הערכה בצה"ל: ללא פריצת דרך מדינית – השקט שהושג בדרום יקרוס

הכוננות הגבוהה צפויה להימשך גם לאורך חודש מאי, לקראת יום העצמאות והאירוויזיון • במהלך סבב ההסלמה, שוגרו כ-690 רקטות • שרים בקבינט: "הרמטכ"ל וראש שב"כ המליצו לא להיגרר למבצע רחב"

זמן צפייה: 07:51

שעות לאחר הפסקת האש בגבול רצועת עזה, ההערכה הרווחת בצה"ל היום (שני) היא כי בהיעדר פריצת דרך במישור המדיני או התקדמות במגעים להסדרה עם חמאס – השקט שהושג בדרום יחזיק מעמד שבועות ספורים בלבד.

בשבועות האחרונים הייתה התרעה בדבר כוונת הג'יהאד האסלאמי לבצע פיגוע נגד ישראל, אך ההתרעה ירדה לאחר פיגוע הצליפה שהתרחש בסוף השבוע, בו נפצע בינוני קצין גששים וחיילת נוספת נפצעה קל. בצבא מעריכים כי הג'יהאד נעתר להפסקת האש בין היתר מכיוון שלראשונה מאז צוק איתן, תקף צה"ל עשרות יעדים של הארגון, והרג 11 מאנשיו. לאור תוצאות ההסלמה, סבורים בצה"ל כי הג'יהאד האסלאמי ספג טלטלה קשה לאחר שהאמין לאורך תקופה כי ישראל נמנעת מלתקוף מטרות הארגון.

מניתוח סבב ההסלמה הנוכחי, שזכה לשם "גן סגור", עולה כי חמאס והג'יהאד האסלאמי השקיעו מאמצים אדירים להתגבר על יכולותיה של מערכת כיפת ברזל. כך למשל, אתמול בערב שוגרו במהלך שעה אחת 117 רקטות. רוב השיגורים שיועדו ליפול בשטחים מיושבים יורטו, אך אחת מהן נפלה באשדוד וגרמה למותו של צעיר תושב העיר. סך הכל שוגרו מהרצועה כ-690 רקטות ביממה וחצי, 240 מתוכן יורטו, ו-35 רקטות פגעו בשטחים מיושבים, וגרמו למותם של משה אגדי, פנחס מנחם פשווזמן וזאיד אלחמאמדה. אזרח נוסף, משה פדר, נהרג מפגיעת טיל נ"ט.

שרים שהשתתפו בישיבת הקבינט אמרו לחדשות 13 כי הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש השב"כ נדב ארגמן המליצו לקבינט לא להיגרר למבצע רחב בעזה בעיתוי הנוכחי. לדברי השרים, טיעונם המרכזי של היה שבעיתוי הנוכחי חמאס מכתיב את תנאי העימות. השרים ציינו כי המלצתם הייתה לצאת למערכה נגד חמאס רק ביוזמה ישראלית בדומה ל-"עופרת יצוקה", כאשר ישראל היא שקובעת את העיתוי ואת תנאי הפתיחה. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לדברים. מדובר צה"ל נמסר: ״לא מתייחס לדיונים פנימים עם הדרג המדיני״. מהשב"כ נמסר בתגובה: "לא מתייחסים לנאמר בדיונים סגורים".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190506-1845' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_1rsh0q09' duration='129'']

עוד בחדשות 13:

ההרוג בסיכול הממוקד בעזה: אחראי על העברות כספים מאיראן

סער נגד נתניהו: "הפסקת האש נעדרת הישגים לישראל"

דיווח פלסטיני: ישראל וחמאס הגיעו להסכם הפסקת אש

פגיעה ישירה בבניין באשדוד
פגיעה ישירה בבניין באשדוד

אגף המודיעין זיהה את כוונת הג'יהאד האסלאמי לפגוע בתחרות האירוויזיון, בטרם ההסלמה, וזאת כפגיעה תיירותית ותדמיתית בישראל. בסופו של דבר, ההערכה שהעביר אמ"ן לקבינט אמש הייתה כי שילוב של לחץ מצד מצרים וחמאס לצד פגיעת צה"ל במטרות הארגון, יעצור את הירי ויבלום זמנית לפחות את כוונותיו להוציא פיגועים נגד ישראל. הערכה כעת באמ"ן היא שישנה סבירות מוגברת למורתעות ארגוני הטרור המרכזיים ברצועה שמאפשרת מומנטום לקידום ההסדרה.

הכוננות הגבוהה, בעיקר בחיל האוויר ובמערך כיפת ברזל, צפוייה להישמר גם לאורך חודש מאי בו ייערך האירוויזיון בתל אביב, לאחר יום העצמאות הקרוב.

מוקדם יותר היום, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו להקפאת הלחימה מול רצועת עזה ולמתיחות בדרום. "ביומיים האחרונים פגענו בעוצמה רבה בחמאס ובג'יהאד האסלאמי. תקפנו למעלה מ-350 מטרות, פגענו במנהיגי ופעילי טרור והרסנו מגדלי טרור", כתב נתניהו בהודעה לתקשורת. זאת, בצל הביקורת על הפסקת האש.

רקטה שפגעה במבנה לא מאוייש בקרית גת

"המערכה לא הסתיימה והיא דורשת אורך רוח ושיקול דעת. אנחנו נערכים להמשך. המטרה הייתה ונשארה להבטיח את השקט והביטחון לתושבי הדרום. אני שולח תנחומים למשפחות ואיחולי החלמה לפצועים", הוסיף ראש הממשלה.

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר בטקס הנחת דגלונים בהר הרצל: "יזכור למען ביצוע משימות בהווה. עכשיו בדור שלנו נענה לכל אתגר ונמשיך את דרכם. חובתנו להפיק את הלקחים ולהשתפר למענם. ברוח זו פעלנו ביומיים האחרונים כדי להשמיד מאות יעדי טרור של צבא טרור לצד פגיעה משמעותית באויב".

בכיר חמאס, סאמי אבו זוהרי, הגיב לדברי נתניהו ואמר כי הם מעוררי גיחוך. לדבריו, "ההתנגדות הצליחה להרתיע את צבאו של נתניהו ולהשפילו עד עפר. המסר שלנו הוא שהסבב הזה הסתיים אך העימות לא יסתיים עד השבת הזכויות של העם הפלסטיני", אמר.

זירת נפילה בשדרות
זירת נפילה בשדרות | צילום: דוברות משטרת ישראל

בד בבד, גינה ראש הממשלה הפלסטיני מחמד א-שתייה את התוקפנות הישראלית כלפי רצועת עזה וכינה אותה "פראית". א-שתייה ביקש מהקהילייה הבינלאומית לספק הגנה לבני העם הפלסטיני, ואמר כי ממשלתו תגיש סיוע לתושבי רצועת עזה.

חבר הכנסת מטעם הליכוד גדעון סער תקף הבוקר את נתניהו על ההגעה להפסקת אש מול רצועת עזה - עליה דווח במהלך הלילה. בחשבון הטוויטר שלו כתב סער כי "הפסקת האש, בנסיבות שבה הושגה, נעדרת הישגים לישראל", והוסיף כי "טווחי הזמן בין סבבי ההתקפות האלימות על ישראל ואזרחיה הולכים ומתקצרים וארגוני הטרור בעזה מתעצמים ביניהם. המערכה לא נמנעה אלא נדחתה".

הפסקת-האש, בנסיבות בה הושגה, נעדרת הישגים לישראל. טווחי הזמן בין סבבי ההתקפות האלימות על ישראל ואזרחיה הולכים ומתקצרים וארגוני הטרור בעזה מתעצמים ביניהם. המערכה לא נמנעה אלא נדחתה.