אבו מאזן במסר לנתניהו עקב הקיזוז: "המצב ברשות על סף פיצוץ"

פרסום ראשון: יו"ר הרשות הפלסטינית שיגר את המסר החריף לרה"מ, לאחר שהקבינט החליט לקזז 149 מיליון שקלים מכספי המיסים של הפלסטינים: "ישראל עושה הסכם עם חמאס - ומטילה סנקציות על הרשות"

זמן צפייה: 01:20

לאחר שהקבינט החליט לקזז 149 מיליון שקלים מכספי המיסים הפלסטינים, יו"ר הרשות אבו מאזן שיגר מסר חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיו ישראל מחליטה להטיל סנקציות על הרשות בזמן שהיא חותרת להסכם עם חמאס בעזה. בכירים ישראלים אמרו לחדשות 13 כי "המצב ברשות על סף פיצוץ".

לחדשות 13 נודע כי אתמול פנה השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח, לשר האוצר משה כחלון, וביקש פגישה דחופה, שאכן התקיימה כמה שעות לאחר מכן בהשתתפות מתאם הפעולות בשטים כמיל אבו-רוקון. א-שייח אישר את הפרסום בחדשות 13 וכתב כי "העברתי לשר כחלון מסר לפיו 'מדיניותה התוקפנית של ישראל תוביל לפיצוץ'".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

בנט הורה על עיקול כספי מחבלים ישראלים שמקבלים משכורות מהרשות

חמאס מכחיש ההתקדמות במגעים: "ישראל לא מקיימת את ההבנות"

"כדי לדחוף לרגיעה – ישראל תבצע שורת הקלות כלכליות ברצועה"

אבו מאזן ומשה כחלון | צילום: רויטרס

א-שייח הבהיר לכחלון כי הוא צריך להעביר מסר מאבו מאזן לנתניהו. בכירים ישראלים אמרו שהמסר של השר הפלסטיני היה שהרשות רואה בחומרה את החלטת הקבינט בעניין קיזוז כספי המיסים: "אתם הולכים להסכם עם חמאס ונותנים להם הקלות, ובאותו זמן מטילים עוד עונשים על הרשות הפלסטינית".

א-שייח הוסיף כי אבו מאזן מתנגד לאלימות, והרשות מחויבת למנוע אותה. אבל התחושות בעקבות החלטת הקבינט הישראלי קשות מאוד. "המצב ברשות הפלסטינית על סף פיצוץ. לא הייתה רתיחה כזו", כך אמר א-שייח לכחלון ולמתאם הפעולות בשטחים, לפי בכירים שמעורים בתוכני הפגישה.

כחלון ואבו-רוקון הסבירו לא-שייח כי החלטת הקבינט אינה סנקציה חדשה נגד הרשות, אלא השלמה של יישום המהלך שהחל לפני עשרה חודשים בעקבות החוק לקיזוז משכורות מחבלים. חרף ההסברים, השר הפלסטיני חזר על המסר החריף.

שר האוצר עידכן את ראש הממשלה על המסר מאבו מאזן, והיום העביר את המסר גם בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, שעסקה ברובה במגעי ההסדרה עם חמאס.

יו''ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן
יו''ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן | צילום: שיהאב

כאמור, ביום ראשון אישר הקבינט המדיני-ביטחוני קיזוז של 149 מיליון שקלים מכספי המסים שישראל גובה עבור הרשות הפלסטינית. הסכום יקוזז ב-12 פעימות מדי חודש בשנה הקרובה. גובה הקיזוז נקבע בהתאם לדו"ח שהציג שר הביטחון נפתלי בנט, לפיו הרשות הפלסטינית העבירה במהלך 2018 סכום זה למחבלים פצועים ולמשפחות של מחבלים שנהרגו במהלך פיגועים.

בפברואר 2019 החליט הקבינט לקזז 500 מיליון שקלים מכספי המסים הפלסטינים - הסכום שהרשות העבירה כקצבאות לאסירים פלסטינים בבתי הכלא בישראל במהלך 2018. שני המהלכים הם יישום של חוק לקיזוז כספי משכורות מחבלים שעבר בכנסת עוד ב-2018.

המהלך הקודם בפברואר הביא למשבר חריף עם הרשות הפלסטינית ולהחלטה של אבו מאזן לא לקבל יותר את כספי המסים שישראל גובה עבור הרשות וזאת בתגובה לקיזוז. המשבר דירדר את המצב הכלכלי בגדה המערבית וכמעט הביא לקריסת התיאום הביטחוני בין הצדדים. רק אחרי חודשים ארוכים בספטמבר נפתר המשבר והרשות חזרה לקבל את כספי המסים חרף הקיזוז. על כן, להחלטה של הקבינט על קיזוז נוסף יש פוטנציאל לחדש את המשבר עם הרשות.