ראש מערך הסייבר: "המתקפה הייתה עלולה להוביל לאסון"

יגאל אונא נשא דברים בכנס "סייברטק", סירב לייחס את התקיפה לאיראן, אך אישר שהיה מדובר בניסיון לפגוע "במרחב הפיזי". "נקודת שינוי בהיסטוריה של מלחמות סייבר מודרניות – נערכים לשלב הבא"

זמן צפייה: 02:08

ראש מערך הסייבר הלאומי, יגאל אונא, התייחס היום (חמישי) למתקפת הסייבר על מערכות המים בישראל בחודש שעבר ואמר כי "אם היא הייתה מצליחה, היינו, באמצע משבר הקורונה, נאלצים להתמודד עם נזק מסוים לאוכלוסייה האזרחית ואף מחסור זמני במים, או ערבוב של כלור או כימיקלים אחרים במינון הלא נכון - שיכול היה לגרום לנזק ולאסון". את הדברים אמר בכנס "סייברטק דיגיטל".

"מאז התקיפה, המילה 'מהירות' אינה מספיקה בשביל לתאר את הקצב הקדחתני שבו דברים מתרחשים במרחב הסייבר", המשיך אונא. "נזכור את החודש האחרון כנקודת שינוי בהיסטוריה של מלחמות סייבר מודרניות".

לעוד כתבות בנושא:

מלחמת הסייבר: בישראל נערכים למתקפה משמעותית מצד איראן

מתקפת סייבר על אתרי אינטרנט ישראליים: "תתכוננו להפתעה"

כוכבי ברקע מתקפת הסייבר באיראן: "נמשיך לפעול בכלים מגוונים"

מימין לשמאל: ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש מערך הסייבר הלאומי של ישראל יגאל אונא
מימין לשמאל: ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש מערך הסייבר הלאומי של ישראל יגאל אונא | צילום: סייברטק

אונא סירב לייחס את התקיפה לאיראן, אך אמר כי "לא מדובר בקבוצת פשיעת סייבר וזה לא נעשה למטרות פיננסיות כמו כופר". "זה היה מכוון באופן ספציפי לגרום לנזק במרחב הפיזי של החיים באמצעות מערכות בקרה ושליטה", הוסיף ראש מערך הסייבר. "זו הפעם הראשונה שראינו משהו כזה שמכוון לגרום נזק למרחב הפיזי, בהשוואה למתקפות שמכוונות לפגיעה בנתונים, שגם הן חמורות בפני עצמן בעולם המודרני".

לדבריו, ישראל כבר נערכת לשלב הבא של המתקפות. "אני חושש שזהו רק סימן לעידן חדש שבו מתקפות סייבר מכוונות למטרות הומניטריות", אמר. אם חשבנו שיש קווים שאסור לעבור אותם, אז במקרה הזה כל הקווים נחצו וייתכן שייחצו אף יותר בעתיד. אנחנו צריכים להיות ערניים ולעבוד יחד נגד המתקפה הבאה שבה רמת המתקפה עשויה לעלות, להיות מתוחכמת יותר וקטלנית יותר".

ראש מערך הסייבר הלאומי, יגאל אונא
ראש מערך הסייבר הלאומי יגאל אונא

לפני שבוע, כזכור, אתרי אינטרנט ישראליים רבים נפרצו והושתל בהם סרטון המכיל מסרים המאיימים על ישראל. בין היתר נראות בסרטון ערים בישראל תחת מתקפה, עם הכיתוב "תהיו מוכנים להפתעה גדולה" ו"הרס של ישראל התחיל לפני זמן רב".

בין האתרים שנפרצו היו אתרי הכינרת, מצפה רמון, נעמ"ת, רשת קופיקס, מסעדת זוזוברה ועוד. ממערך הסייבר הלאומי נמסר כי הנושא מטופל על ידי המערך. "אנו ממליצים לגולשים להימנע מלחיצה על קישורים במידה שגולשים לאתר שהושחת", נמסר.

מאוחר יותר עדכן מערך הסייבר הלאומי כי מחקירה ראשונית של האירוע מדובר בפגיעה שטחית באתרי אינטרנט של גופים פרטיים בישראל שנעשתה באמצעות חברת אחסון אחת המארחת את אותם אתרים. "המערך ממשיך לסייע לטיפול באירוע. מערך הסייבר הלאומי התריע לפני שבוע על צפי להשחתות אתרים שייעשו במטרה ליצור הד ולהפיץ מסרי תעמולה לרגל יום ירושלים האיראני, כפי שנעשה מדי שנה בתאריך זה", נמסר. "המערך ממליץ לבעלי אתרי אינטרנט להתקשר עם חברות אחסון של אתרים שמשתמשים ברמת אבטחה נאותה על פי המלצות המערך. יודגש כי מדובר בפגיעה באתרים פרטיים וכי לא נגרם נזק לתשתיות מדינה. מקור המתקפה בבדיקה".