"לא היה פער בהוראות הפתיחה באש": תחקיר מותו של בראל שמואלי

בבדיקת האירוע בגבול הרצועה נמצא כי היו ליקויים בפריסת הכוחות, כאשר היה ניתן להפעיל את הלוחמים באופן שונה מהגעת ההמון האלים לגדר. מנגד, נכתב כי "בוצע ירי משמעותי בתגובה להתפרעויות"

זמן צפייה: 01:41

מתחקיר האירוע שבו נהרג לוחם מג"ב בראל שמואלי עולה היום (שישי) כי "לא נמצא כל פער ביחס להוראות הפתיחה באש, והן לא שונו בשום שלב לפני האירועים או במהלכם". עם זאת, בבדיקה שהוגשה לרמטכ"ל אביב כוכבי נמתחה ביקורת על פריסת הכוחות בשטח, ונכתב: "נכון היה לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן". עוד נמצא כי גם באירוע זה בוצע ירי משמעותי בתגובה להתפרעויות.

בתוך כך, מפקד פיקוד הדרום, אליעזר טולדנו, הגיע הבוקר לבית משפחתו של שמואלי, והגיש להם את התחקיר שביצע לאירוע. בנוסף, הצטרפו אליו גם מפקד אוגדת עזה נמרוד אלוני ומפקד החטיבה הצפונית יואב ברונר. טולדנו אמר ביציאתו כי "ביקרנו אצל המשפחה ובאנו להשתתף בכאב העצום".

מפקד פיקוד דרום מגיע לבית משפחתו של בראל שמואלי
מפקד פיקוד דרום מגיע לבית משפחתו של בראל שמואלי

אתמול נאם הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס חילופי מפקד זרוע הים וענה לביקורות בעקבות מותו של שמואלי. "הוראות הפתיחה באש הן ברורות וכל טענה אחרת היא שקר מוחלט", אמר כוכבי והוסיף כי בקרוב יושלם תחקיר יסודי בנושא. "לא נבטיח אפס שגיאות, אך אנו מחויבים למאמץ קבוע של תחקור ושיפור".

בכך הרמטכ"ל רמז כי לא ידיח מפקדים בעקבות האירוע. לדברי כוכבי, "כל חייל הניצב בפני איום וסכנת חיים, בשגרה או בלחימה, רשאי, צריך ומחויב לפעול בחדות, לחתור למגע ולסכל את האיום". עם זאת, סייג כוכבי ואמר כי "בשדה הקרב שורר ערפל, התרחשויות פתאומיות וחיכוך, ואין אפשרות לצפות כל אירוע. ההחלטות מתקבלות במהירות ובתנאים מורכבים ולא ניתן להימנע מטעויות".

הרמטכ''ל אביב כוכבי
הרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: דובר צה''ל

כזכור, שמואלי נפצע בגבול רצועת עזה ונפטר בבית החולים סורוקה בבאר שבע, ביום שני האחרון. שמואלי נפצע אנושות במילוי תפקידו כלוחם מג"ב כאשר נורה בראשו דרך חרך בחומה ממנו כיוון את נשק הצלפים שלו. מאות ישראלים הגיעו בימים האחרונים להתפלל לשלומו בבית החולים סורוקה.