסין
תרגיל מיוחד של לוחמי אגוז בקפריסין | צילום: חדשות 13