20 שנים אחרי: הקולות והתמונות מהקרב שבו נפל רס"ן איתן בלחסן

בשנת 1999 יצא צה"ל למבצע "צמצום טווח" בדרום לבנון. כעת, הלוחמים שהשתתפו בו מספרים על החוויות מהלילה הקשה בחייהם ועל מפקדם הנערץ שנהרג. "הוא סימל את ה'אחריי' והנחישות"

זמן צפייה: 19:48

במושב רמות נפתלי, מול הרי הלבנון, נולד וגדל רס"ן איתן בלחסן. שני אחיו הגדולים של איתן התגייסו לצנחנים, וגם לו מאז שהיה ילד, היה חלום - הכומתה האדומה. למרות שלא עבר את הגיבוש, איתן נלחם להגיע בכל זאת לחטיבה האדומה. העקשנות שלו השתלמה, הוא אף הפך לקצין בגדודים והשתחרר לאחר ארבע שנים. בהמשך, חזר איתן לצבא – והיה למפקד סיירת צנחנים. "המח"ט מאוד לחץ עליו לחזור לצה"ל, כי איתן היה מסומן, הוא היה מורעל צבא. יום אחד הוא אמר לנו - 'אני חוזר'", סיפר אביו, קלוד בלחסן.

איתן נפל במבצע "צמצום טווח" בדרום לבנון בשנת 1999, שהיה מארב בקלעת ג'בור, הפסגה שממנה תצפתו לוחמי חזבאללה על מוצבי צה"ל ברצועת הביטחון. כעת, 20 שנים אחרי, נחשפים קולות הקשר והתמונות מהאירוע, כשגם לוחמי סיירת צנחנים, שהיו פקודיו של איתן בזמן המבצע, משחזרים את החוויות מהלילה הקשה בחייהם.

תחילה, הגיעה הסיירת למרגלות ההר, ואיתן עלה למקם את הכוח הקדמי. מכת אש ראשונה של כוח חזבאללה נפתחה לעברם, וכתוצאה ממנה נהרגו רס"ן בלחסן וסגן לירז טוויטו. בהמשך, נהרג גם סגן דוד גרנית, כך שלכוח היו שלושה הרוגים וחמישה פצועים באותו שלב. בדיעבד התברר, שהמחבלים הסתתרו במערה, בקצה המצוק. ליאור אופיר, שהשתתף בקרב, סיפר כי "אני לא יכול להגיד שראיתי בוודאות את המחבלים, ראיתי המון צרורות, רשף, רימונים, אבל את המחבלים עצמם לא יכולתי לזהות בוודאות - זה היה חלק מהתסכול. איתן היה המפקד, הוא בהחלט סימל את ה'אחריי' ואת הנחישות".

איתן בלחסן, לירז טוויטו ודוד גרנית שנפלו במבצע בקרב
איתן בלחסן, לירז טוויטו ודוד גרנית שנפלו במבצע בקרב | צילום: החדשות 13

ירון רוזנטל, פקוד נוסף של בלחסן, סיפר: "היה ברור שיש נקודה מסוימת שמי שיורד אליה - נפצע או נהרג. כל המציאות של התרגולות שתמיד התאמנו עליהן, התנפצה לרסיסים. באימונים תמיד ברור לך מי האויב ואיפה הוא נמצא - ופה אתה כמו משותק. יכול להיות שזו הדרך שלי להתמודד עם הסיפור הזה, אבל מדי פעם בשעות הלילה המאוחרות אני נכנס ל-"Google Earth" ובודק מה השתנה באזור הקרב, מה התפתח, בוחן כל מטר, מה היה, מאיפה היינוי יכולים ללכת. האזור הזה מאוד התפתח - לבנון בפריחה, זה היה אחד החלומת שלי - לחזור לשם אבל בלי נשק".

איתן הפך לסמל. דמותו נחקקה בזיכרון כמפקד הסיירת שהשאיר בבית את בתו התינוקת כדי להילחם עבור המדינה. האיש שתמיד אמר "אחריי". במשך כל השנה פוקדים מבקרים את האנדרטה שהקימו הוריו מול הבית ברמות נפתלי.