סיכול מתקפות האקרים ואיתור מחבלים ברשת: כך פועל צה"ל בסייבר

היחידה הטכנולוגית המתקדמת של חיל התקשוב מנסה למנוע טרור של "מחבלים בודדים" ומתכוננת לקרב הבא, עם חידושים שישפרו משמעותית את יכולת התגובה של צה"ל

זמן צפייה: 12:46

הפריצה לטלפון של הרמטכ״ל לשעבר בני גנץ ומתקפת הכופר ההרסנית על חברת האבטחה Verint הציפו מחדש את האתגרים שאיתם מתמודד מערך הסייבר בצה״ל - מסיכול מתקפות של האקרים על יעדים ביטחוניים ועד לאיתור מחבלים פוטנציאליים ברשתות החברתיות.

בסייבר, הקרב נראה אחרת לגמרי מזירות מלחמה אחרות, כאשר אחת המטרות של צה"ל היא אישור תקיפת מטרות במהירות האפשרית. "אם פעם התהליך של תקיפת מטרה היה תהליך ארוך שרץ בין כל מיני רשתות וגורמים, היום בכמה קליקים אני יכולה להחליט מתי אני רוצה לתקוף מטרה ולהעביר אותה לגורם התוקף", אמרה לחדשות 13 רב סרן י', ראש מדור בחיל התקשוב.

לעוד כתבות בחדשות 13:

הולך רגל נהרג בצפון; אופנוען מת מפגיעת אוטובוס סמוך לאלעד

הרוגה ו-3 פצועים באירוע ירי בבית חב"ד בקליפורניה: "פשע שנאה"

הבעייתיות בעסקת האסירים: עקיפת רה"מ את סמכות הממשלה • פרשנות

מערך הסייבר של צה''ל
מערך הסייבר של צה''ל | צילום: סימולטור פיתוח חברת סייברביט

אל"מ עומר דגן, ראש מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית, מוסיף כי "המערכות יכולות לקבל גם החלטות בעצמן, זה יקרה במהירות הרבה יותר גבוהה. זה יודע להתחשב בהרבה יותר פרמטרים ממה שבן אדם מסוגל להבין, ואז החלטות הן גם יותר מהירות וגם יותר נכונות וממוקדות". "אנחנו רוצים להביא את זה לכוונת של הלוחם, אפילו לא למחשב נוסף שהוא צריך להסיט את העין ולהסתכל עליו", אמר דגן.

בכל יום נתון מתרחשות מתקפות סייבר על ישראל ועל מערכות ורשתות צה"ל, כאשר חלקן הן מתקפות פרימיטיביות של חמאס: ניסיון לחדור לטלפונים של חיילים ומפקדים באמצעות אפליקציות היכרויות, שבהן במקום "סנדי הבלונדינית", נמצא בצד השני פעיל הארגון. "הפשטות של להיכנס לטלפון כזה או אחר, אנחנו רואים את זה בעולם, זה לא מאוד קשה", מסביר סא"ל ר', רע"ן חוסן באגף התקשוב. "אנחנו בצה"ל נערכים למול טלפונים מסוימים שמעניינים אותנו נגד מתקפות כאלו".

כך פועל מערך הסייבר של צה''ל
כך פועל מערך הסייבר של צה''ל | צילום: סימולטור פיתוח חברת סייברביט

אולם, שיטות אלו, כאמור, הן הרף התחתון ביותר של מתקפות סייבר, שיכול בין היתר גם לשתק תחנות כוח ואף לחבל בפרויקט הגרעין האיראני, שפי שעשתה התולעת המסתורית "סטקסנט", שעל פי פרסומים זרים נשלחה על ידי ישראל.

במערך הסייבר של צה״ל לא פועלים רק נגד מתקפות של ארגוני טרור וצבאות אויב, אלא מתמחים גם בסיכול פעולות של יחידים. כך למשל, מערך הסייבר הקים פרויקט מיוחד של שימוש במאגר מידע ענק, הכולל יכולת להתריע על פיגועי בודדים לפני התרחשותם.