בצלם: פלסטיני שנורה למוות לאחר ניסיון פיגוע – היה מנוטרל

עוד טוען הארגון כי מהתחקיר שביצע עולה שמוחמד עבד אל-פתאח לא ניסה לדקור שני מתנחלים בשומרון, כפי שנטען בתחילת החודש, אלא השליך לעברם אבנים. "חיילים מחקו את התיעוד ממצלמות האבטחה"

זמן צפייה: 00:27

ארגון "בצלם" טען היום (ראשון) כי מתחקיר שביצע עולה כי המחבל מוחמד עבד אל-פתאח, שנהרג לאחר שניסה לפגוע במתנחלים, נורה למוות על ידם לאחר שכבר שכב פצוע על הקרקע. לדברי הארגון, חיילים אף מחקו את תיעוד הווידאו של האירוע ממצלמות האבטחה באזור וכך טייחו את השתלשלות העניינים. עוד טוען הארגון, כי בניגוד למה שדווח, הפלסטיני השליך אבנים לעבר כלי הרכב של המתנחלים, אך לא ניסה לדקור אותם.

לטענת "בצלם", באירוע שהתרחש לפני עשרה ימים יידה עבד אל-פתאח, בן 23 מחירבת קייס, אבנים לעבר מכוניות ישראליות בכפר חווארה, לכיוון צומת תפוח. עבד אל-פתאח פגע במכוניתו של יהושע שרמן, שעצר בצד. אז, עולה מן התחקיר, נשמעו שתי יריות ושרמן יצא מהמכונית. בשלב זה, על פי התחקיר, כרע אל-פתאח בין פחי אשפה, בעוד שרמן מתקרב אליו ויורה לעברו כמה כדורים נוספים. במקביל, משאית שנסעה בכביש עצרה אף היא והנהג יצא ממנה וביצע אף הוא ירי לכיוון הפלסטיני, ששכב על הרצפה כשהוא פצוע. הוא מת מפצעיו זמן קצר לאחר מכן בבית החולים בילינסון.

בתיעוד וידאו שנחשף מהאירוע, ניתן לראות את רכבו של שרמן עוצר ואותו יוצא ממנו כעבור 15 שניות, כמו גם את המשאית שנעצרת במקום זמן קצר לאחר מכן. בשלב זה, אומרים ב"בצלם", הסרטון נקטע ומיד בהמשכו רואים את שרמן ואת נהג המשאית מבצעים את הירי. לפי התחקיר, דקות ספורות לאחר הירי הגיעו למקום ג'יפים צבאיים וחיילים פיזרו את התושבים שהחלו להתאסף באמצעות רימוני הלם.

עוד נכתב בתחקיר כי מיד לאחר הירי נכנסו כשמונה חיילים לשני בתי עסק באזור כדי לבדוק את מצלמות האבטחה המותקנות בהם. לדברי הארגון, החיילים פירקו את מכשיר ה-DVR באחד מהם ועזבו את המקום. כעשרים דקות לאחר מכן חזרו החיילים לאותה חנות, התקינו מחדש את המכשיר וצפו בצילומים. שני חיילים צילמו את המסך במצלמות הטלפונים הניידים שלהם. לאחר מכן, לפי "בצלם", הם מחקו את התיעוד ממכשיר ה-DVR ועזבו את המקום.

לאחר האירוע, טענו שרמן ונהג המשאית שסייע לו, כי עבד אל-פתאח ניסה לדקור את נהג הרכב ובתו. שרמן סיפר כי: "יצאתי לעבודה במטה ונסעתי מאלון מורה לכיוון תפוח. בצומת הביתות קפץ על הרכב מחבל עם סכין ניסה לפתוח את הדלת. יצאתי החוצה ותוך כדי שהמחבל ניסה לעקוף את הרכב לכיווני ניטרלתי אותו בירי תוך כדי סיוע של תושב נוסף מיישוב סמוך שנסע מאחוריי".

זירת פיגוע הדריסה ליד חווארה
זירת פיגוע הדריסה ליד חווארה | צילום: הצלה יו"ש

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, סיפר כי המחבל ניסה לפתוח רכב של תושב ולדקור את בתו שישבה ברכב בזמן שהסיע אותה לבית הספר, וכי אביה של הילדה ירה במחבל. "כך צריך לפעול, בנחישות אל מול מבקשי נפשנו ורעתנו ללא חשש", אמר דגן. "האירוע הזה ממחיש את חשיבות סיום בניית עוקף חווארה כפי שסוכם עם ראש הממשלה. אין סיבה שתושבים ישראלים יצטרכו לעבור בוקר בוקר דרך אוכלוסיה ערבית עויינת ולסכן את חייהם ואת חיי ילדיהם, בעיקר כאשר ההחלטה על הבניה כבר התקבלה, יש לזרז את סיום בניית העוקף לאלתר".

זירת ניסיון הפיגוע דרומית לשכם | צילום: O.S

מצה"ל נמסר בתגובה: בתאריך ה-3 באפריל 2019 אירע נסיון פיגוע דקירה בצומת הביתות שמרחב החטיבה המרחבית "שומרון". המחבל נורה על ידי אזרחים ונוטרל לאחר שזרק אבנים על מכוניות ישראליות ובהמשך התקרב לאחת המכוניות וניסה לבצע פיגוע דקירה במרחב. האירוע מתוחקר.