"ההרתעה לא קיימת": במערכת הפוליטית מגיבים להסכם הפסקת האש

יאיר לפיד מתח ביקורת על המבצע והפסקת האש: "תושבי הדרום לא מרגישים בטוחים - הפשרה תוביל לסבב נוסף", גלעד ארדן השיב: "אין פה שום פשרה - הג'יהאד לא קיבל דבר בתמורה להפסקת האש"

זמן צפייה: 07:23

מבצע "חגורה שחורה": במערכת הפוליטית הגיבו הבוקר (חמישי), להפסקת האש שנכנסה לתקופה בתום שתי יממות של לחימה. מספר שתיים בכחול לבן יאיר לפיד מתח ביקורת על הסכם הרגיעה ואמר כי "ההרתעה לא קיימת. תושבי הדרום לא מרגישים בטוחים, ההישג המודיעיני והמבצעי יוצא הדופן של חיסולו (המוצדק) של אל-עטא נותר אירוע מבודד שאינו משנה תודעה".

"הפשרה המסתמנת עם הג'יהאד האסלמי אינה טובה, מפני שהיא תוביל לסבב הבא", המשיך לפיד. "אם נותנים לג'יהאד הישגים על ירי 400 רקטות, בסבב הבא החמאס לא יוכל לשבת בצד - היא לא טובה כי שוב לא השתנה כלום".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

חזרה לשגרה בכל הארץ – למעט עוטף עזה, שדרות ואשקלון

חידת הג'יהאד האסלאמי: כך נוצר הארגון הקיצוני שמתעמת עם חמאס

"על מה הלך לי הילד?": רועי נהרג כשרכב על קורקינט חשמלי

השר לביטחון פנים גלעד ארדן הגיב בציוץ בטוויטר לדבריו של לפיד ואמר כי "אין פה שום פשרה ואתה יודע זאת. הג'יהאד הוא זה שרצה להפסיק את האש והוא לא קיבל שום התחייבות בתמורה לכך. הייתה כאן פעולה יזומה, קטלנית ומרתיעה של ישראל שמעבירה מסר למחבלים ש'דמם בראשם'".

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר הבוקר: "מדינת ישראל הוכיחה גם בסבב הלחימה הנוכחי כי לא תעמוד מנגד בשעה שביטחון אזרחנו על הכף. יחד עם זאת, הבהרנו נחרצות כי פנינו אינן להסלמה וכי שקט יענה בשקט. גם בשעה זו רבים מילדינו עוד לא שבו לגמרי לשגרה ואיתם הוריהם המודאגים. אני מבקש לחזק את ידיהם ואת ידי אזרחי ישראל כולם שגם הפעם הפגינו חוסן והקשבה והם ראויים לכל הערכה. זהו אותו החוסן המאפשר לכוחות הביטחון שלנו לעשות את עבודתם באופן המקצועי והנחוש ביותר, כפי שעשו גם הפעם"

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף לאחר סיום המבצע את ראש הממשלה: "נתניהו ב-2009 התחייב למגר את שלטון החמאס ומאז הוא רק מחזק את אותו - ראינו שיתוף פעולה הדוק בין נתניהו לחמאס על חשבון האזרחים". את הדברים אמר בריאיון בגל"צ.

יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ, התייחס לשאלת ההרתעה: ״התשובה לשאלה האם הפלגים בעזה הורתעו או לא תיענה רק על ידי מבחן התוצאה״. פרץ אמר את הדברים תוך כדי סיור עם חברי סיעתו, ח״כ איציק שמולי, ח״כ מרב מיכאלי וח״כ רויטל סויד, במפעל ״הולנדיה״ שנפגע מרקטה בעיר שדרות. עוד אמר פרץ: ״ אנחנו לא קושרים בין אירועים ביטחוניים להחלטות פוליטיות. אנחנו אופוזיציה, אך מתייצבים לצידה של מערכת הביטחון בלי לקבל כורסאות״.

בכירי מפלגת העבודה-גשר בביקור במפעל ''הולנדיה'' שנפגע מרקטה בשדרות
בכירי מפלגת העבודה-גשר בביקור במפעל ''הולנדיה'' שנפגע מרקטה בשדרות | צילום: דוברות העבודה-גשר

ח"כ מיקי זוהר גם הגיב לסיום המבצע ואמר כי "אחרי סבב נוסף בעזה, קיים צורך דחוף להקים ממשלה בישראל. ליברמן חייב להניח את המחלוקות האישיות בצד ולשבת עם ראש הממשלה נתניהו כדי להגיע להסכם. מערכת בחירות נוספת תהיה אסון למדינה, בייחוד לאור האתגרים העצומים העומדים בפנינו. עם ישראל מצפה למנהיגות, עם ישראל מצפה להקמת ממשלה ימנית לאומית"

ח"כ תמר זנדברג ברכה על הפסקת האש, אך הוסיפה כי "דווקא כעת חשוב מתמיד להזכיר כי הפסקות אש בין סבבים לא יספקו פתרון מלא. את זה תעשה רק הסדרה מלאה וממנה פתיחה בהידברות להסכם מדיני עם כלל העם הפלסטיני. אם לא נדע לנצל את הפסקת האש הזאת על מנת לחתור לשינוי המצב אנו עלולים להידרדר בקרוב לסבב נוסף".

שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל
שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל | צילום: דוברות המשטרה

ח"כ יועז הנדל גם התייחס למבצע: "המסר מהפסקת אש בשלב הזה הוא שיוויון - חיסלנו כמה מחבלים והם השביתו חצי מדינה. אין שום סיכוי שירי הרקטות על תושבי הדרום מדי כמה ימים יעצר כך. ניתן גיבוי מלא להחזיר הרתעה לטווח ארוך".

ח"כ עופר כסיף אמר כי "אני מברך על הפסקת האש, אך כשמה כן היא - הפסקה. עד הפעם הבאה. הגיהנום בעזה ובדרום ישראל יימשך. האם מישהו בהנהגה חשב שה'סבב' יוביל לביטחון ולשקט? ודאי שלא. האם יש אדם אחד בדרום שמרגיש אפילו טיפה יותר בטוח היום? ודאי שלא".

"כל עוד תושבי עזה חיים תחת מצור, הרעבה ועוני מחפיר - לא יהיה שקט בדרומה של ישראל. לנתניהו לא אכפת לרגע אחד מתושבי הדרום ומאזרחי ישראל בכלל, והירי שיימשך לא מזיז לו: הישרדותו הפוליטית, ורק היא, מניעה אותו. אין ביטחון בלי שלום צודק, ואין שלום צודק ללא הסרת המצור, סיום הכיבוש והקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל", צייץ בעמוד הטוויטר שלו חבר הכנסת מטעם הרשימה המשותפת.

שר הביטחון נפתלי בנט גם התייחס למבצע ואמר כי "רק המעשים בשטח יקבעו. כללי המשחק החדשים ברורים: צה"ל יפעל בחופש פעולה מלא, ללא שום מגבלות. מחבל שינסה לפגוע באזרחי ישראל, לא יוכל יותר לישון בשקט, לא בביתו ולא במיטתו, ולא בשום מקום מסתור". בנט הוסיף כי "גאה בלוחמי צה"ל, במפקדיו, בציבור הישראלי ובתושבי הדרום ועוטף עזה שממשיכים לגלות קור רוח וחוסן פנימי שמחזק אותנו, מקבלי ההחלטות".

רכב שנפגע מרסיס רקטה באשדוד
רכב שנפגע מרסיס רקטה באשדוד | צילום: אורי סבח

מוקדם יותר היום הודיע צה"ל על חזרה לשגרה ולימודים כרגיל במרבית היישובים בישראל, למעט עוטף עזה, שדרות ואשקלון. החזרה לשגרה באזורים אלה תיערך לאחר הערכת מצב של פיקוד העורף עם ראשי הרשויות ומשרדי הממשלה. זאת, לאחר הודעת הג'יהאד האסלאמי ודיווחים בכלי תקשורת בעולם הערבי על הפסקת אש בין ארגון הטרור לישראל.