ארגון "בצלם": מדינת ישראל מתנהלת כמשטר אפרטהייד

לראשונה בתולדותיו, התייחס הארגון לנעשה מחוץ לשטחים - וקבע כי כל השטח שבשליטת המדינה מתנהל לפי עקרון של עליונות היהודים. "אין דמוקרטיה ולצידה כיבוש, אלא משטר אחד בין הים לירדן"

לוחמים בפעילות מבצעית בגדה המערבית | צילום: רויטרס

ארגון "בצלם" פרסם הבוקר (שלישי) נייר עמדה שבו נטען כי כל השטח שנמצא בשליטת ישראל - מתנהל כמשטר אפרטהייד. זוהי הפעם הראשונה בתולדות הארגון שבה הוא מתייחס לנעשה מחוץ לשטחים.

המסמך דוחה את התפיסה המקובלת לטענתם של ישראל כמדינה דמוקרטית המנהלת במקביל גם משטר כיבוש זמני. מתואר כיצד "בכל השטח שבשליטת ישראל - בתוך גבולות הקו הירוק, בגדה המערבית, מזרח ירושלים וברצועת עזה – מתקיים משטר אחד, הפועל על פי עקרון מארגן אחד: קידום והנצחת עליונותה של קבוצה אחת של בני אדם – יהודים – על קבוצה אחרת – פלסטינים", לשון ההצהרה.

לוחמים בפעילות מבצעית בגדה המערבית | צילום: רויטרס

לטענת "בצלם", הכלי העיקרי באמצעותו מממשת ישראל את העקרון של עליונות יהודית הוא הנדסה גיאוגרפית, דמוגרפית ופוליטית של המרחב. "היהודים מנהלים את חייהם במרחב אחד רציף, בו הם זוכים לזכויות מלאות ולהגדרה עצמית. בניגוד לכך, פלסטינים חיים במרחב המפורק ליחידות שונות, כשבכל אחת מהן מחליטה ישראל אילו זכויות להעניק להם ואילו לשלול. בכל אחת מהיחידות, זכויותיהם של הפלסטינים נחותות מאלה של היהודים".

על פי המסמך, ישראל מקדמת את עליונות היהודים בארבעה תחומים מרכזיים: קרקע - ייהוד המרחב, אזרחות - שניתנת לכלל יהודי העולם לעומת הפלסטינים, חופש תנועה - שאינו שוויוני, והשתתפות פוליטית - שנמנעת מהפלסטינים במלואה. "הסמכויות בנוגע לכל היבטי החיים הללו נתונות באופן מוחלט בידיה של ישראל, הגורם האחד הקובע והמנהל את מרשם האוכלוסין, את משטר הקרקעות, ואת יכולתם של בני אדם לנוע, להיכנס, או לצאת, וכן את פנקס הבוחרים", נכתב.

שכונת סילוואן במזרח ירושלים
שכונת סילוואן במזרח ירושלים | צילום: רוני שיצר

מנכ"ל הארגון, חגי אלעד, הצהיר: "עקרונות היסוד של המשטר הישראלי מיושמים כבר שנים ארוכות, אבל בשנים האחרונות הם נחשפים באופן גלוי הרבה יותר. כך בשיח סביב הסיפוח הרשמי, אחרי עשורים של סיפוח בפועל, וכך בנוגע לחוק הלאום, ההופך את האפליה השרירה וקיימת של פלסטינים לעיקרון חוקתי".

"אין בישראל דמוקרטיה + כיבוש", הצהיר, "אלא משטר אחד בין הים לירדן אשר מחייב אותנו להסתכל בתמונה המלאה, ולקרוא לה בשמה המדויק: אפרטהייד. המבט המפוכח הזה במציאות אינו צריך להוביל לייאוש אלא להיפך. זוהי קריאה לשינוי, שהרי בני אדם הם שכוננו משטר זה, ובני אדם הם אלו היכולים לשנותו".