נציבת שב"ס: "סיכלנו 300 ניסיונות בריחה בעשור האחרון"

הוועדה לביטחון הפנים התכנסה לישיבתה הראשונה, בצל המצוד אחר שני המחבלים שנותרו חופשיים והביקורת על השר האחראי • בר-לב על האלימות במגזר הערבי: "איום אמיתי על המדינה"

השר עמר בר-לב בוועדה לביטחון הפנים
השר עמר בר-לב | צילום: ערוץ כנסת

הוועדה לביטחון פנים התכנסה היום (שני) לישיבתה הראשונה, אשר התמקדה בדיון סביב מחדל כלא גלבוע, במהלכו נמלטו שישה מחבלים כולל זכריא זביידי, כאשר ארבעה מהם נתפסו ושניים נוספים נותרים חופשיים. בדיון השתתפו גם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב (העבודה), מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ונציבת שב"ס קטי פרי.

השר בר-לב פתח את הדיון בסקירה של פעילות משרדו: ""אין ספק שכתוצאה ממכלול של אירועים שקרו במדינה ובעולם בחודשים האחרונים, המשרד לביטחון הפנים מקבל אחריות נוספת. מדינת ישראל בעיצומה של התמודדות עם מגפת הקורונה, ואחרי הווריאנט הזה יבואו וריאנטים אחרים. חלק גדול מעיקר האכיפה בישראל על קיום ההוראות והכללים הועברה ממשרד הבריאות למשרד הבט"פ".

"בשנתיים האחרונות היינו בארבע מערכות בחירות, לא היה תקציב למדינת ישראל, והמצב מבחינת הרשות המבצעת היה מאוד מאוד קשה לתפקד", הוסיף בר-לב, "על רקע זה אירעו סדרה של אירועים שמציבים את ישראל ומשרד הבט"פ בחזית נוספת, חדשה. הנושא הראשון הוא אירועי מבצע 'שומר החומות', כשהתבררו לנו דברים שחלק היו מובנים וידועים גם קודם, אבל היו מתחת לפני השטח וכאן קפצו מעל לפני השטח".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אילן ישועה כתב לאבי גבאי: "אשמח לעזור לך בכל דרך אפשרית"

משבר הקורונה: מקדם ההדבקה חצה את 1, כ-80 אלף חולים פעילים

מתנגד החיסונים שחלה בקורונה נפטר בבית החולים

בהתייחסו לאירועים אמר בר-לב: "כאשר מדובר באירועי פשיעה ואלימות ברחוב הערבי, זה לא מתחיל ומסתיים באירועי פשיעה, אלא נוצרת חפיפה לאירועים לאומניים שייעודם לפגוע בממלכתיות של מדינת ישראל ובעצם קיומה של המדינה. זאת הייתה הפתעה אסטרטגית למשטרת ישראל, לשב"כ, לממשלת ישראל ולכל אזרחי ישראל".

השר בר-לב השתמש בירי שבוצע בשבת האחרונה לעבר ביתו של ניצב ג'מאל חכרוש, ראש אגף "ס'יף" של משטרת ישראל, ואמר: "אין ספק שיש כאן קריאת תיגר פומבית על רשויות החוק של מדינת ישראל ועל המשילות של מדינת ישראל. על זה מוסיפים את מה שקורה עם הבדואים בדרום, ברור לנו שקיים היום איום אמיתי על ביטחון הפנים של ישראל".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2109131319' autoplay='0' credit='ערוץ כנסת' desc='השר בר-לב בוועדת הבט"פ' poster='' kid='1_lpgwjc82' duration='377']

"שינויי האקלים טופחים לנו על הפנים", אמר בר-לב בהתייחסו לשירותי הכבאות וההצלה, "השריפות, וגם השיטפונות בחורפים, הולכים ומתגברים. מדינת ישראל צריכה להתכונן לאירועים קשים שבהחלט צפויים להתרחש. כשאני מחבר את כל הדברים האלה, המשרד לביטחון פנים מוצא את עצמו במצב שונה וחשוב יותר מאשר היה בעבר". ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית) שאלה את השר אם אמר ברצינות שמזג האוויר גורם לשריפות, והוא השיב לה: "כל מה שאני אומר זה ברצינות, את לא חייבת להסכים איתי".

נציבת שב"ס קטי פרי אמרה בדיון כי בעשור האחרון סוכלו כ-300 ניסיונות בריחה מבתי הכלא. "נשאלתי האם היה שיתוף פעולה מתוך הכלא וזה נבדק, נשאלתי האם ידעתי על הסוהרת שנרדמה וזה ייבדק", אמרה פרי, "אני אתן גם את התשובות כשאפשר יהיה והדברים יתבררו".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2109131340' autoplay='0' credit='ערוץ כנסת' desc='נציבת שב"ס קטי פרי בוועדת הבט"פ' poster='' kid='1_ofdb4zd2' duration='125']

כזכור, בשבת האחרונה נחשף בחדשות 13 כי גורמים ביטחוניים השמיעו ביקורת קשה נגד השר בר-לב בעקבות המחדל, והאשימו אותו בחוסר הבנת של פעילות המשטרה והכוחות בשטח. "היה כאן דבר אבסורד, השר בר-לב הגיע רק להצטלם", אמר גורם ביטחוני בכיר, "הוא לא מבין משטרה, הוא לא מבין את הכוחות בשטח, אמנם יש לו רקורד צבאי - אבל אפס הבנה בעבודת המשטרה. השב"כ והמשטרה ניהלו הכל".