מפקד המחוז הדרומי מודה: מתקשים להתמודד עם פשיעת הבדואים

בהקלטות משיחה סגורה של ניצב יורם סופר עם תושבי הדרום הוא נשמע מסביר בקולו על חוסר המשילות וההפקרות בנגב: "אני לא חושב שאני יכול למנוע את זה, אין לי פתרונות קסם"

זמן צפייה: 04:48

בהקלטות משיחה סגורה שערך מפקד המחוז הדרומי זמן קצר אחרי תקיפת חיילי צה"ל בבסיס צאלים על ידי בדואים, הוא נשמע מודה בקולו שלמשטרה אין את הכלים לעצור את ההפקרות - ושיש אזורים שהמשטרה פשוט לא נכנסת אליהם. זאת הייתה שיחה מלב אל לב, אולי השיחה הכנה אי פעם של קצין משטרה עם תושבים. אבל גם שיחה שחשפה בפעם הראשונה את האמת על השליטה של המשטרה באזור, וכשזה נשמע מפיו של קצין המשטרה הבכיר ביותר בדרום, מפקד המחוז הדרומי ניצב יורם סופר - זה הכי דרמטי שיכול להיות.

"אני לא מאלה שיגידו לכם שהכל בסדר, הכול יהיה בסדר. אני ממש לא חושב ככה", אמר סופר. "באמת, עם יד על הלב, אני לא חושב שאני יכול למנוע את זה. אולי נקודתית במקום מסויים שהשקעתי במארב, אבל זה לא יכול להיות כל יום. אני אומר בכנות מלאה", המשיך, "כן יהיה פה את הנקודת משטרה, את התגובה, אבל בדרך כלל היא לא בזמן אמת כמו שאתם מצפים.

השיחה ביום חמישי האחרון הגיעה אחרי התמונות שבהן תועדו קציני צה"ל כשהם מותקפים על ידי בדואים לאחר שניסו למנוע מהם לגנוב ציוד צבאי מבסיס צאלים. "לא סתם אני אומר לכם שבאמת יש ירידה. צאלים יגידו לי שזה עדיין תופעה, אני אומרת לכם שזה סוג של אתנה. אם בסוף בכל גזרת שטחי האש של צאלים בקושי חמישה אירועים על היד, מינוריים, זה לא דרמה".

לכתבות נוספות בנושא >>

התקרית ליד צאלים: שני תושבי הפזורה נעצרו בחשד לתקיפת החיילים

"כמו מערב פרוע": שדות הקנביס שהתגלו בשטח האימונים של צאלים

ניצב יורם סופר, מפקד מחוז דרום
ניצב יורם סופר, מפקד מחוז דרום | צילום: דוברות המשטרה

מה שמטריד את מפקד האזור זה המשילות, או יותר נכון חוסר המשילות של המשטרה באזור: "אני שקוע, אני שקוע במשילות בתראבין כי הבנתי שיש לנו פספוס שם. אם מתקשרת אישה ואומר שיוצאיו אותה כי היא רוצה לצאת לא רוצה להישאר ביישוב אבל ירו לי ברגליים, אתה מבין שאתה לא יכול להיכנס עם הניידת לבד".

בשיחה עם התושבים הוא מסביר שהחליט לצאת למבצע בביר הדאג', אחרי שהגיע לפני שבועיים לפעילות באזור והקיפו אותו רכבים של בדואים. "אני באתי לפני שבועיים וזה לא מצא חן בעיני שזה יצר התנגדות. אחרת, ברוב המקרים אני מדי פעם מגיע. לתלות על זה שבסוף, עם יד על הלב אני אגיד, תהיה פה שמירה אישית, קשה לי להגיד את זה".

מיד לאחר מכן הוא אמר בקולו את מה שהמשטרה הכחישה במשך שנים - יש מקומות ששוטרים לא יכולים להיכנס אליהם לבד: "אתה צריך להיכנס עם יותר שוטרים כי אם לא זורקים עליך אבנים אז אתה מבין שאתה צריך להחזיר משילות". מפקד המחוז גם תוקף את מדיניות ההסדרה של היישובים הבדואים בנגב: "אני לא חושב שיש פה מאבק על שטחי מדינה, כי בסוף הם תושבי המדינה. אני חושב שמה שצריך לקרות הכי מהר שאפשר זה שהמדינה כמדינה תטפל בנושא ההסדרה כדי להכניס אותם לתוך בתי קבע כמו שצריך".

תקיפת החיילים סמוך לצאלים
תקיפת החיילים סמוך לצאלים

כמו כן, הוא מייחס את התאונות במגזר הבדואי לחוסר ההשקעה של ישראל בתשתיות: "אני אקח אתכם סביב באר שבע ותראו שיש אזורים שעדיין הבן משפחה עושה רוורס, דורס את התינוק, אירוע סופר מצער שאם הייתה תשתית בסיסית - מדרכה, חנייה, חשמל, תאורה - לא היה קורה. כמה אירועים כאלה בשנה? כמה אפשר לספוג? פשוט כואב הלב".

הדברים האלה לא מפתיעים את התושבים וראשי הראשויות באזור, אבל כשהם נאמרים בצורה כנה וביושר שלא נשמע עד היום מהאיש שאמון על ביטחון התושבים - זה חייב להדליק נורה אדומה בקרב מקבלי ההחלטות ובראשם השר לביטחון הפנים שממונה על המשטרה. "אני אומר לכם בפירוש, אתם תמצאו פה אוזן קשבת ואנשים שרוצים לעזור ולסייע לכם לחיות פה חיים נורמלים. אין לי פתרונות קסם. באמת. עם יד על הלב".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "הדברים המובאים הוצאו מהקשרם ומוצגים באופן חלקי מתוך שיחה שארכה למעלה משעה וחצי. בשום שלב לא הוכשרה העבודה ששכניהם פוגעים בהם וכי המשטרה פועלת בנחישות ובאפס סובלנות כלפי אירועי אלימות. מפקד המחוז דיבר על חשיבות המשילות, על הקושי והצורך של המגזר הבדואי להגיע להסדרה ועל החובה לקדם את הנושא".