בלוף גיוס החרדים: "רשלנות חריפה"; ראש אכ"א יינזף פיקודית

צוות הבדיקה שבחן את הפרשה קבע כי ספירת הנתונים נערכה "בפרשנות מרחיבה שחרגה מהגדרות החוק - באופן מודע ושיטתי". הרמטכ"ל ינזוף בשורת בכירים, בהם האלוף מוטי אלמוז: "כשל מערכתי חמור"

זמן צפייה: 05:14

בלוף גיוס החרדים: צה"ל פרסם היום (חמישי) את ממצאי צוות הבדיקה בראשות האלוף במיל' רוני נומה לנתוני גיוס החרדים בצה"ל, לאור הפערים שהתגלו באשר לחרדים המתגייסים לצה״ל בשנים האחרונות. הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי ינזוף פיקודית בראש אכ"א מוטי אלמוז שלקח אחריות מלאה על האירוע, וציין כי מדובר ב"אירוע חריג מאוד בו נפל כשל מערכתי, פיקודי ומקצועי חמור". כזכור, הפרשה פורסמה לראשונה בכאן חדשות.

כמו כן, לצד הנזיפה בראש אכ"א, הרמטכ"ל ינזוף פיקודית בשורה של בכירים בשל חלקם במחדל, בהם ראש ענף תכנון כוח אדם הקודם. כמו כן, הוחלט כי יש לנקוט צעדיים פיקודיים משמעותיים נגד ראש מדור חרדים לשעבר בשל אחריותו הישירה, אך בשל היותו משוחרר מצה"ל ופטור משירות מילואים, לא ניתן לנקוט צעדים כלפיו. היועצת המשפטית לחטיבת כוח האדם תזומן לשיחה פיקודית כיוון שלא פעלה לוודא כי פסיקת בג"ץ משנת 2017 מוכרת למפקדים ומיושמת הלכה למעשה.

לכתבות נוספות בנושא >> 

הרמטכ"ל על זיוף נתוני גיוס החרדים: "אין מקום לעיגול פינות"

דיון בכנסת על גיוס החרדים: "הצלבנו נתונים – אנחנו לא שקרנים"

"לחצו עלינו לסדר את המספרים": קצין באכ"א על בלוף גיוס החרדים

שקף מהמצגת המסכמת של צוות הבדיקה בנושא נתוני גיוס חרדים לצה''ל
שקף מהמצגת המסכמת של צוות הבדיקה בנושא נתוני גיוס חרדים לצה''ל | צילום: דובר צה''ל

מהממצאים עלה כי מספר המתגייסים החרדים לצה"ל בין השנים 2018-2014 אינו עומד ביעדי הגיוס, וכי "ספירת הנתונים נערכה על ידי הגורמים המקצועיים באגף כוח האדם בפרשנות מרחיבה, שחרגה מהגדרות החוק, באופן מודע, מכוון ושיטתי". בנוסף, נמצאו אי דיוקים ושגיאות מקצועיות, שנבעו מרשלנות מקצועית חמורה.

כמו כן, צוות הבדיקה קבע כי האחריות הכוללת לכשלים בספירה ובדיווח הנתונים מוטלת על הגורמים השונים באגף כוח האדם – הכשל המקצועי ממוקד במדור שילוב חרדים, והכשל הפיקודי ברמות הבכירות, אשר גילו קשב נמוך ובקרה לא מספקת. לצד זאת, מהבדיקה עלה כי לא נמצא שניתנו הנחיות ישירות ממפקדים בכירים להטיית נתונים או למסירת דיווחי שקר, על מנת לעמוד בנתוני הגיוס ולא נמצא לחץ פוליטי או מניע כספי, שהשפיעו על תהליך הספירה והדיווח.

בצוות הבדיקה השתתפו גם הגברת מלכה פיוטרקובסקי, מר יהודה משי זהב ותת-אלוף (מיל׳) רמי בן אפרים. הצוות בדק, באופן יסודי ומעמיק, את תהליך האיסוף ואופן החישוב והדיווח, של נתוני הגיוס של החרדים בין השנים 2018-2011 וכן את דרכי הבקרה והמעקב אחר נתונים אלה.

שקף מהמצגת המסכמת של צוות הבדיקה בנושא נתוני גיוס חרדים לצה''ל
שקף מהמצגת המסכמת של צוות הבדיקה בנושא נתוני גיוס חרדים לצה''ל | צילום: דובר צה''ל

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2002201450' autoplay='0' credit='' desc='חבר ועדת נומה יהודה משי זהב' kid='1_rwsndjnc' duration='119'']

משי זהב אמר לחדשות 13 כי "היה פה לחץ ציבורי פוליטי משפטי תחת הכותרת של שיוויון בנטל וזה גרם למערבולת וקלחת". לדבריו, "רוח המפקד היא שגרמה להעלות את המספרים. המסקנה האישית שלי היא שצריך להפסיק לשחק בנדמה לי. 20 שנה כל המערכת משחקת בנדמה לי תחת הכותרת של שיוויון בנטל".

כאמור, במסגרת הדיון בממצאי הצוות הרמטכ"ל ציין כי מדובר ב"אירוע חריג מאוד בו נפל כשל מערכתי, פיקודי ומקצועי חמור. צה"ל היה הראשון לזהות את הפערים בספירה ובדיווח, וכאשר הם התגלו, נערכו בצה"ל תהליכים לבדיקת הנושא, טרם פרסומו. עם זאת, נכון היה לדווח על כך באופן מיידי ושקוף, גם בטרם הושלמה הבדיקה. צה״ל פועל בשקיפות מלאה לפרסום ממצאי הצוות לכלל הגורמים הרלוונטיים ולציבור. האירוע ילמד ולקחיו ייושמו בכל הרמות".

"יושר, אמירת אמת ודיווח אמין הם נשמת אפו של צה"ל", המשיך. "ההקפדה עליהם, קלה כחמורה, חיונית לעמידת צה"ל במשימותיו ולשמירה על ערכיו. אמירת האמת היא בסיס החוזה בין הצבא לעמו. כך נהגנו תמיד וכך אנו נוהגים עכשיו. צה"ל היה צריך לפעול אך ורק לפי החוק, ככתבו וכלשונו. עלינו להיות ראשונים לגלות פערים ותקלות, לחקור אותם לעומק וללמוד להשתפר. כך בכל נושא, ובוודאי כאשר ניתן מידע לדרג המדיני ולציבור. עלינו לבדוק כל נתון ולדקדק בו, לשמור על מקצועיות וממלכתיות ולהביא את האמת כהווייתה".

שקף מהמצגת המסכמת של צוות הבדיקה בנושא נתוני גיוס חרדים לצה''ל
שקף מהמצגת המסכמת של צוות הבדיקה בנושא נתוני גיוס חרדים לצה''ל | צילום: דובר צה''ל

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2002201334' autoplay='0' credit='' desc='חברת ועדת נומה מלכה פיוטורקטבסקי' kid='1_dxuqh127' duration='105'']

חברת ועדת נומה מלכה פיוטורקטבסקי ציינה כי "בסיס הכשל הוא כתוצאה מזה שמדינת ישראל אף פעם לא עצרה לחשוב עניינית ומעשית על סוגיית גיוס החרדים והצבא לא פיתח איזשהו סוג של אסטרטגיה. היו הרבה כשלים לאורך הדרך עם הספירה. זה מאוד מורכב, זה נדמה שזה קל לספור מיהו חרדי. יש פה הרבה מאוד פתחים ל'הרחבות'. אף אחד לא התכוון לשקר או בזדון להוליך שולל. רוח המפקד חלחלה לאנשים שעשו את הספירה".

הצוות המליץ שורת המלצות הנוגעות לתהליכי הספירה והדיווח, בהן הקמת מנגנון ספירה חדש, יצירת מאגר נתונים דיגיטלי אחוד וחיזוק תהליכי הבקרה והמעקב. בנוסף, הצוות הציג המלצות מערכתיות בנושא מדיניות, לרבות הגדרת "חרדי" בחוק והצורך לגיבוש אסטרטגיה לאומית-חברתית, הנוגעת לגיוס חרדים לצה"ל. המלצות אלו יועברו לגורמים הרלוונטיים וידונו על ידם.

שקף מהמצגת המסכמת של צוות הבדיקה בנושא נתוני גיוס חרדים לצה''ל
שקף מהמצגת המסכמת של צוות הבדיקה בנושא נתוני גיוס חרדים לצה''ל | צילום: דובר צה''ל

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, גבי אשכנזי, אמר בתגובה לממצאי ועדת הבדיקה כי "שקיפות ואמירת האמת הן נר לרגלינו, וצריכות להוביל את צה"ל בכל פעולה - הן בשגרה והן בקרב. אני מעריך את לקיחת האחריות ומקווה שצה"ל בהובלת אגף כוח האדם יפעל לתיקון הליקויים בהקדם. ועדת החוץ והביטחון, אשר ייעודה לפיקוח פרלמנטרי על נושא כה חשוב, אמורה הייתה להתכנס על מנת שיוצגו לה ממצאי ועדת הבדיקה על ידי צה"ל ומשרד הביטחון. לצערי, הליכוד בוועדת ההסכמות בכנסת, לא אישר את התכנסות הוועדה משיקולים פוליטיים. אני רואה בחומרה את העובדה שהוועדה נדרשה להעביר לחברי הכנסת החברים בה עותק של דו"ח ועדת נומה, ללא יכולת לדון בממצאי הבדיקה".

מלשכתה של ח"כ אורנה ברביבאי, שכיהנה בעבר כראש אכ"א, נמסר בתגובה לפרסום הדו"ח כי היא "סומכת לחלוטין על תהליך הפקת הלקחים שיבוצע בצה"ל. אמון הציבור בצבא חשוב ביותר ומאפשר לו את לגיטימיות הפעולה. לכן, טוב עשה צה"ל שמינה ועדה לבדיקת נתוני גיוס החרדים בשקיפות מלאה לציבור. ברור מעל לכל ספק כי לאלופה במילואים לא הייתה כל מעורבות בליקויים שנמצאו".

השבוע, לאחר שנודע כי ועדת נומה עומדת לסיים את עבודתה, פנה יו"ר הוועדה ל'ועדת ההסכמות' בבקשה כי קיום הדיון ייבחן מחדש, לאור חשיבות הנושא, לאור סיכום יו"ר הוועדה את הדיון הקודם, וכפי שמתבקש מהוועדה בכדי למלא את ייעודה לפיקוח פרלמנטרי בנושא כה חשוב. עם זאת, עד כה לא נתקבלה החלטה לכאן או לכאן לגבי קיום הדיון, ועל כן, היום העביר צוות הוועדה לחברי הכנסת החברים בוועדה עותק של דוח ועדת נומה, ללא יכולת לדון בממצאי הבדיקה.

הפורום לשוויון בנטל: "אנו דורשים מצה"ל לדווח באופן מיידי לבג"ץ על תוצאות הבדיקה אשר משפיעים באופן מהותי על העתירה שלנו בנושא גיוס החרדים. מצג השווא השפיע מאד על הפסיקה ויש לו משמעות בהווה לקראת דיון שיערך בנושא לאחר הבחירות".