דיווח פלסטיני: ישראל וחמאס הגיעו להסכם הפסקת אש

גורמים פלסטינים טענו כי ההסכם כולל הפסקת "התקיפות הישראליות" • נשיא ארצות הברית טראמפ לאזרחי הרצועה: "דבר לא ייצא מהמתקפה על ישראל פרט לאומללות וסבל. יש לעבוד יחד נגד האלימות"

אסמאעיל הנייה בכינוס הפלגים הפלסטיניים
אסמאעיל הנייה בכינוס הפלגים הפלסטיניים | צילום: חדשות 13

חזרה לשגרה בדרום: לאחר לילה לא שקט בעוטף עזה אמרו לפנות בוקר (שני) גורמים פלסטינים בכירים כי הושג הסכם להפסקת אש בין ישראל וחמאס - שנכנס לתוקפו בשעה 4:30. הדברים הובאו בדיווחים בתקשורת ברצועת עזה. מוקדם יותר הלילה אמרו גורמים פלסטיניים לרשת אל-ג'זירה, כי חמאס דחה הצעה ישראלית לשקט תמורת שקט בלבד, מבלי מתן הקלות נוספות.

גורם בחזית הדמוקרטית הפלסטינית עדכן לגבי הסכם הפסקת אש, שכאמור לטענת גורמים ברצועה נחתם הלילה עם ישראל. לדבריו, ההסכם כולל הפסקה של "התקיפות הישראליות, לצד התחייבות לבצע צעדים להקלת המצור על עזה, ובכלל זה פתיחת מעברים". מהפלגים הפלסטינים נמסר כי "אנחנו מחויבים לרגיעה כל עוד תהיה גם ישראל מחויבת לה. ההתנגדות לא עשתה בסבב זה שימוש בכל האמצעים שברשותה. ישראל הסכימה לבצע את הבנות הרגיעה באופן מלא תוך שבוע וזאת בהתאם לערבויות של האו"ם ושל מצרים". ישראל לא הגיבה לדיווחים.

בתוך כך, הרשויות בעוטף עזה קיבלו הודעה כי ניתן לחזור באופן חלקי לשגרה, וכי חלק מהמגבלות הוסרו. במקביל, לפני זמן קצר הוסרה החסימה בכביש 34 בין צומת יד מרדכי לצומת שדרות, והחסימה בכביש 232 מצומת שער הנגב ועד צומת סעד.

הפצצה של מבנה מגנון ביטחון הפנים של חמאס
הפצצה של מבנה מגנון ביטחון הפנים של חמאס

אזעקות נשמעו במהלך הלילה באשקלון ובמועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ובני שמעון. ברצועה מדווחים על הפצצות של חיל האוויר ברצועה. במהלך הלילה פורסם בסוכנות הידיעות "שיהאב" כי חיל האוויר הישראלי ממשיך לתקוף ברצועה, וכי "אזעקות נשמעות ביישובי עוטף עזה בעוד ההתנגדות הפלסטינית ממשיכה לירות".

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס ללחימה באזור בחשבון הטוויטר שלו. "פעם נוספת ישראל נמצאת תחת מתקפת טרור של חמאס והג'יהאד האסלאמי, ואנחנו תומכים בישראל ב-100%", אמר והוסיף בפנייה לתושבי עזה: "דבר לא ייצא מהמתקפה על ישראל פרט לאומללות וסבל. יש לעבוד יחד כדי לשים קץ לאלימות ולהביא את השלום. זה אפשרי!"

אתמול ביקר באוגדת עזה הרמטכ"ל אביב כוכבי, וקיים הערכת מצב, בהשתתפות מפקד פיקוד דרום, אלוף הרצי הלוי, מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף אליעזר טולדנו, ומפקדים נוספים באוגדה.

הרמטכ''ל כוכבי בהערכת מצב באוגדת עזה
הרמטכ''ל כוכבי בהערכת מצב באוגדת עזה | צילום: דובר צה''ל

אמש אמרו מקורות פלסטינים כי מצרים מנסה להשיג הפסקת אש לקראת חצות. על פי המקורות, אם עד הבוקר יהיה מספר מינימלי של שיגורים, אפשר יהיה להתכנס להפסקת אש. דיפלומט מערבי מסר כי מתנהלים מגעים אינטנסיביים להפסקת אש. לדבריו, "זה עוד לא סופי - אבל ייתכן שתהיה פריצת דרך בקרוב". מקור בפלגים הפלסטינים מסר לרשת אל-ג'זירה כי המשא ומתן בקהיר רציני, והשעות הקרובות מכריעות בנוגע לחזרת הרגיעה. מקור מסר לערוץ "אל-מיאדין" כי הרגיעה עם ישראל היא אפשרית כל עוד היא תיעשה באופן מותאם, במקביל לעריכת צעדים לסיום המצור, והוסיף כי "הארגונים ברצועה דבקים בחיובה של ישראל להפסיק את התוקפנות ולסיים את המצור".

בתוך כך, צה"ל תקף בשעות האחרונות כ-40 יעדי טרור של חמאס והג'יהאד האיסלאמי לאורך רצועת עזה, ביניהם חמ"לי תצפיות, תשתיות תת-קרקע, מחסני אמצעי לחימה, מתחמים צבאיים, עמדות שיגור, עמדות תצפית ועוד. מתחילת סבב הלחימה הותקפו כ-320 יעדי טרור. עד כה דיווחו הפלסטינים על 25 הרוגים.

פיקוד העורף הודיע כי גם היום לא תתקיים פעילות חינוכית ביישובי עוטף עזה, מרכז הנגב, לכיש ודרום השפלה. התקהלויות יאושרו עד 300 איש בשטחים סגורים בלבד. כמו כן, מתחמי קניות הממוקמים בשטח פתוח לא יפעלו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז אתמול על "מצב מיוחד בעורף" ברדיוס של עד 40 ק"מ מרצועת עזה למשך 48 שעות. זאת, לראשונה מאז מבצע צוק איתן. מצב זה מוכרז כאשר אוכלוסייה אזרחית מצויה תחת מתקפה ממושכת, והדבר מקנה לשלטונות סמכויות שונות שיאפשרו לשמור על הסדר הציבורי ועל שלומם של האזרחים.

פגיעה ישירה ברכב באשדוד
פגיעה ישירה ברכב באשדוד

דובר צה״ל מסר כי מטוסי קרב של צה"ל תקפו את בניין לשכתו של תופיק אבו נעים, שר הפנים וראש המנגנונים בלשכה המדינית של חמאס בעיר נוציראת.  אבו נעים נכלא בידי ישראל ב-1991 ושוחרר במסגרת עסקת שליט, אחריה השתלב בהנהגת חמאס. אבו נעים אחראי על מנגנוני הביטחון של חמאס, שבהם נעשה שימוש להוצאת פעולות טרור צבאיות.

בד בבד, שני חיילים נפצעו קל ובינוני מפגיעת פצמ"ר ברכב צה"לי במושב יכיני שבצפון הנגב. השניים פונו במסוק לבית החולים סורוקה. במקביל, משרד הבריאות העזתי הודיע כי נכון לעכשיו 24 פלסטינים נהרגו ו-154 נפצעו, במהלך סבב ההסלמה האחרון.

מוקדם יותר הותר לפרסום כי משה פדר, אגרונום בן 67 מכפר סבא, הוא ההרוג מפגיעת טיל הנ"ט בכביש 34. בת זוגו של פדר ב-17 השנים האחרונות היא איריס עדן, אלמנת צה״ל שאיבדה את בעלה, רב סרן ישיש עדן, באסון המסוקים.

פנחס מנחם פשווזמן, שנהרג מרסיסים בעקבות פגיעת רקטה ברכב באשדוד, הותיר אחריו אלמנה ותינוק כבן שנה. דודו נרצח בפיגוע בפיגוע באוטובוס בהר מירון בשנת 2002, ודוד נוסף נהרג באסון גשר בנות יעקב. נפגעת חרדה שפונתה לבית החולים ברזילי באשקלון סיפרה כי פשווזמן גונן עליה בגופו בעת פגיעת הטיל הקטלני. כתוצאה מכך ספג פגיעה קטלנית של רסיסים, נפצע אנושות ומת כעבור דקות אחדות. הלווייתו תצא בשעה 23:00 מבית הכנסת "עטרת נחום" בבית שמש להר המנוחות.