לאחר ביטול העבודה בערי המרכז - מי יפצה את בעלי העסקים?

על פי ההערכות, שווי הפגיעה במשק בשל אירועי האתמול, אשר שיתקו את מרכז העצבים של המשק הישראלי למשך יממה, עומד על יותר ממיליארד שקלים. למרות זאת, כלל לא בטוח שכל מי שנפגע - יפוצה

זמן צפייה: 04:38

החיסול ומתקפת הטילים: יום לאחר ההחלטה החריגה לבטל את הלימודים ואת העבודה גם בערי המרכז, החלטה ששיתקה את מרכז העצבים של המשק הישראלי למשך יממה, כולם מנסים להבין מי ישלם על ההיעדרות מהעבודה, מי יפצה את בעלי העסקים ומה היקף הנזק שנגרם. אורי פדרמן, הבעלים והמנכ"ל של "קפה לנדוור", פירט כי "מדובר על מאות אלפי שקלים - גם בהפסד של מכירות וגם בעלויות של כוח אדם".

מדובר באתגר בירוקרטי וכלכלי לא קטן. מי שעובדים בטווח של 40 קילומטרים מהרצועה זכאים ל-370 שקלים בעבור כל יום עבודה שבוטל. המעסיקים יצטרכו לשלם ולתבוע את ההחזר מהמדינה. מי שעובד במרכז אבל ילדיו לומדים בדרום ונאלץ להישאר איתם בבית כי הלימודים בוטלו, זכאי לאותו סכום אבל רק בעבור הורה אחד ורק אם הילדים בני פחות מ-14. על פי החוק והתקנות בישראל, מי שגר ועובד מחוץ לטווח 40 הקילומטרים - לא מגיע לו לקבל פיצוי כזה. "הפיצוי כרגע הוא מאוד מוגבל", הסביר עו"ד יואב ביין, מומחה לנזקי מלחמה ומס רכוש, "מקבלים פיצוי רק על היעדרות עובדים, והיעדרות עובדים לא בהכרח נותנת פיצוי מלא על הנזק שנגרם לעסק".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

גנץ בדרום: אחדות צריכה לשרת יותר מאירוע אחד – חמור ככל שיהיה

ישראל מנהלת המערכה היטב – חמאס נמצא בין הפטיש לסדן • פרשנות

כ-360 שיגורים לדרום מאז אתמול – צה"ל ממשיך לתקוף ברצועה

ילדים חוזרים לבית הספר
ילדים חוזרים לבית הספר

הבוקר השני של הסבב הנוכחי בין ישראל לעזה נפתח בחזרה חלקית לשגרה. באזור המרכז - לימודים ועבודה כרגיל, אבל בדרום עדיין דרוכים וצמודים למרחבים מוגנים. "היינו בבית עם הילדים", סיפר עשהאל, תושב תל אביב, על אירועי האתמול, "לא יצאנו הרבה והשתדלנו גם לא להסביר יותר מדי. הם לא שאלו שאלות". "אני בטוחה שבבית הספר הרבה יותר בטוח מהבתים במרכז העיר, כשלאף אחד אין מקלט או מרחב מוגן", הוסיפה אורלי, תושבת העיר גם כן.

בבית משפחת סיטון שבחולון ניסו להתאושש, אבל יומיים מאז החל הסבב, כולם כבר הבינו שבכל רגע משהו בתוכנית עשוי להשתנות. אם המשפחה שרית אמרה כי אפילו שהיום עבר בשקט, היא הייתה דרוכה, ולא הפסיקה להתעדכן בחדשות.

באשקלון, לעומת זאת, לא התקיימו לימודים והיום שעבר היה מתוח, קשה ורווי באזעקות. ולמרות זאת, אביבה סהר מסוכנות הנסיעות "נהורה", הגיעה הבוקר למשרדי הסוכנות בתקווה שיש מי שהמצב עושה לו חשק להזמין חופשה. "זו השגרה וזו מציאות חיינו", טענה אביבה, "אנחנו חוזרים לכאן ועובדים כי זה לא הולך להשתנות".

Zauaxz

ההערכה היא שהפגיעה הכלכלית כבר מגיעה לשווי של יותר ממיליארד שקלים, מספר לא סופי, שמאחוריו עומדים מיליוני אזרחים ואזרחיות ששגרת חייהם השתבשה.