הקלטות אשכנזי-מנדלבליט: השיחה הדרמטית רגע לפני כינוס המטכ"ל

עם חשיפת מסמך הרפז, התלבט הרמטכ"ל עם עוזרו איך להעלות את הנושא בפני הקצינים הבכירים, ואף שקל לבטל הישיבה. בשיחה אחרת הבהיר שלא יסתיר את שמו של מחבר המכתב: "נצטרך להגיד לו שלא נשקר"

זמן צפייה: 06:51

באוגוסט 2010, עת נחשפה פרשת הרפז, היה הרמטכ"ל גבי אשכנזי שרוי במבוכה עמוקה, בשל העובדה כי המסמך המזויף שנחשף היה בידיו ארבעה חודשים קודם לכן.

בהקלטות נוספות שנחשפות הערב, ניתן לשמוע כי לרמטכ"ל לשעבר היה חשוב להבהיר להרפז, האיש שהבהיר לידיו את המסמך, כי לא יהיה ניתן להסתיר את זהותו. בשיחה בין אשכנזי לעוזרו, תא"ל ארז וינר, אומר האחרון: "אני יודע, תשמע, אני יודע שיש אותו לעוד כל מיני אנשים כי אמרתי גם לבועז (הרפז)".

"לא, אבל הוא צריך להגיד, להבין בועז, שלא תהיה ברירה עם זה. אני לא אשקר, מבין?" עונה לו אשכנזי.

וינר: "אני חושב שכן, אחדד את זה איתו".

אשכנזי: "תגיד לו שאנחנו, אם זה יגיע לידי זה – אנחנו לא בטוחים, אבל אם זה יגיע לידי זה, זה יכול להיות שנצטרך להגיד את זה. שיידע שלא נשקר. יותר מדי אנשים מעורבים בזה".

עוד בחדשות 13:

אשכנזי על חשיפת ההקלטות בחדשות 13: "הפרשה מאחוריי"

פרשת הרפז: הקלטות אשכנזי-מנדלבליט על המסמך הדרמטי – נחשפות

אביחי מנדלבליט וגבי אשכנזי
אביחי מנדלבליט וגבי אשכנזי | צילום: שאטרסטוק, פייסבוק

בהמשך, אשכנזי מתלבט איך להתמודד עם הפרשה מול פורום מטכ"ל, שישיבתו אמורה להתקיים יום למחרת. בתחילה הוא חושב לבטל את פורום המטכ"ל באותו יום, אך וינר משכנע אותו שזו תהיה טעות.

"אתה חושב שאני צריך להגיד משהו בפתיחה?" מתייעץ אשכנזי עם וינר.

וינר: "אתה חייב להגיד משהו בפתיחה, אם לא תגיד אז זו תהיה אמירה".

אשכנזי: "אני צריך להגיד גם את מה שידעתי?"

בועז הרפז
בועז הרפז

וינר: "אה, זאת שאלה ששווה לדבר עליה לפני זה, כי זה קצת מייתר את העניין של החקירה אם וכאשר תהיה".

אשכנזי: "אנחנו נצטרך להתמודד עם מה שידענו".

וינר: "כן, כן".

אשכנזי: "אה, בסדר. אני לא מתכוון. אני אומר את האמת וזהו. לא עשינו בזה שימוש, לא הדלפנו את זה".

גבי אשכנזי
גבי אשכנזי | צילום: חדשות 13

לאחר שהקלטות אשכנזי-מנדלבליט על המסמך בפרשת הרפז נחשפו בחדשות 13, חבר הכנסת אשכנזי התייחס הערב (שני) לדברים בריאיון לתוכנית "לפני החדשות" עם אודי סגל, והבהיר: "הפרשה נחקרה על ידי כל גופי החקירה במדינת ישראל - מבקר המדינה, משטרה צבאית חוקרת, משטרת ישראל והפרקליטות. הטענות נסקרו ונבדקו והפרשה נסגרה בחוסר אשמה".

"מעולם לא הייתה פה בעיה של ראיות", המשיך אשכנזי, "חיי ולוחות הזמנים של היו פרוסים לכולם. מעולם לא עמד איש ציבור בחשיפה כזו - וכולנו ראינו איך זה נגמר. אין בהקלטות שפורסמו שום דבר חדש. הפרשה מאחוריי".

בחלק מההקלטות, כך לטענתו של אשכנזי, הוא נשמע אומר כי "יש לומר את כל האמת" - זאת למרות שלא ידע שהוא מוקלט, ולכן לדעתו אי אפשר לטעון שבשיחות בינו לבין ארז ויינר נעשה תיאום גרסאות. "איזה תיאום? אין פה שום תיאום ושום דבר. הפרשה נסגרה ואני לא מכיר איש ציבור שנחשף באופן כזה".

בתגובה לפרסום בחדשות 13, כתב אהוד ברק בטוויטר: "אשכנזי שיקר אז שוב ושוב לחוקרי המשטרה, לחברי המטכ"ל ולציבור, והוא משקר גם הערב - צו איסור הפרסום כולל כ-15 שיחות שנוגעות ללב הפרשה ומאירות את אשכנזי באור של עבריין לכאורה. האדם שאחראי להשמדת הקלטות בלשכת השר הוא בכיר במשרד הביטחון, מקורב לאשכנזי, שפעל מטעמו ובידיעתו".