"אויב מסוג אחר": הצצה לחמ"ל הקורונה של היחידות המסווגות

ראש המוסד הציג בפני חדשות 13 את המאמץ האדיר והמשולב עם צה"ל וגופים אחרים למציאות פתרונות יצירתיים למאבק בנגיף. מי שעסקו באיסוף מידע על איראן - הסבו כעת את יכולותיהם למאבק בקורונה

זמן צפייה: 09:44

דקה לפני שהוכנס לבידוד, ראש המוסד יוסי כהן אפשר לנו הצצה ייחודית למאמץ האדיר והמשולב עם צה"ל וגופים אחרים למציאות פתרונות יצירתיים למלחמה בנגיף הקורונה. בבור בתל השומר יושבים יחד אנשי מודיעין, אנשי יחידות נבחרות, וגורמים רפואיים ומנסים לנצח במרוץ החימוש של הקורונה 2020. כלומר, להשיג מכונות הנשמה, בדיקות ועוד כל מיני רכיבים. מי שעד לפני זמן קצר עסקו באיסוף מידע על איראן, חזבאללה וחמאס - הסבו את היכולות שלהם לטובת המאמץ המשולב נגד הקורונה.

במלחמה כמו במלחמה, המפתח להצלחה הוא מודיעין. במרחק ביטחון מבית החולים הכללי הם הקימו את מרכז המידע והידע וכאן הם עושים את מה שהם יודעים לעשות, לפתור חידות. תוך שעות, לפעמים דקות, הם נותנים את התשובה לשאלות שלמערכת הבריאות לוקח שבועות לברר. הקמפוס של "שיבא" נראה פסטורלי כתמיד, אבל האווירה היא אווירת מלחמה. אל"מ נ', מפקד מרכז המידע והידע הלאומי בחטיבת המחקר, סיפר: "בדרך כלל, אני חוקר את האויב ועכשיו אנחנו מנסים להילחם באויב מסוג אחר". סא"ל ח, מפקד היחידה הטכנולוגית במערך 9900: "ההתנהלות, ההיערכות, היא מלחמתית לגמרי, שונה מאוד מכל מה שדמיינו ומכל מה שאנחנו רגילים להיערך אליו. זו חד-משמעית מלחמה".

מטוס ציוד
מטוס ציוד | צילום: חדשות 13

אנשי המוסד מאיישים את מרכז השליטה הלאומי שממוקם גם הוא ב"שיבא". משם הם מנסים לאתר כל ספק אפשרי בעולם שממנו אפשר לרכוש בדיקות. "אנחנו כרגע עומדים מבחינת הכמות בכמות שהוגדרה לנו על ידי המנכ"ל ובזה אין סטייה של מילימטר", סיפר לנו אחד העובדים במרכז השליטה, "אנחנו לא מתערבים במדיניות. נדע להגיע ל-30,000 בדיקות ביום בעוד שבועיים וחצי, וביעד הזה נעמוד. האתגר הגדול הוא המלחמה על הרכש בחו"ל, יש מלחמה מאוד אכזרית אל מול כל מדינות העולם".

כולם נכנסו מתחת לאלונקה: אמ"ן, צה"ל והמוסד התגייסו, אבל לא ברור אם יש מפקד לאירוע הזה ואיך אנחנו יוצאים ממנו. יוסי כהן: "כשאני אראה את כל הציוד כאן, בתוך המחסנים שלנו, אני אוכל להוציא במידה מסוימת צפירת הרגעה. אני חייב להודות בשלב הזה ואנחנו עובדים על הדבר הזה באמת 24 שעות ביממה". ראש הממשלה הגדיר את זה כאתגר הכי גדול לאנושות מאז ימי הביניים. הוא מכריז פעם אחר פעם על הכפלת ושילוש מספר הבדיקות ושום דבר לא זז ולא בגלל מחסור בציוד. ישראל נכנסה למלחמה הזאת עם צעדים נכונים של סגירת השמים והפרדה חברתית, מה שחסר לנו עכשיו זאת אסטרטגיית יציאה.