באמצעות שעון חכם: המערכת החדשה שתעביר מודיעין ללוחמים ביו"ש

הטכנולוגיה תזרים מידע והתראות לפיגועים בזמן אמת, ותקל על הלוחמים בפעילות בשגרה באזור. זאת, על רקע ירידה בכוח האדם באוגדה וכשלים שנמצאו בהתנהלות החיילים במהלך ולאחר אירועי טרור

זמן צפייה: 01:08

בסרטון: תיעוד מקיף של פעילות צה"ל באיזור יו"ש

באוגדת איו"ש החלו בשבועות האחרונים בפרויקט "חטיבה חכמה" - כך הותר לפרסום היום (ראשון). מטרת הפרויקט היא להזרים מודיעין בזמן אמת והתראות לפיגועים ללא תיווכים של גורמים נוספים ישירות למפקד או ללוחם שנמצא בפעילות מבצעית בשטח. הסיבה למהלך הזה טמונה, בין היתר בירידה בכוח האדם של הלוחמים באוגדת איו"ש בשנה האחרונה.

המהלך חופף גם את חיזוק יכולות המרדף של כוחות צה"ל לאחר פיגועים, כפי שאירע עם המחבלים שנמלטו מזירות פיגוע באזור התעשייה של ברקן ובצומת גבעת אסף. סריקת שטח נרחב ופתוח של עשרות אלפי דונמים הפכה למאמץ סיזיפי שדורש סיוע טכנולוגי כדי למקד את מרחבי החיפוש וללכוד מהר יותר את המחבל, לפני שיימלט למחבוא הבא שלו, ובעיקר, כפי שהוכיחו הלכידות האחרונות, לפני שיבצע את הפיגוע הבא.

המידע הרגיש יגיע לשעון חכם שיענוד הלוחם, ויוצפן בהתאם לרגישותו המסווגת. כך, למשל, השעון החכם יתריע ללוחם שבמחסום בזמן אמת על תנועה חשודה במרחב. עוד יזהיר השעון החכם באופן מיידי על התקרבות של הולכי רגל חשודים לעבר הלוחמים שבשטח, בין היתר בעמדות קבועות בכניסה לערים פלסטיניות.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190602-1644' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='אימון "מציאות רבודה"' kid='1_xx5lkse3' duration='29'']

חיילים מתנסים במודל החטמ''ר הדיגיטלי
חיילים מתנסים במודל החטמ''ר הדיגיטלי | צילום: דובר צה''ל

השעון החכם יהיה רק נקודת הקצה למערכת הטכנולוגית-מבצעית כולה. זו, תחבר בין כלל הסנסורים החזותיים והמודיעיניים בגזרה, תתיך את המידע בתמציתיות ותשלח אותו תוך שניות לקצה המבצעי, ללא תיווכי אמצע וללא עצירות של הפללה ועיבוד המודיעין.

רשת של מאות מצלמות ומכ"מים, קיימים ומשודרגים, סורקת כבר בימים אלו חלק גדול מהגזרות הנפיצות ומוקדי החיכוך שידעו פיגועים באיו"ש.

המהלך עתיד להקל על הלוחמים במשימות הבט"ש באזור יהודה ושומרון. תחילה, תהפוך המערכת למבצעית בחטיבה המרחבית שומרון החולשת על גזרת שכם, ובהמשך השנה תופעל גם ביתר הגזרות.

חיילים מתנסים במודל החטמ''ר הדיגיטלי
חיילים מתנסים במודל החטמ''ר הדיגיטלי | צילום: דובר צה''ל

אחד מעקרונות הפרויקט נוגע לאחיזה מודיעינית בשטח נרחב, אך באופן שעלול להתפרש כ"אח גדול". "המערכת הזו מבדילה בין תמים לחשוד לפי פרמטרים מוגדרים וברורים, אנליטיקות וחישובי מידע", הסביר קצין בכיר בגזרה. "המערכת מכוונת לטפל באיום הפח"ע, אבל יש בה נגישות, אם וכאשר, גם לאיומים של טרור יהודי. היא לא מונחית לחפש יהודים חשודים".

פעילות צה''ל ביהודה ושומרון
פעילות צה''ל ביהודה ושומרון | צילום: דובר צה''ל

לפי נתוני אוגדת איו"ש, ב-12 מתוך 19 פיגועים משמעותיים בשנה האחרונה הצליחו מחבלים להימלט ללא פגע מהזירה, גם אם היו בה לוחמים. דוגמה משמעותית אחת היא הפיגוע באזור אריאל השנה, שבו נהרגו שני ישראלים, לאחר שנמצאו ליקויים בתפקוד הכוח, זולת תגובה מהירה של מפקד הכיתה ושל הלוחם שנפל.

העובדה כי לקחים מהתנהלות מבצעית כושלת של גדוד נצח יהודה במספר פיגועים קטלניים, מספר שבועות קודם לכן בגזרת רמאללה, לא יושמו בגדוד מהפיגוע באריאל, הייתה לרועץ ברמת אוגדת איו"ש. בצה"ל, העדיפו להתייחס באופן שונה לשני הגדודים שבהם אירעו התקלות המבצעיות - בעוד שלוחמים מגדוד התותחנים שהיו מעורבים בפיגוע שבאזור אריאל הודחו ולמפקד הגדוד נרשמה הערה, לא כך הדבר היה בגדוד נצח יהודה, שבתקופה קצרה ידע הרבה יותר מחדלים מבצעיים שהסתיימו בהרוגים, פצועים ומחבלים נמלטים. בצה"ל העדיפו לחזק את הגדוד החרדי-לאומי, לא להטיל שום צעד פיקודי נגד מפקדים בשורותיו ולהחזירו לגזרה שקטה יותר שבה שהה במרבית השנים, בצפון מערב בשומרון. על תפקוד בגזרה זו בשבועות האחרונים הוענק לגדוד תעודת הערכה.

פעילות צה''ל ביהודה ושומרון
פעילות צה''ל ביהודה ושומרון | צילום: דובר צה''ל

באוגדת איו"ש החליטו למקד את הכוחות באימונים שלפני תעסוקה מבצעית באיו"ש, בקליעה, בהכנה מנטלית, בסימולטורים ובהתמודדות עם הפרות סדר, ולא בתרגילי פלוגה וגדוד כבעבר. בנוסף, כדי לצמצם את פיגועי הטרור בנשק חם, מתחילת השנה החרימו כוחות האוגדה 270 נשקים כאלה כאשר בכל השנה שעברה הנתון עמד על כ-400. לחץ זה גרם למחירו של רובה מייצור עצמי להאמיר לאלפי שקלים, ופגע ביכולת של המפגע הבודד לרכוש אותו.