לאחר שנער פלסטיני נורה למוות ברצועה: לוחם הורשע בהסדר טיעון

לראשונה מאז החלו ההפגנות על הגדר, חייל צה"ל הורשע באירוע בשנה שעברה שבו נהרג הנער הפלסטיני עותמאן חסל מאש צה"ל, וקיבל עונש מקל של חודש עבודות שירות צה"ליות

זמן צפייה: 01:20

פרסום ראשון: לראשונה מאז החלו הארועים על הגדר בעזה, לוחם באחת מחטיבות החי"ר של צה"ל הורשע במסגרת עסקת טיעון בתקרית שאירעה ב-13 ביולי 2018, שבה עותמאן חילס, נער פלסטיני בן 16, נורה למוות מאש צה"ל בצפון הרצועה, מול מעבר קרני. הלוחם הודה שירה על דעת עצמו בלי לקבל אישור ממפקדיו, והורשע בעבירה מינורית של חריגה מסמכות. העונש שהוטל עליו הוא חודש עבודות שירות צה"ליות והרשעה פלילית.

תיעוד התקרית שבה נורה הנער הפלסטיני

הנער הפלסטיני שנורה למוות על ידי לוחם גבעתי
הנער הפלסטיני שנורה למוות על ידי לוחם גבעתי | צילום: חדשות 13

מצה"ל נמסר בתגובה: "ב-28 באוקטובר 2019, ניתן פסק דין בעניינו של חייל אשר הורשע, בהתאם להודאתו, במסגרת הסדר טיעון, בעבירה של חריגה מסמכות עד כדי סיכון חיים או בריאות. מפסק הדין עולה כי ביום 13 ביולי 2018,במהלך הפרת סדר אלימה, ירה החייל לעבר מפר סדר פלסטיני שטיפס על גדר המערכת מול רצועת עזה, מבלי שקיבל אישור כנדרש ממפקדיו ולא בהתאם להוראות הפתיחה באש, ולא בהתאם להנחיות שניתנו לו קודם לכן. בית הדין הצבאי במחוז שיפוט זרוע היבשה כיבד הסדר הטיעון שהתגבש בין הצדדים והטיל על החייל עונש של 30 ימי מאסר לריצוי בדרך של עבודה צבאית, מאסר על תנאי והורדה לדרגת טוראי".

כזכור, באוגוסט בשנה שעברה, הורה הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק על פתיחה בחקירת מצ"ח בעקבות שני אירועים בהם פלסטינים נורו למוות בגבול רצועת עזה על ידי כוחות צה"ל. "ההחלטה התקבלה לאחר עיון בתחקירים הפיקודיים, בממצאי מנגנון התחקור המטכ"לי ובמידע שהתקבל בצה"ל, לאור החשד שבאירועים אלה בוצע ירי שלא בהתאם לכללי הפתיחה באש", נמסר אז מצה"ל.

התקרית הראשונה הייתה אירוע מותו של עבד אל-נבי בן ה-18 ב-30 במארס, שתועד על ידי הפלסטינים כשהוא נורה בגבו במהלך הפגנת צעדת השיבה שהתקיימו ב"יום האדמה".

האירוע שבו נורה הנער הפלסטיני עותמאן חלס על גדר הרצועה | צילום: חדשות 13

כאמור, האירוע השני שצה" הודיע שייחקר הוא מותו של עותמאן חלס בן ה-16 מירי צה"ל סמוך לגדר המערכת באזור מעבר קרני, ב-13 ביולי.

"הירי בוצע לעבר חשוד שניסה לחדור לישראל מצפון רצועת עזה", מסר צה"ל לאחר המקרה. "עוד נמסר על האירועים כי "ברצועת עזה התקיימו בשעות האחרונות הפרות סדר אלימות בהשתתפות אלפי פלסטינים במספר מוקדים. במסגרת האירועים הושלכו רימונים, מטענים ובקבוקי תבערה, הובערו צמיגים ויודו אבנים לעבר הגדר ולעבר כוחות צה"ל. כוחות צה"ל השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש".

עו"ד ציון אמיר וסרן אריאל חברון, שמייצגים את הלוחם מטעם הסנגוריה הצבאית, מסרו בתגובה להרשעה כי "מדובר באירוע בעיצומה של הפרת סדר אלימה ומסוכנת. מרשנו, לוחם ערכי שביקש להגן על המדינה, ביצע ירי כאשר חזה בנסיון לחצות את גדר המערכת. אנו שמחים שהפרקליט הצבאי הראשי קיבל את עמדתנו במהלך השימוע כי אין מקום להאשים את הלוחם בגרימת מוות, משאין ראיות לכך, והוא נשפט בגין עבירה צבאית של חריגה מסמכות.

לאחר ששיתף פעולה באופן מלא בחקירתו והצטער על החריגה מהפקודות, פסק בית הדין כי פעולתו של הלוחם מהווה שגיאה מבצעית והוחלט להטיל עליו עונש של עבודות צבאיות.
גזר הדין משקף את הנסיבות המורכבות בשטח בהן פעל הלוחם ואת העובדה שמדובר במי שבחר להתגייס לשירות לוחמה ותרם רבות להגנתם של אזרחי מדינת ישראל".

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר בתגובה להרשעה: "כבר למעלה משנה וחצי מתקיימות הפגנות על גבול ישראל-עזה, בהן נהרגו מאות מפגינים שרובם לא היו חמושים ושלא היוו סכנה לכוחות וכן נפצעו אלפים. הצבא סירב ועדיין מסרב לחשוף מהן הוראות הפתיחה באש בגבול המתירות ירי קטלני. העמדתו לדין של חייל שהרג נער בסעיף מינורי רק מפני שלא קיבל אישור לירי מדרגים בכירים, היא עלה תאנה שנועד לטשטש את העובדה שלא חוקרים כראוי את מקרי ההרג הרבים. העונש המגוחך שקיבל החייל על הריגתו של נער בן 16 הוא ראיה לכך שחייהם של פלסטינים בעזה הפקר".