37 שנים אחרי קרב סולטן יעקוב: זכריה באומל הובא למנוחות

נעדר מלחמת לבנון הראשונה, שגופתו אותרה והוחזרה ארצה במסגרת מבצע "זמר נוגה", נטמן בבית העלמין הצבאי בהר הרצל. ראש הממשלה ספד לו: "החזרת נעדרינו היא משימה קדושה"

זמן צפייה: 05:12

רב-סמל זכריה באומל, שנעדר לאחר קרב סולטן יעקוב שאירע ב-1982 בלבנון, הובא היום (חמישי) למנוחות, 37 שנים לאחר מותו. זאת, לאחר שאתמול פורסם כי במסגרת מבצע צבאי היא אותרה והוחזרה לישראל.

נשיא המדינה, רובי ריבלין, ספד לבאומל: "לפני 37 שנים, ימים מספר לפני הקרב שבו נפלת, כתבת להוריך: 'אל תדאגו, הכול בסדר, אך נראה שלא אבוא הביתה בקרוב'. 37 שנים חלפו מאז, אבל היום שבת הביתה. שבת לאדמת ארצנו. עלם חמודות, חובב כדורסל ובעל נפש רגישה. חלמת להיות פסיכולוג. אלא שאז פרצה המלחמה. חבריך נושקים לגיל 60 אבל אנחנו טומנים אותך לוחם צעיר בן 22 בסך הכל".

עוד הוסיף ריבלין: "ביום הזה מקיימת מדינת ישראל את השבועה לחיילינו, בנינו ובנותינו. היום אנחנו יכולים להעיד בפה מלא שאנחנו עושים הכול, גם את הבלתי נתפס והבלתי ייאמן, כדי לקיים את נדרנו - להשיב הביתה את הבנים שלא שבו מהקרב". נשיא המדינה התייחס לאביו של באומל, שהלך לעולמו לפני כעשור, ואמר: "יונה, אתה לא זכית, אבל המשימה הושלמה". בדבריו, הודה ריבלין למקבילו הרוסי פוטין, על מסירותו למשימה.

הנשיא ריבלין סופד לזכרו של זכריה באומל
הנשיא ריבלין סופד לזכרו של זכריה באומל | צילום: החדשות 13

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ספד אף הוא לבאומל. "לפני שעה קלה נפגשתי עם הנשיא פוטין, והודיתי לו בחום בשם אזרחי ישראל והמשפחה, על הסיוע באיתור ובהשבתו של רב סמל זכריה באומל לארצנו. החזרת נעדרינו היא משימה קדושה שכל ממשלות ישראל ראו כשליחות עליונה, ופעלו למענה ללא לאות". עוד סיפר נתניהו על הטקס שנערך במשרד ההגנה ברוסיה: "הארון היה עטוף בדגל ישראל, כשחיילים רוסים מחזיקים אותו. הייתה צמרמורת בקרב כל אזרחי ישראל. גם אני הרגשתי צמרמורת כשעצמותיו זוהו. חיכינו לרגע הזה 37 שנים. ראיתי אנשים מזילים דמעה למרות שנולדו שנים רבות אחרי האירוע. השבת בנינו לגבולם נוגעת בנימים העמוקים ביותר הקשורים לזהותנו כיהודים וכישראלים".

"אדמת ירושלים קולטת לתוכה את בן העיר זכריה באומל", המשיך נתניהו. אחדות האומה אופפת כאן את קברו ועלינו תמיד לזכור כי גם כשיש מחלוקות, גם אז הנקודה הפנימית שמאחדת אותנו בטוב וברע, הנקודה הפנימית הזאת חזקה מכל. ברוך השב הביתה. זכרך יהיה נצור בלב עמנו לעד".

הרמטכ"ל, אביב כוכבי, פנה לבני משפחתו של באומל ואמר: "אתמול הותרו הייסורים. הכאב יישאר לעולם, אך חוסר הידיעה הופסק. זאת תהיה הנחמה, שהוא שב לארצו ונטמן באדמתה, הוא לידכם ואיתכם. לאורך 37 השנים שחלפו מאז הקרב לא איבדתם את התקווה שישוב. אני מרכין ראש בשם צה"ל כולו ומצדיע לכם על סבלנות ומופת".

רה''מ נתניהו סופד לזכריה באומל ז''ל
רה''מ נתניהו סופד לזכריה באומל ז''ל | צילום: החדשות 13

אסנה הברמן, אחותו של באומל, נפרדה ממנו: "עין אחת בוכה ועין אחת צוחקת. במקום הזה היא בעיקר דומעת. היום אנו זוכים לחזרה, כל התפילות שהתפללנו נכנסו למקום אחד ואנחנו פה. חשבתי מה אני אעשה פה במקום הזה, אפילו לחבק אי אפשר, אז חשבתי לפנות לאדמה ולבקש מהאדמה שתחבק אותו חזק. כעבור כמה דקות הבנתי שאני לא צריכה לבקש, האדמה מחבקת חזק חזק, בגלל שיש אהבה מוחלטת בין הבן שעשה את הכל למענה, לבין אמא אדמה. חיבוק של געגועים אחרי 37 שנים שהייתם בנפרד".

הרב מידן מישיבת הר עציון, שבה למד באומל: "הוא הותיר אצלנו רק את החיוך התמידי שלו, את הנעימות לבלי גבול ששרתה בדלת אמותיו. הוא הותיר לנו את הענווה הרבה ואת הסובלנות לכל אדם, את העזרה שהיה מוכן להושיט לחבר מוכר או בלתי מוכר, שזה עתה בא מן הגלות או מכל מקום אחר. הוא הותיר לנו את תורתו, את הזיכרון, את הגעגועים ואת התקווה שישוב חי, או לפחות גופו".

רב-סמל זכריה באומל ז״ל
רב-סמל זכריה באומל ז״ל | צילום: דובר צה''ל

גופתו של באומל אותרה במסגרת מבצע צבאי המכונה "זמר נוגה" של אגף מודיעין, באמצעות רוסיה, ובשיתוף פעולה עם המוסד והשב"כ. עם הגעתה ארצה, זוהתה הגופה באופן ודאי במכון לרפואה משפטית באבו כביר וכן על ידי הרב הצבאי הראשי.

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, חשף מוקדם יותר היום פרטים חדשים על המבצע. לדבריו, במשך שנים רבות אגף מודיעין ערך חיפושים במספר מוקדים, שלא כולם היו בשטח שבשליטת צבא סוריה, אחר גופותיהם של באומל והנעדרים יהודה כץ וצבי פלדמן – אך כולם נחלו כישלון. ההנחה הייתה שהגופות נמצאות באזורים קרובים. לאחר כל מבצע, נותחו הממצאים שהוגשו לקראת המבצע הבא. מנליס ציין כי אין מידע על מקום קבורתם של כץ ופלדמן, אך המאמצים לאיתורם נמשכים.

כמו כן, המבצע התנהל מול צבא רוסיה בלבד, ולא מול צבא אסד. גופתו של באומל, כמו גם הסרבל והנעליים, אותרו בקרקע יחד עם גופות נוספות. הגופות ייקברו בבית עלמין לחללי מחבלים, אלא אם הרוסים יבקשו אחרת. אלוף משנה א', שעמד בראש צוות המודיעין שליווה את המבצע, ביקר היום ברוסיה יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך זה לא היה הביקור הראשון שלו.

ראש אמ"ן, אלוף תומר היימן, סיכם את המבצע ואמר: "החזרת גופתו של זכריה למנוחת עולמים היא הישג של קהיליית המודיעין כולה. עשייה חשאית רבת שנים, שהחלה עוד בתקופתם של רב-אלוף אביב כוכבי, אלוף הרצי הלוי וקודמיהם, והמשיכה גם בימים אלה, על ידי אנשי מודיעין נמרצים, מקצועיים ויצירתיים אשר פעלו ללא לאות במשימה רגישה ומרגשת", המשיך. "הצלחתם היא תוצאה של חיבור פיסות מידע שנאספו לאורך השנים, וניצול הזדמנות העולה על כל דמיון".

פריצת הדרך בפתרון תעלומת נעדרי הקרב התאפשרה עם כניסת הרוסים לסוריה. לפני שלוש שנים העניק פוטין לנתניהו את אחד הטנקים הישראליים שנתפסו באותו קרב, ולפני כחצי שנה חשף הדובר הרוסי את המאמץ לסייע לישראל. נראה שקשריו של ראש הממשלה נתניהו עם הנשיא פוטין סללו את הדרך להתקדם גם להחזרת הגופה. צה"ל והמוסד ידעו להפנות את אנשי המדינה השלישית – על פי הדיווחים, רוסיה - לבית העלמין שבו על פי החשד היו קבורות הגופות.