הרמטכ"ל: "השכול הפך לאמצעי לניגוח – זהו קו אדום שאין לחצות"

רא"ל כוכבי פרסם טור מיוחד תחת הכותרת "אל תגעו בשכול", בעקבות התקרית שבה תומכי נתניהו תקפו משפחה שכולה בקיסריה: "נתווכח, נחלוק איש על רעהו, נבטא מגוון דעות, אבל נשמור על המשפחות"

זמן צפייה: 00:25

ברקע התקרית בקיסריה, במהלכה תומכי ראש הממשלה בנימין נתניהו גידפו משפחה ששכלה את בנה שנפל במלחמת לבנון השנייה, רא"ל אביב כוכבי פרסם הבוקר (שישי) טור מיוחד תחת הכותרת "אל תגעו בשכול", בו הוא קורא לשמור על המשפחות השכולות ועל כבודן, וזאת כדי לא להדרדר לתהום מוסרית.

"מדינת ישראל היא דמוקרטיה תוססת ובועטת. זה מקור עוצמה המתבטא בשיח ציבורי פתוח, ריבוי דעות וחשיבה עצמאית, שחשוב לשמר ולעודד. יחד עם זאת, יש נושאים שחובה להשאיר מחוץ לכל מחלוקת, ובראשם השכול והמשפחות השכולות. הן צריכות לקבל יחס מיוחד ומייחד. בשנים האחרונות, כמו גם בימים האחרונים, נתקלנו במקרים שבהם הותקפו משפחות שכולות, תוך יצירת זיקה ישירה לאובדנם הקשה. במילים אחרות, השכול שאמור להיות מעל לכל ויכוח הפך להיות קרדום לחפור בו ואמצעי לניגוח. זהו קו אדום ערכי ואנושי שאין לחצות. זהו גבול שעלינו לשמור מכל משמר שלא ייפרץ", כתב הרמטכ"ל.

הרמטכ''ל אביב כוכבי

כתבות נוספות בנושא >>

פני הבושה: השמות והפרצופים שמאחורי המתקפה על המשפחה השכולה

האם השכולה מקיסריה: "אנחנו משפחה חזקה – עברנו יותר גרוע מזה"

החברה הישראלית צונחת לבור – ויש מי שמנסים להעמיק אותו • דעה

תומכי נתניהו מפגינים מול בית משפחה שכולה בקיסריה
תומכי נתניהו מפגינים מול בית משפחה שכולה בקיסריה

עוד התייחס כוכבי לזיכרון של הנופלים: "במותם ציוו לנו את החיים', אנו חוזרים וקובעים בכל טקס זיכרון, מתוך הכרה עמוקה שהמחיר ששילמו המשפחות השכולות הוא למען כולנו: למען חיינו הבטוחים, למען הגנת המדינה, למען יצירת תנאים לשגשוגה, ועל מנת לאפשר לכולנו לחיות בדמוקרטיה מוגנת, המאפשרת דעות מגוונות. עלינו לכבד ולהוקיר אותם. הנופלים והמשפחות השכולות הם חלק מצה״ל, וחלק מחומת המגן של כולנו. יידע כל חייל שמשרת בצה״ל או שמסר את חייו למען העם, שהעם ישמור וייגן על כבודו ועל משפחתו. איבדתי חברים ומפקדים רבים ואני מלווה את משפחותיהם מקרוב. אני רואה את תעצומות הנפש שהן מגלות, וכמו כל המפקדים, אני רואה בהן משפחתי שלי. אסור להוסיף דבר לכאבן, וחובה להקל עליהן ככל האפשר".

"המשפחות השכולות חיות בקרבנו בשקט ובצער עמוק, ונוכחותן אינה בולטת. אבל כאבן נוכח וצורב. חובה עלינו לייחד אותן, לחוש ולהזדהות עם הצער, ולראות בהן כמי שהגנת המדינה נישאת על כתפיהן", סיכם כוכבי. "בכל הזדמנות עלינו להוקיר את המשפחות השכולות, לשמור עליהן ולחבק אותן. נתווכח, נחלוק איש על רעהו, נבטא מגוון דעות, אבל נשמור על המשפחות. זו חובתנו כלפי עצמנו, על מנת שלא נחליק במדרון הפירוד החברתי, וזו החובה של כולנו כלפיהן - חובה לאומית, ערכית ואנושית".

כאמור, טור הרמטכ"ל נכתב לאחר שתומכי ראש הממשלה נתניהו הפגינו השבוע בקיסריה מול בית משפחה שכולה הגרה בסמוך לנתניהו, שתומכת במחאה נגדו, והטיחו באם: "הבן שלך מתהפך בקבר – אלוהים שילם לך". האירוע כולו תועד ופורסם ברשתות החברתיות. אחת המפגינות עוכבה.

תומכי נתניהו מפגינים מול בית משפחה שכולה בקיסריה
תומכי נתניהו מפגינים מול בית משפחה שכולה בקיסריה

אם המשפחה, ענת פרקש, ששכלה במלחמת לבנון השנייה את בנה, הטייס סרן תם פרקש, יצאה למפגינים, התעמתה עמם וקראה לעברם בין היתר "תתביישו". בתגובה, המוחים קראו לעברה "עד שלא יהיה שקט אצל ביבי לא יהיה לך שקט", "את מארחת עוכרי ישראל שרוצים לחסל את המדינה", ו-"את מארחת את מי שהורג את הבן שלך".

בהמשך, כתבה פרקש פוסט ובו כתבה: "הליכודניקים מבוהלים. הערב הם הגיעו אלינו, מנפנפים בדגלי ליכוד. באו למשפחה פרטית, משום שאנו מאפשרים לאזרחי מדינת ישראל להשמיע לשכן שלנו ראש הממשלה את מה שיש להם על הלב". "הם באו אלינו הביתה, לתקוף ולומר לנו - בושה שאנו משפחה שכולה", הוסיפה פרקש. "בושה שאנחנו, משפחה פרטית, משפחה שכולה?" ''בושה' שהבן שלנו נתן את חייו בשבילם ועבור ילדיהם, ולכדי שלכל תושבי מדינת ישראל יהיו חיים בטוחים? לאן הגענו? בושה שאנו מאמינים בדמוקרטיה? לאיזו רמה הגעת בנימין נתניהו? עד כמה אפשר עוד לזרוע שנאה, קנאה ולשסע את העם".

"הם דיברו וצעקו על כך שהם ריבוניים, אבל הם התבלבלו. כי ביבי לא קיבל רוב קולות, הוא הפך להיות ראש ממשלה בעקבות הקומבינות שלו עם החרדים ומפלגות מיעוט. אנחנו נשלטים על ידי מיעוט", כתבה פרקש ותקפה את המשטרה: "לביבי מקימים גדרות, וילונות שחורים ואמצעי הגנה, ולנו אזרחים פשוטים, הם עומדים ונותנים במשך שעה שלמה לומר את דברי השנאה, הקנאה והתסכול שיש להם".

ענת פרקש
ענת פרקש | צילום: חדשות 13

ראש הממשלה נתניהו גינה את המפגינים שגידפו את האם השכולה מקיסריה, משום שאירחה בביתה אזרחים שהפגינו נגדו. "כמי שחווה על בשרו את ייסורי השכול, ראש הממשלה מקפיד כל חייו לכבד את תחושת האובדן של כל המשפחות השכולות, וכך חייבים לנהוג כולם - מימין ומשמאל", נמסר מטעם הליכוד. "רה"מ מגנה בתוקף כל אמירה מסוג זה שקשורה לאובדן השכול, לרבות הקריאה שהושמעה בקיסריה."

שר הביטחון, בני גנץ, הגיב לאירוע ואמר: "שוחחתי הבוקר עם דורון פרקש, אביו של תם פרקש ז"ל שנפל במלחמת לבנון ה-2, וביקשתי לחזק את ידיו ואת ידי אשתו ענת, אחרי שמפגינים קראו להם קריאות גנאי מזעזעות רק משום שאירחו מפגינים נגד ראש הממשלה. כמי שאיבד אחים רבים לנשק, אני חש בושה הבוקר. יש גבולות שלא חוצים. השיסוי והקיטוב לא יובילו אותנו לשום מקום. בשיחה אמרתי לדורון שגם מול ביתי מתקיימות הפגנות, ושאני פועל מול רשויות החוק על מנת לאפשר אותן. ‏אני מתחייב להמשיך לדאוג שחופש ההפגנה יישמר - לכל אזרח, ומול כל אזרח".

גם נשיא המדינה ראובן ריבלין הביע זעזוע מהאמירות וכתב בטוויטר כי "מה שהתרחש מול בית משפחת פרקש הוא לא מחאה. זו אינה דרכנו. ואל תאמרו "אבל", ומספיק עם "לא שמענו אותך כש". פשוט הביטו ואמרו בקול רם: זו לא דרכנו ולא נשתוק, כי שקט הוא רפש".

משפחת פרקש. שני מימין: הבן תום, שנפל במלחמת לבנון השנייה
משפחת פרקש. שני מימין: הבן תום, שנפל במלחמת לבנון השנייה | צילום: באדיבות המשפחה