דוח הסנגוריה הצבאית: שימוש יתר בעונשי מעצר בצה"ל

המסמך שרואה אור אחת לשנתיים קובע שהשימוש הנפוץ בעונש המחבוש בעייתי ערכית, וממליץ על שורת צעדים שנועדו לצמצם השימוש בו. במקביל תוקף הדוח את אופן החיפוש במכשירים הסלולריים של חיילים

"למרות הסמכויות הרחבות העומדות בפני קציני השיפוט בצה"ל, פעמים רבות מדי נעשה שימוש בעונש המעצר. שימוש נפוץ בכלי זה הוא בעייתי ערכית, חוטא לתכלית הדין המשמעתי, מכביד על יחידות המעצר ומעודד נשירה מהצבא. נכון לפעול לצמצום השימוש בו" - כך נכתב בדוח הסנגוריה הצבאית שפורסם היום (שני), וסוקר את עשייתה, מהלכים שקידמה וכן הישגים בתיקים משמעותיים בשנתיים האחרונות. הסנגור הצבאי הראשי, אל"מ רן כהן, מסר: "הדוח מלמד על הצלחה של הסנגוריה הצבאית בקידום משמעותי של זכויות החיילים במערכת המשפט הצבאית, אך יש עוד כברת דרך רבה נוספת ונמשיך לפעול להגנת החיילים".

לאור הדברים אודות ריבוי הטלת עונשי המעצר, הציעה בדוח הסנגוריה שינויים בפקודות המתייחסות לדין המשמעתי. ראשית, הנפקת הוראה מטעם גורם פיקודי בכיר לצמצום עונשי מחבוש, כך שאלו ייעשו רק בהיעדר חלופה משמעתית אחרת. כשיוטל עונש זה, לפי ההצעה, ייצטרך הקצין השופט לנמק את הבחירה. השינוי הנוסף שהציעה הוא צמצום הסמכויות להטלת עונשי מחבוש בדרגת הקצין שמוסמך לקבוע עונש כזה. עוד הציעה היחידה להגביר את כמות העונשים המשמעותיים שאינם מחבוש. כמו כן, שמה הסנגוריה דגש על היבטי שיקום החיילים שנאסרו.

כלא צבאי
כלא צבאי | צילום: החדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13:

אישום: שאל נשק מחברו החייל וירה מחלון רכב נוסע • תיעוד

אלימות, גזענות ושירותי רפואה לקויים: דוח נציב קבילות החיילים

"היה מבועת": חיילת צה"ל לשעבר הוטרדה – ורדפה אחר החשוד • צפו

התפלגות סוגי העבירות, שנת 2017
התפלגות סוגי העבירות של חיילי צה''ל, שנת 2017 | צילום: דובר צה''ל

כמו כן, הסנגוריה המשיכה לתקוף את אופן החיפוש של מצ"ח במכשירים הסלולריים של החיילים. בפסק דין משנת 2016 קיבל בית הדין הצבאי את עמדת הסניגוריה כי אין הסכמת החייל אינה מספיקה לשם ביצוע חיפוש בטלפון הנייד שלו, ועל מצ"ח לבצע חיפושים רק כשבידה צו שיפוטי המתיר זאת. במהלך 2017 דחה בג"ץ ערעור שהגישה התביעה הצבאית בנושא ותמך בעמדת הסנגוריה.

התפלגות סוגי העבירות של חיילי צה''ל, שנת 2018
התפלגות סוגי העבירות של חיילי צה''ל, שנת 2018 | צילום: דובר צה''ל

מהדוח עולה גם כי הסנגוריה קידמה נושאים מרכזיים נוספים. בין הנושאים ניתן למצוא את כלי "תסקירי עונש" וצמצום השלכות הרישום הפלילי. התסקירים "משמשים כלי מרכזי לבחינה מעמיקה של נסיבות החייל, השפעת ההליך והעונש עליו ועל משפחתו וכך סיכויי שיקומו". עוד עולה, כאמור, כי הסניגוריה פעלה בשנתיים האחרונות לצמצום השלכות הרישום הפלילי הנלווה להליך המשפטי ופנתה, בין היתר, על מנת למחוק רישומים של מי ששיפר דרכיו וכן של חיילים שנשפטו בטרם תחילת שירותם הצבאי.

במהלך השנתיים האחרונות פעל הגוף בייעוץ לחיילים בנושאים משפטיים שונים. כ- 50% מהייעוצים ניתנו בנושא סמים קלים, בפער משמעותי משאר הנושאים שבגינם פנו חיילים, כשהנושא הבא הוא בנושא התנהלות במהלך פעילות מבצעית ובטחונית, ולאחר מכן עבירות מין.

בדוח ציינה הסנגוריה תיקים משמעותיים בהם פעלה לזיכוי חיילים מעבירות שונות. באחד המקרים הבולטים, זוכה סמל א"ק, שהוגש נגדו כתב אישום בגין שימוש בסמים בנסיבות צבאיות. הסנגוריה איתרה יומן נוכחות שהראה כי החייל כלל לא נכח בבסיס במועד שנטען. התביעה טענה כי לא ניתן להשתמש ביומן, ולאחר שבית הדין זימן את האחראי, היומן התקבל. החייל, כאמור, זוכה מכל אשמה.

בזיכוי נוסף, רב"ט א"ח הואשם בכך שלקח הביתה ציוד צבאי רב. התביעה טענה כי שווי הרכוש שנגנב הגיע ל-8,000 שקלים. על אף הדברים, הסנגוריה הוכיחה כי מפקדיו של החייל פגעו בחקירה, בכך שחיפשו בתיקו ותחקרו אותו באופן אגרסיבי. כמו כן עלה מדברי ההגנה כי מטרת הבאת הרכוש הביתה הייתה התרברבות, ושווי הציוד היה נמוך משמעותית ממה שנטען.