דיווח: קטאר הגישה בקשה רשמית לרכישת F-35 מארצות הברית

מקורות אמרו ל"רויטרס" כי המדינה ביקשה בשבועות האחרונים לקדם עסקה עם האמריקנים. ההערכה היא שישראל תתנגד למהלך, בין היתר בשל קשריה של קטאר עם חמאס. גם סעודיה צפויה להביע התנגדות

זמן צפייה: 03:07

קטאר הגישה בקשה רשמית לרכישת מטוסי F-35 מארצות הברית, כך מסרו היום (רביעי) מקורות לסוכנות החדשות רויטרס. גורמים המעורים בעסקה טענו כי במידה והיא תושלם - עלולה להיווצר מתיחות בין ארה"ב לישראל וערב הסעודית שמתנגדות לעסקה זו, בין היתר בגלל קשריה ההדוקים של קטאר עם ארגון הטרור חמאס. כאמור, קטאר מקדמת זה שבועות את העסקה הזו עם האמריקנים.

מחלקת המדינה בארה"ב אמרה כי "ככל שזה נוגע למדיניות, ארה"ב אינה מגיבה על עסקאות בתחום הביטחוני שטרם אושרו ע"י הקונגרס". הבקשה של הקטארים באה בעקבות הסכם שנחתם באוגוסט האחרון בין ארה"ב ואיחוד האמירויות, במסגרתו מסתמן גובשה הסכמה למכור F-35  למדינת המפרץ הפרסי. זאת, נוכח הסכמי אברהם והנורמליזציה עם ישראל.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

כ"ץ נגד משרד הבריאות: "מוביל לחרפת רעב"; רה"מ: "מקושש קולות"

צ'קים שחזרו וקרקע משועבדת: אחורי הקלעים של נפילת פרי נדל"ן

כיצד הגיע שמו של נתניהו לחקירה נגד ג'יימס פאקר באוסטרליה?

מטוס F-35 אמריקני
מטוס F-35 אמריקני | צילום: רויטרס

בדומה להתנגדות שהביעה ישראל להסכם מסוג זה עם איחוד האמירויות, היא צפויה להתנגד נחרצות גם להסכם הזה, מהחשש כי היתרון הצבאי שלה במזרח התיכון יתערער.

כזכור, לפני כחודש התייחס שגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן למכירת מטוסי ה-F-35 לאיחוד האמירויות, והצהיר כי ייקח כ-7 שנים עד שאבו דאבי תקבל את המטוס הראשון. בינתיים, לדברי פרידמן, המומחים בישראל ובארה"ב דנים כיצד לשמר את היתרון האיכותי של ישראל. עוד התייחס פרידמן לסוגיית הסיפוח ואמר כי מדובר בדחייה של החלת הריבונות, ולא בביטולה.

גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן הסבירו לרויטרס שכדי לשמור על יתרונה האיכותי-צבאי של ישראל, שהביעה דאגה מהעסקה המתגבשת, וושינגטון בוחנת אפשרות להפוך את מטוסי החמקן לגלויים יותר עבור מערכות הרדאר של ישראל. עדיין לא ברור כיצד הם יוכלו לעשות זאת. הגורמים מסרו כי אחת האפשרויות היא שמערכות ההגנה האווירית של ישראל ידעו לזהות את המטוס ובכך לנטרל את יכולותיו. אפשרות נוספת היא בניית המטוסים שנמכרים לאמירויות כך שאלה שבידיה שישראל ישמרו על יתרון – כך מסר לרויטרס מומחה לענייני ביטחון.