בין בחירות ומערכות: השנה הראשונה והסוערת של כוכבי כרמטכ"ל

בעיצומו של משבר פוליטי מתמשך וכשברקע איומים ביטחוניים מצפון ומדרום, קבינט לא מתפקד ותקציב לא מאושר - מצליח אביב כוכבי להלך בזהירות ומצטייר כמבוגר האחראי בסביבה. "בא בגובה העיניים"

זמן צפייה: 12:50

שנה עברה מאז שממשלת נתניהו אישרה את מינויו לרמטכ"ל של רא"ל אביב כוכבי. שנה שבה התחלפו לא פחות משלושה שרי ביטחון, שנה שבה צה"ל מתמודד עם אתגרים מבצעיים מול החמאס, חזבאללה, והאיראנים, שנה שבה כוכבי הילך בשדה מוקשים חסר תקדים בהיסטוריה הישראלית. שנה שבה הרמטכ"ל נזהר כמו מאש לא לערבב פוליטי וביטחוני ובעיקר לא להביא להסתבכויות ביטחוניות מיותרות את מדינת ישראל. שר הביטחון ליברמן מינה את כוכבי בסוג של מחטף, תוך שהוא מנצל נסיעה חשאית של בנימין נתניהו לנסיכות עומאן שבמפרץ הפרסי. האלוף במיל' ישראל זיו אמר עליו כי הוא "בא בגובה העיניים, הוא מתייעץ, הוא מקשיב, הוא פשוט הולך לחפש דעות אחרות ולא דעות שיחזקו את דעתו מתחתכילה".

אבל לא רק פלונטר פוליטי אפיין את השנה הראשונה של כוכבי כרמטכ"ל. כוכבי, כמו קודמו גדי איזנקוט, רואה בחזית הצפון, באיראנים, את החזית העיקרית. בשנה הראשונה שלו כרמטכ”ל במסגרת מה שמכונה המערכה שבין המלחמות, אירעו מספר ימי קרב מול האיראנים בסוריה, האחרון שבהם בשבועות האחרונים. עזה, למרות היותה החזית המשנית, המשיכה כמובן בשנה האחרונה להעסיק את כוכבי בסבבי לחימה חוזרים ונשנים. במרץ בעקבות הרקטות למושב משמרת, במאי סבב קשה בו נהרגו ארבעה אזרחים, וכמובן הסבב האחרון, מבצע 'חגורה שחורה'.

הרמטכ''ל אביב כוכבי בסיור בגזרת אוגדת עזה
הרמטכ''ל אביב כוכבי בסיור בגזרת אוגדת עזה | צילום: דובר צה''ל

גם מבקריו של כוכבי יסכימו שהוא מיעט לטעות בשנתו הראשונה. נפילה מהדהדת אחת שלו הייתה בהחלטה למנות את מקורבו איש התקשורת גיל מסינג לתפקיד דובר צה"ל. עיתונאי הארץ גידי וייץ חשף שמסינג שימוש כסוכן משטרתי בפרשת ישראל ביתנו וסייע לחוקרים. מסינג לא סיפר על כך לכוכבי, המינוי בוטל. "הוא יודע להבין שיש פה איזשהו וואקום כרגע בהיעדר קשב ברמה המדינית", ציין אלוף במיל גיורא איילנד, "וכתוצאה מזה החשיבה שלו וההסתכלות קדימה היא הרבה יותר מאשר צבאית נטו".

בשנה הראשונה כרמטכ"ל כוכבי לא דיבר רבות בפומבי בנושאי צבא וחברה, אבל ההתנגשויות הדתיות והפוליטיות של החברה הישראלית ממשיכות להתנפץ על צה"ל גם בעידן כוכבי. מכתבי רבנים נגד שירות לוחמות וגדודים מעורבים, כאשר הרמטכ"ל ה-22 הוא אבא לשלוש בנות, אחת מהן משרתת עכשיו צנחנים. השנה הראשונה שלו בתפקיד הרמטכ"ל מיצבה אותו היטב כמבוגר אחראי בישראל, מול שלושה שרי ביטחון שהתחלפו בשנה, מול ראש ממשלה נאשם בשוחד ששקוע במשבר פוליטי ומשפטי, ומול האיראנים, חיזבאללה וחמאס, שבינתיים, בשנה הראשונה, עם לא מעט יוזמה והתקפיות, ידו של צה"ל של כוכבי בסך הכול הייתה על העליונה - בשאיפה שכך זה יימשך.