"שדרוג משמעותי ליכולות האסטרטגיות": הפיצויים על מכירת ה-F-35

מקור ביטחוני בכיר אמר לחדשות 13 כי ההסכמות עם ארה"ב חשובות לישראל. ככל הנראה, מדובר בעיקר בשדרוגים טכנולוגיים ובשיפור היחסים המודיעיניים בין המדינות. "אנחנו יכולים לישון טוב יותר"

זמן צפייה: 01:22

הפיצויים שהשיגה ישראל מארצות הברית על מכירה עתידית של F-35 לאיחוד האמירויות הם "שדרוגים משמעותיים ליכולות האסטרטגיות של ישראל" - כך אמר הערב (ראשון) מקור ביטחוני בכיר לחדשות 13. "אנחנו יכולים לישון יותר טוב אחרי ההסכם שהשיג גנץ בוושינגטון", הוסיף המקור.

במשרדי הביטחון הישראלי והאמריקני עדיין שומרים על איפול בקשר לסיכומים שהשיג גנץ, אך ככל הנראה מדובר בעיקר בשדרוגים טכנולוגיים, גישה לטכנולוגיה של מערכות ושיפור היחסים המודעיניים בין המדינות. כמו כן, ייתכן כי ארה"ב תעניק לישראל בתנאים טובים את ה-V-22, מטוס-מסוק שישראל רוצה.

עם זאת, שר הביטחון לא הצליח להוציא מארצות הברית הסכמה או התחייבות כלשהי שלא למכור את ה-F-35 למדינות נוספות, כך שהמועמדות הבאות לרכוש את מטוסי הקרב הן סעודיה וקטאר.

עוד בחדשות 13:

נתניהו מגיב להאשמות: "לא התנהל מו"מ חשאי לעסקת F-35"

רשמית: ישראל וסודאן הודיעו על כינון יחסים – בתיווך אמריקני

נתניהו וגנץ הודיעו: ישראל לא מתנגדת למכירת F-35 לאמירויות

מטוס F-35
מטוס F-35 | צילום: flickr cc 2.0 by mashleymorgan

אתמול התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לטענתו של גנץ, לפיה נתניהו ידע שמתנהל מו"מ בין איחוד האמירויות לארה"ב לרכישת מטוסי F-35. ראש הממשלה הכחיש: "אין יסוד לאמירה שהיה משא ומתן חשאי. לא הייתה שום התניה מצד האמירויות להסכמה ישראלית למכירת נשק כהתניה להסכם שלום, והסכמה כזאת לא ניתנה. רק לאחר חתימת ההסכם האמריקנים פנו אלינו וביקשו מאיתנו לשקול זאת מבחינה מעשית. רק אתמול ניתנה ההסכמה שלנו".

בתגובה לדברים, מסר גנץ: "כשר הביטחון אני קובע שמערכת הביטחון לא ידעה ולא נחשפה למו"מ לאספקת מערכות נשק איכותיות לאיחוד האמירויות דרך ראש הממשלה. לאחר ההסכם שנחתם עם האמירויות, הנחיתי את מערכת הביטחון לנהל את השיח הביטחוני שיבטיח את יתרונה האיכותי של ישראל, תוך מעורבות אישית שלי מול הממשל האמריקני. לו היה למערכת הביטחון את המידע - היה הדבר מאפשר ניהול נכון ואחראי של התהליך".

מטוס F-35 אמריקני
מטוס F-35 אמריקני | צילום: רויטרס

ביום שישי הודיעו נתניהו וגנץ בהצהרה משותפת כי ישראל לא מתנגדת עוד לעסקת מכירת מטוסי ה-F-35 בין ארה"ב לאמירויות. מדובר בשינוי כיוון, שכן נתניהו טען מעל לכל במה כי הוא מתנגד למהלך שכזה, ואף הכחיש פרסומים בכלי התקשורת על כך שעסקה כזאת תתבצע כחלק מהמהלך הכולל של ההסכם בין ישראל ואיחוד האמירויות.

בהצהרה נכתב כי "עם שובו לישראל שוחחו ראש הממשלה ושר הביטחון על ההסכם שנחתם להבטחת יתרונה הצבאי של ישראל בין שר הביטחון גנץ למזכיר ההגנה האמריקני. שר הביטחון בני גנץ שוחח עם ראש הממשלה נתניהו ומסר עדכון על הדיונים שערך בפנטגון ועל ההסכם שנחתם בינו לבין מזכיר ההגנה אספר להבטחת יתרונה הצבאי האיכותי של מדינת ישראל".

עוד נכתב כי "הסכם זה הושג אחר דיאלוג ממושך בין משרד הביטחון והפנטגון שהתחיל לאחר ביקורו הקודם של שר הביטחון בוושינגטון לפני חודש. שר הביטחון הדגיש שההבנות שהושגו עם ארצות הברית יאפשרו תכניות רכש ארוכות טווח שיספקו מערכות נשק מתקדמות לישראל, ישדרגו באופן משמעותי את יכולותיה הצבאיות, יבצרו את ביטחונה ועליונותה הצבאית האזורית של ישראל, וישמרו את יתרונה הצבאי האיכותי בעשורים הקרובים".