חשופים: איך מתמודדים עם מתקפות של האקרים וארגוני פשע?

מערך הסייבר הלאומי עוקב אחרי ניסיונות התקיפה – שנעשים באופן תדיר לא רק על מוסדות המדינה, אלא גם נגד אנשים פרטיים, במטרה לדרוש מהם כופר. "בכל רגע נתון יש איומים על המרחב הישראלי"

זמן צפייה: 12:12

ככל שהעולם הופך יותר דיגיטלי כך אנחנו חשופים יותר, חשבונות הבנק שלנו, מצב הבריאות וסודות, כמו גם על תשתיות לאומיות וטיסות. מתקפות סייבר של מדינות, ארגוני פשיעה ובודדים נועדו למטרות טרור סחיטה כספית וריגול. "בכל רגע נתון יש איומים וניסיונות התקפה על המרחב הישראלי, על כלל המגזרים", אמר ראש זרוע ההגנה במערך הסייבר הלאומי, רפאל פרנקו. "אנחנו בכאוס קרימינלי לגמרי - מספר אנשים בודדים עם חשמל וגישה לאינטרנט, יכולים לגרום לנזק גדול".

מאות העובדים של מערך הסייבר עוקבים 24 שעות ביממה אחרי ניסיונות התקיפה בזמן אמת ומנסים לעצור אותם. לדברי מייסד ומנכ"ל "קונפידנס", רם לוי, "מי שתוקף אלו מדינות למטרות טרור, למטרות ריגול, למטרות כופר - ככה הן משלמות לפעילי טרור". גם ארגוני פשיעה בעולם כבר הבינו את הפוטנציאל הכלכלי העצום, וכמובן, האקרים שתוקפים אזרחים פרטיים באופן אקראי כדי לסחוט גם מהם כסף.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

כחול לבן: בג"ץ יכריח את נתניהו להצביע על פרקליט מדינה חדש

צה"ל חושף: הציוד "התמים" שהציג חזבאללה משמש לייצור נשק מדויק

מנהיג הזרם הליטאי בציבור החרדי הרב קנייבסקי – נדבק בקורונה

תוכנות כופר, וירוס, סייבר, האקר
תוכנות כופר, וירוס, סייבר, האקר | צילום: צילום מסך

אסף קורץ סיים לימודים אקדמאים בבאר שבע. במקביל, הוא התפרנס מאולפן ההקלטות שלו, עד שהוריד תוכנה  ובמהלך ההתקנה שלה פרצו לו למחשב, הצפינו את הקבצים ודרשו כופר. "הם ביקשו 1,000 דולר בביטקוין", סיפר. "המליצו לי לא לשלם את הכופר כי בהרבה מקרים הם פשוט נעלמים אחרי שמשלמים".

בימים אלה, ימי הקורונה, כשרבים עובדים מהבית ומתחברים למקומות העבודה שלהם ברשת, כולם חשופים יותר. "ארגונים שהיו רגילים להגן על הנכסים שלהם בתוך חצרות הארגון, ביום בהיר אחד נדרשו להמשיך ולעבוד מתוך בתים", הסביר פרנקו.