דובר צה"ל: "דוחה על הסף הטענה שמבצע באומל תוזמן לבחירות"

מנליס חשף פרטים חדשים על המבצע, ומסר שצבא רוסיה היה זה שפעל בשטח ושההתקשרות הייתה עם הרוסים ולא עם צבא אסד. "הייתה פעולה עניינית - השיח על קרבה לבחירות פוגע בה"

זמן צפייה: 12:40

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, חשף היום (חמישי) פרטים נוספים על השבת גופתו של זכריה באומל, נעדר קרב סולטן יעקוב שאירע בשנת 1982 בלבנון, ובמקביל דחה את הטענות על כך שהמבצע תוזמן לקראת הבחירות, אמר כי המבצע היה "ענייני" וכי "השיח פוגע בפעולה".

"רצה הגורל, ובסוף חודש מארס הגיעה גופת באומל. ההחלטה הייתה לפרסם, יש שם אמא בת 86", אמר מנליס. לדבריו, צבא רוסיה היה זה שפעל בשטח למציאת הגופה, והמבצע היה בשיתוף פעולה עם אגף המודיעין הישראלי.

רב-סמל זכריה באומל ז״ל
רב-סמל זכריה באומל ז״ל | צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל מסר כי במשך שנים רבות האגף ערך חיפושים במספר מוקדים, שלא כולם היו בשטח שבשליטת צבא סוריה, אחר גופותיהם של באומל, יהודה כץ וצבי פלדמן – אך כולם נחלו כישלון. ההנחה הייתה שהגופות נמצאות באזורים קרובים. לאחר כל מבצע, נותחו הממצאים שהוגשו לקראת המבצע הבא. מנליס ציין כי אין מידע על מקום קבורתם של כץ ופלדמן, אך המאמצים לאיתורם נמשכים.

כמו כן, המבצע התנהל מול צבא רוסיה בלבד, ולא מול צבא אסד. גופתו של באומל, כמו גם הסרבל והנעליים, אותרו בקרקע יחד עם גופות נוספות. הגופות ייקברו בבית עלמין לחללי מחבלים, אלא אם הרוסים יבקשו אחרתאלוף משנה א', שעמד בראש צוות המודיעין שליווה את המבצע, ביקר היום ברוסיה יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך זה לא היה הביקור הראשון שלו. 

בתוך כך, מקור מסר לטלוויזיה הסורית הרשמית כי סוריה לא ידעה על נושא גופתו של באומל, ואיתורו היא הוכחה חדשה המדגישה את שיתוף הפעולה של קבוצות הטרור עם המוסד.

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התייחס הערב בתוכנית "שש" עם אמנון לוי לטענות בדבר פרסום החזרת הגופה כצעד פוליטי: "צריך להבין שיש דברים שאסור לערבב אותם בשיקולים אלקטורליים או פוליטיים, צריך לעשות הכל על מנת להחזיר את כולם לקבר ישראל. כרגע כל הפטפטת פוגעת בעצם המאמץ. אני לא חושב שיש פה עיתוי פוליטי. כל העניין של תום עידן העמימות זה ממש לא נכון. אם יש עניין שהשתיקה יפה לה, זה הדברים האלו – מורכבים ורגישים".

מוקדם יותר היום, סיכם ראש אמ"ן, אלוף תומר היימן, את המבצע להשבת גופתו והבטיח: "נמשיך לעשות הכול כדי להחזיר את חיילנו הנעדרים". "ביום שבו אנו משיבים את גופתו של רס"ל זכריה באומל ז"ל לארצו, אני חש גאווה מקצועית כראש אגף המודיעין בצה"ל והתרגשות גדולה כשריונר. הקרב ההוא במלחמת לבנון הראשונה פער פצע בחיל השריון", כתב האלוף היימן, "כולנו למדנו את לקחי הקרב כשהיינו חיילים צעירים. התבגרנו ויצאנו לשדה הקרב, אך היה קשה לדמיין את הסיטואציה הקשה אליה נקלע הגדוד באותו הלילה. קרב סולטאן יעקב היה ועודו שיעור חשוב ותזכורת קשה עבור כולנו".

אלוף תמיר הימן
אלוף תמיר הימן | צילום: דובר צה''ל

"החזרת גופתו של זכריה למנוחת עולמים היא הישג של קהיליית המודיעין כולה. עשייה חשאית רבת שנים, שהחלה עוד בתקופתם של רב-אלוף אביב כוכבי, אלוף הרצי הלוי וקודמיהם, והמשיכה גם בימים אלה, על ידי אנשי מודיעין נמרצים, מקצועיים ויצירתיים אשר פעלו ללא לאות במשימה רגישה ומרגשת", המשיך. "הצלחתם היא תוצאה של חיבור פיסות מידע שנאספו לאורך השנים, וניצול הזדמנות העולה על כל דמיון".

"עשייה זו היא מסר לחיילי צה"ל ומשפחותיהם – צה"ל, קהיליית המודיעין ואגף המודיעין לא יוותרו, וימשיכו לעשות הכל בכדי להחזיר את כל חיילנו הנעדרים הביתה", הבטיח הימן. "המשימה בוצעה אך עדיין לא הושלמה – מחובתנו להשיב את יתר נעדרי הקרב, יהודה כץ וצבי פלדמן, ואת יתר נעדרי צה"ל וחלליו שמקום קבורתם לא נודע.

בתוך כך פרסם היום אגף השבויים והנעדרים בחיל המודיעין מסמכים ממבצע "רכס הרים" העוסק באיתור נעדרי קרב סולטן יעקוב. המסמכים מצונזרים ברובם, אך ניתן לראות כי ב-2004 הגיע לידי המודיעין הישראלי מידע חדש בדבר נעדרי המבצע – ככל הנראה על מקום הימצאות גופתו של באומל. הלוויתו של באומל תיערך הערב בשעה 19:00 בבית העלמין הצבאי שבהר הרצל.

רב-סמל זכריה באומל ז״ל
רב-סמל זכריה באומל ז״ל | צילום: דובר צה''ל

אתמול, כאמור, הודיע דובר צה"ל כי במסגרת מבצע צבאי אותרה והוחזרה לישראל גופתו של רב-סמל זכריה באומל, שנעדר לאחר קרב סולטן יעקוב שאירע ב-1982 בלבנון. עם הגעתה ארצה, זוהתה הגופה באופן ודאי במכון לרפואה משפטית באבו כביר וכן על ידי הרב הצבאי הראשי.

הגופה הועברה לישראל במבצע של אגף מודיעין המכונה "זמר נוגה" באמצעות מדינה שלישית, ובשיתוף פעולה עם המוסד ושב"כ. מצה"ל נמסר כי נמשכים המאמצים לאיתור שני הנעדרים הנוספים מהקרב, יהודה כץ וצבי פלדמן. דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, מסר כי "זכריה באומל שב הביתה. גופתו זוהתה באבו כביר, וראש אכ"א עדכן את המשפחה. נעשו מאמצים רבים לאורך השנים, והם התעצמו בשנים האחרונות. אנו מחוייבים להבאת פלדמן וכץ, שעדיין נעדרים, והאירוע הזה מוכיח שמעולם לא עזבנו את הנושא".