פרשת הרפז: הקלטות אשכנזי-מנדלבליט על המסמך הדרמטי - נחשפות

5 ימים חלפו מפרסום המסמך המזויף ב-2010 – ועד שהרמטכ"ל לשעבר התוודה שהוא מחזיק בו. בשיחות מאותם ימים שמפורסמות לראשונה נשמעים השניים דנים בסוגיה: "בסוף עוד אהיה עד בסיפור הזה"

זמן צפייה: 18:32

רב אלוף במיל' גבי אשכנזי הוא הכוכב העולה בשמי הפוליטיקה הישראלית, אך פרשת הרפז, שבה נקשר שמו ב-2010, מסרבת להרפות ממנו – וצווי איסור הפרסום רק מגבירים את המסתורין וסימני השאלה סביבה.

בהקלטות שנחשפות הערב (ראשון) לראשונה בחדשות 13 ניתן לשמוע את השיחות שערך הרמטכ"ל לשעבר במהלך חמשת הימים שבהם התלבט אם להתוודות כי המסמך המזויף נמצא ברשותו, וכן את השיחות שערך בנוגע לסוגיה הפרקליט הצבאי הראשי דאז אביחי מנדלבליט – שמעלות סימני שאלה בדבר המידע שהיה ברשותו. השיחות הוקלטו במערכת מיוחדת שהותקנה בלשכת הרמטכ"ל.

אביחי מנדלבליט וגבי אשכנזי
אביחי מנדלבליט וגבי אשכנזי | צילום: רויטרס

בחמישה באוגוסט 2010 החל שר הביטחון דאז אהוד ברק בסבב ריאיונות לתפקיד הרמטכ"ל שיחליף את אשכנזי. בין השניים שררו יחסים רעים מאוד: ארבעה חודשים לפני כן נחשף אשכנזי, שכיהן אז כרמטכ"ל, למסמך ובו תוכנית זדונית לכאורה, שנרקמה לכאורה בהנחייתו של ברק ונועדה להשפיל את אשכנזי בחודשי כהונתו האחרונים ולמנות תחתיו את יואב גלנט.

לאחר שאשכנזי נחשף למסמך הוא היה נסער, וחשף אותו בפני האלופים בני גנץ וגדי אייזנקוט. עוזרו של הרמטכ"ל, ארז וינר, אף העביר לאייזנקוט העתק. מכאן - הדרך לתקשורת הייתה קצרה, ולמחרת, בשישה באוגוסט 2010 נחשף המסמך באולפן שישי של חדשות 2. כבר במהלך השידור הסתבר שהמסמך מזויף. המדינה סערה: בעוד שאשכנזי חשב שהוא מחזיק בידו אקדח מעשן להוכחת ההתעמרות המכוונת כלפיו מצד ברק, גלנט ושותפיהם למזימה, התברר לו שהוא נפל בפח - והסיפור, במידת מה, התהפך: כעת, מקורבי גלנט אמרו בשיחות סגורות שאשכנזי הוא שעומד מאחורי המסמך המזויף . אחרי שהתברר שהמסמך מזויף והמדינה כולה ניסתה להבין מהיכן הגיע, אשכנזי, וינר ושאר שותפי הסוד עדיין שמרו את הסוד שהמסמך המקורי נמצא בידיהם.

גבי אשכנזי נואם
גבי אשכנזי נואם | צילום: רויטרס

בשיחה שנערכה בין אשכנזי לוינר יומיים לאחר מכן, בשמונה באוגוסט, אמר אשכנזי: "החולשה שלנו זה שיש לנו את הנייר. זו הבעיה שלנו". וינר השיב: "טוב, אבל אתה לא הוצאת אותו", ואשכנזי אישר: "אני לא הוצאתי את הנייר". בהמשך השיחה אמר וינר: "גם בני (גנץ) וגם זה שמעו עליו מכל מיני מקורות נוספים. אבי (בניהו, דו"צ לשעבר) בעצמו הרי שמע. בועז (הרפז) אמר לי שיש את הנייר הזה לפחות בעוד שלושה ארבעה מקומות, שזה לא רק אצלנו חונה". אשכנזי: "תראה, אם תהיה חקירה, אני לא מתכוון לשקר. אנחנו נצטרך להגיד איך הגיע המכתב וממי". וינר: "אם תהיה חקירה נגיד שהתלבטנו ולא עשינו עם זה כלום, כי חשבנו שזה לא נכון".

כאן נכנס לתמונה שחקן מרכזי נוסף: מי שהיה אז הפצ"ר, האלוף אביחי מנדלבליט, שהיה מאוד מקורב לאשכנזי. בית המשפט העליון אסר לפרסם כמה שיחות בין מנדלבליט לבין הרמטכ"ל ועוזרו - שיחות שמעלות שאלות: האם נהג מנדלבליט כתובע הכללי בצבא, או יותר כעורך דינו של אשכנזי? לאורך כל ימי הסערה הללו נתן מנדלבליט לרמטכ"ל ולעוזרו דיווחים שוטפים מהדיונים בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, בשאלה אם וכיצד לפתוח בחקירה בשאלת המסמך המזויף.

בשיחה שנערכה בשמונה באוגוסט אמר וינר לאשכנזי: "וינשטיין דיבר עם הפצ"ר והוא עושה עכשיו איזו התייעצות אצלו. הכיוון שלו זו חקירת משטרה והוא רוצה משהו קצר ותכליתי... הפצ"ר אמר לו שאנחנו נשתף פעולה עם מה שצריך. תהיה חקירה של המשטרה". אשכנזי השיב: "טוב, אנחנו נאמר את האמת, בסדר גמור. נאמר את האמת וזהו... תהיה חקירה אז נגיד את מה שצריך להגיד".

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Looks On During The Weekly Cabinet Meeting In Jerusalem
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

אחת השאלות המרכזיות שנותרו פתוחות בפרשה היא מתי ידע מנדלבליט שהמסמך נמצא אצל אשכנזי - וכמה זמן שיתף פעולה עם הסתרתו? וינשטיין והמשטרה סבורים כי כבר בצהריי התשעה באוגוסט ידע מנדלבליט כי המסמך בידו של אשכנזי. מנדלבליט טען לעומת זאת כי ידע על כך רק בערב של אותו היום.

ביום שני תשעה באוגוסט בצהריים נפגש מנדלבליט עם אשכנזי בלשכתו. המשטרה סבורה שבפגישה זאת סיפר לו אשכנזי שהמסמך בידו. מנדלבליט לא זכר בחקירתו את הפגישה. לאחר שהפגישה הסתיימה שוחח מנדלבליט בטלפון עם עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. השניים שוחחו על המסמך ועל השאלה איך משיגים אותו. המשטרה וגם וינשטיין סבורים כי מנדלבליט באותה השיחהת הערים על נזרי - ולמעשה כבר ידע שהמסמך אצל אשכנזי.

מייד אחרי אותה שיחה, מנדלבליט התקשר לוינר. "דיברתי עם רז", סיפר מנדלבליט. "אמרתי לו ש... לא בדקתי ככה לעומק אבל אני חושב שהכי טוב שהם פשוט יעשו את זה בדרך המלך, שיילכו לעיתונאי, לא נראה לי להתחיל לחפור עכשיו איפה זה, וגם אני בסוף אהיה עוד עד בסיפור הזה. אמרתי לו 'עזוב, אני פשוט לא רוצה, תלכו בדרך המלך, תלכו לעיתונאי קבלו ממנו את המסמך, אין לו חיסיון על המסמך עצמו, יש לו חסיון על המקורות'".

אם, כדברי היועץ וינשטיין , במהלך השיחה הזאת מנדלבליט כבר ידע שהמסמך אצל אשכנזי - הרי שמדובר בשיחה בלתי נתפסת. מנדלבליט באותה שיחה לא רק שלא יידע את נזרי שהמסמך בידו, אלא אף ניסה לשכנע את היועץ דרכו שלא לבקש את המסמך מאנשי הצבא שנחשפו אליו. עוד אמר מנדלבליט בשיחה: "אני עובר עכשיו על העיתונות של הבוקר, וראיתי שבידיעות של הבוקר רמז למה שהוא דיבר איתי, רז, זאת אומרת שהם חוששים שהם יצטרכו ללכת להוציא צו מבית משפט וזה יקח להם הרבה זמן".

בנוגע להמשך השיחה, קיימת מחלוקת דרמטית בין מנדלבליט, וינשטיין והמשטרה, בשאלה מה נאמר בטקסט הבא – שבו מילת המפתח נשמעת לא טוב בהקלטה. לפי התרגום שהמשטרה מצאה לנכון, מנדלבליט אמר: "אבל עזוב אני לא רוצה, לא אמרתי לו שום דבר שהוא בלשכה שם... אז בסדר ירד מזה, יגיד להם, שיילכו ישיגו את זה לבד, לאן שיגיעו יגיעו". אם אכן זה מה שמנדלבליט אומר - מדובר בראיה מפלילה - "שהוא בלשכה שם" - כלומר המסמך בלשכה שם, ומנדלבליט הסתיר את המידע על המסמך מנזרי.

לעומת זאת, מנדלבליט שלח את ההקלטה למתמלל מקצועי, שתרגם את המילים הללו באופן לגמרי אחר. לפי גרסתו, אמר הפצ"ר: "אבל עזוב אני לא רוצה, לא אמרתי לו שום דבר שהוא איש קשה... אז בסדר ירד מזה, יגיד להם, שיילכו ישיגו את זה לבד, לאן שיגיעו יגיעו". בשיחות סגורות אמר מנדלבליט שהאיש הקשה שאליו התכוון הוא גלנט. כלומר, מנדלבליט לא רצה ללכת לבקש את המסמך מגלנט – שחשד כי הוא המחזיק במסמך - משום שחשב שהוא "איש קשה". זו כמובן גרסה הרבה יותר טובה למנדלבליט, שכן לפי גרסה זו מנדלבליט באותה עת חשד בכלל שגלנט הוא זה שמחזיק את המסמך, ולא אשכנזי.

מכל מקום, מה שהטריד באמת את מנדלבליט באותה עת היה גבי אשכנזי. "אני יותר דואג מגבי עכשיו", אמר מנדלבליט לוינר בהמשך השיחה. "תגיד להם שירדו מזה, שיילכו בדרך המלך". כלומר - לא יבקשו את המסמך מקציני הצבא, אלא מעיתונאים. גרסתו של מנדלבליט, אם כן, היא שנודע לו על המסמך אך ורק בערב של תשעה באוגוסט ולא בצהרי היום; כלומר אחרי השיחה עם ניזרי. "נכון", הוא אומר, "התמהמתי לילה, אבל לא הטעיתי במכוון את נזרי". לדבריו, למחרת בבוקר - בעשרה באוגוסט - כבר הורה לרמטכ"ל להודיע לווינשטיין שהמסמך בידו. וינשטיין טען אחר כך כי מנדלבליט הודה בחקירתו כי היה מודע לכך שהמסמך בידי אשכנזי בעת השיחה עם נזרי. מנדלבליט טוען היום כי החוקרים הטעו אותו במכוון, וכי גרסתו הראשונית הייתה שהשיחה התנהלה בערב.

גבי אשכנזי, יהודה וינשטיין
גבי אשכנזי, יהודה וינשטיין | צילום: רויטרס, עמוד הפייסבוק של גבי אשכנזי

למחרת בבוקר, בהוראת מנדלבליט, אשכנזי התקשר לוינשטיין – והתוודה לראשונה בפניו כי הוא מחזיק במסמך. "יש לי משהו שאני רוצה לומר לך", אמר אשכנזי לווינשטיין. "ראיתי אתמול שהתחלתם את החקירה, שאתם מחפשים את המסמך. אז אני רוצה לשתף פעולה עם זה. לי יש את המסמך הזה כבר איזה חודשיים או שלושה, יותר". זאת, על אף שאשכנזי ידע לפחות כבר יממה שהמשטרה מחפשת את המסמך - בשונה ממה שאמר לווינשטיין. היועמ"ש השיב: "זה טוב, אוקיי. אני אבקש מהמשטרה לקחת את זה ממך".

אשכנזי המשיך: "עכשיו, תשמע יש לי שתי בקשות. קודם כל אני אשתף פעולה ואני חושב שחשוב שיידעו את הפרטים. דבר שני, אני מתכונן עכשיו לטירקל (הוועדה שחקרה את אירועי המרמרה), אני מחר מופיע, אז את המסמך הם יכולים לבוא ולקחת, אין לי שום בעיה. עכשיו, רק שאני רוצה, ובוודאי בטח ירצו לשמוע ממני דברים...". וינשטיין השיב: "הם ירצו לשמוע ממך דברים. הם לא ישמעו ממך מילה לפני שאתה מסיים את פרשת טירקל, את העדות שלך בטירקל". אשכנזי הוסיף: "הדבר השני, בגלל שאני, אתה יודע, אני לא רוצה רוצה שזה יפגע בחקירה ושזה ייצא ברגע לתקשורת. אני לא רוצה שזה ייצא לתקשורת, עכשיו, היום או מחר. עד שהם (החוקרים) לא מדברים איתי, אני לא רוצה שייצא שום דבר לתקשורת".

וינשטיין נעתר: "אני יכול לסגור את זה. אתה תיתן להם (לחוקרים) רק את המסמך, אתה לא תדבר איתם עכשיו דבר וחצי דבר". אשכנזי: "אין לי בעיה לדבר איתם, אני רק רוצה לגמור את העניין". וינשטיין: "אל תדבר איתם עכשיו לפני טירקל, אז מחר לאחר סיום העדות בוועדת טירקל, אם ירצו להחליף אתך מילה יחליפו איתך מילה, ולפני שיחליפו איתך מילה לא ייתנו לזה פרסום".

מנדלבליט ואשכנזי ושאר המעורבים בפרשה, למעט בועז הרפז, יצאו ממנה בסופו של דבר ללא כתם פלילי. מנדלבליט לא רק שלא הודח מתפקיד מזכיר הממשלה, הוא אפילו מונה לתפקיד היועץ המשפטי, ואשכנזי הפך לאחת הדמויות הפוליטיות המשפיעות בישראל.

מלשכת חבר הכנסת גבי אשכנזי נמסר בתגובה: "מדובר בהקלטות ישנות מלפני קרוב לעשור שכולן פורסמו מספר פעמים בעבר. מאות אלפי השיחות של אשכנזי נבדקו ונסרקו על ידי המשטרה, מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה שהחליט לסגור את תיק החקירה. כל החשדות הוזמו והופרכו. מאחלים לכל איש ציבור שהאזנה מסיבית לכל שיחותיו תסתיים באופן דומה".

מטעמו של מנדלבליט נמסר בתגובה: "חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר עו"ד יהודה וינשטיין בעניין המשך כהונתו של ד"ר אביחי מָנְדלבליט בתפקיד מזכיר הממשלה, עמדה הן לפני ועדת האיתור למשרת היועץ המשפטי לממשלה והן בפני הרכב של חמשת שופטי בג"ץ, ונדחתה על ידם מכול וכול. לאחר שבחנו מסמך מפורט מטעמו של ד"ר מנדלבליט בעניין, ועדת האיתור ושופטי בג"ץ קבעו פה אחד שלא דבק כל רבב בהתנהלותו של ד"ר מנדלבליט, והתיק נסגר לפיכך מחוסר אשמה".