הניסוי המוצלח ב"חץ 2": יירוט טיל שדימה שיהאב 3 איראני • צפו

בתיעוד שפרסם משרד הביטחון ניתן לראות את רגע שיגור החץ ואת הפגיעה בטיל. מטרת הבדיקה הייתה להתאים גם את חץ 2 למשימת היירוט - בנוסף לחץ 3. נתניהו: "ידעו אויבנו שאנו ארוכים לכל איום"

זמן צפייה: 02:35

משרד הביטחון פרסם סרטון מתוך הניסוי שנערך הלילה (חמישי) במרכז הארץ, בו הצליחה מערכת "חץ 2" ליירט טיל שדימה טיל קרקע-קרקע שיהאב 3 איראני. מטרת הניסוי הייתה להתאים את המערכת ליירוט השיאהב - שעד כה היה אמור להיות מיורט בידי מערכת "חץ 3".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לניסוי ואמר כי "הוכחנו שוב שמדינת ישראל מחזיקה בידיה יכולות הגנה והתקפה מהחזקות והמתקדמות בעולם. ידעו אויבינו ומבקשי רעתנו כי מדינת ישראל ערוכה נגד כל איום".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

סימני מצוקה וקושי בפרידה: כך תזהו שהילד שלכם עבר התעללות בגן

בעקבות שיגור בלוני התבערה: ישראל מצמצמת את מרחב הדיג ברצועה

חשד לפגע וברח בירושלים: תינוק נפצע קשה מפגיעת רכב

ניסוי יירוט במערכת ''חץ 2''
ניסוי יירוט במערכת ''חץ 2'' | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

"אנחנו מאוד גאים בניסוי", אמר ראש מנהלת חומה במשרד הביטחון משה פתאל. "בניסוי נורה טיל מהיר המהווה איום עתיד - וחץ 2 יירט אותו". לדבריו, המערכת - כמו גם מערך הגילוי, השליטה והבקרה, עברה שדרוג תוכנה על מנת להתמודד עם האיום המתפתח. "יש לנו ביטחון חזק במערכת".

פתאל עדכן כי במערכת הביטחון בדקו גם מערכות קיימות של חיל האוויר וגם מערכות בפיתוח. "הטיל דימה טיל ארוך טווח המהווה את האיום המרכזי על מדינת ישראל מהמשפחה של שיהאב 3. כשחץ 3 מיירט מחוץ לאטמוספירה", הסביר, "אנחנו רוצים שחץ 2 ייתן אופציה נוספת ליירוט. יש חשיבות גדולה מאד לניסוי הזה. אנחנו צריכים לתת מענה גם לטילים שאינם קונבנציונליים".

ניסוי יירוט במערכת ''חץ 2''
ניסוי יירוט במערכת ''חץ 2'' | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

בועז לוי, סמנכ"ל תעשייה אווירית, התייחס גם כן לניסוי ואף כינה אותו "מושלם. כל המערכות עבדו בהפעלה של חיילי 'חרב מגן' של חיל האוויר. הטיל יצא בדיוק ברגע הנכון למטרה בדיוק כמו שכתוב בספרים. ברגע המתאים הוא הפעיל ראש קרבי שהשמיד את המטרה. ברגע האמת ידענו שהניסוי מוצלח. היה שם יירוט מושלם".

לוי התייחס גם לפיתוח מערכת "חץ 4", וגילה כי היא אמורה לתת מענה לאיומים עתידיים יותר. "אנחנו צופים אל פני הבאות", אמר לוי. "אנחנו תמיד מנסים להקדים את האיום בדור. חץ 2 עכשיו מסוגל ליירט שיהאב 3. חץ 4 יידע ליירט טילים עתידיים, והוא ברמת מחקר ופיתוח".

ניסוי יירוט במערכת ''חץ 2''
ניסוי יירוט במערכת ''חץ 2'' | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ, שעודכן הבוקר על הצלחת הניסוי, אמר: "ישראל עומדת מול אתגרים רחוקים וקרובים והסיירת הטכנולוגית שלנו מבטיחה שנהיה תמיד צעד אחד לפני אויבינו ונגן על השמיים של מדינת ישראל מפני כל איום. הניסוי המשותף עם ארה"ב מבטא את הידידות והשותפות בין המדינות ואת המחויבות העמוקה של ארה"ב לביטחונם של אזרחי ישראל. נמשיך לפעול יחד לביצור יכולות מערכת הביטחון".

במשרד הביטחון הסבירו כי "במסגרת הניסוי הוכחה יכולתה המשופרת של מערכת הנשק חץ, המצויה כיום בשירות מבצעי בחיל האוויר, להתמודד ביעילות עם איומים קיימים ועתידיים על מדינת ישראל". את היירוט ביצעו לוחמי מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר, יחד עם מהנדסי התעשיות המפתחות. בניסוי השתתפו כלל מערכות ההגנה מטילים, כחלק מהיערכות ומוכנות המערך המבצעי.

ניסוי יירוט במערכת ''חץ 2''
ניסוי יירוט במערכת ''חץ 2'' | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון