ישראל מאשרת: מגעים בתיווך רוסיה לשחרור צעירה שחצתה לסוריה

היועץ לביטחון לאומי ומתאם השבויים והנעדרים נועדו עם המתווכים ברוסיה, והציעו להם לשחרר 2 אסירים - אולם הפגישה נגמרה ללא הסכמות • כתבת חדשות 13 ביקרה בביתה של בת ה-22 במודיעין עילית

זמן צפייה: 07:43

ישראל אישרה הערב (רביעי) כי מתנהלים מגעים בתיווך רוסי לשחרור צעירה ישראלית, אשר חצתה לאחרונה את הגבול לסוריה ומוחזקת בידי אנשיו של הנשיא אסד. על פי דיווחים זרים, הישראלית שעברה את הגדר היא חרדית לשעבר, תושבת מודיעין עילית בת 22.

מוקדם יותר היום הגיעו היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת ומתאם השבויים והנעדרים ירום בלום למוסקבה, שם נועדו עם המתווכים ודנו על העסקה. התקשורת הסורית פרסמה סעיף אחד מהעסקה, לפיו ישראל תשחרר שני אסירים תמורת האזרחית.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הסערה הגיעה לבירה: שלג יורד בירושלים; חלק מכביש 1 נחסם

הרמזור יעודכן מחר: ציון הערים "הכתומות הגבוליות" יעמוד על 7

גבול סוריה-ישראל
גבול סוריה-ישראל | צילום: רויטרס

בשעה זו, בן שבת ובלום עושים דרכם חזרה לארץ, מבלי שהושגו הסכמות. נראה כי קיימים קשיים במשא ומתן בין הצדדים, שכן לישראל אין עוד קלפי מיקוח - חוץ מכמה רועי צאן שחצו את הגבול, אותם מוכנה ישראל להחזיר. כעת, אם כך, המטרה היא לשכנע את הרוסים והסורים שמדובר באירוע הומניטרי, ושלצעירה לא היו כוונות זדון.

בתוך כך, כתבת חדשות 13 ביקרה בביתה של הצעירה, ושוחחה עם אחד ממקורביה. "אם היא תגיע היא תגיע", אמר, "אם לא - בשביל מה לתת תקוות שווא?". כשנשאל כמה זמן היא כבר לא נמצאת בארץ, השיב: "לא יודע, עזבי אותך - אסור שידעו מזה".

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי והיועץ לביטחון לאומי
מאיר בן שבת | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

על פי הדיווחים, האסיר הראשון שישוחרר הוא דיאב קהמוז, תושב עג'ר שהורשע בסיוע לחזבאללה ונדון ל-14 שנות מאסר, והשנייה היא ניהאל אלמקת, אזרחית דרוזית מרמת הגולן שהורשעה בהסתה. היא, יש לציין, לא אסירה אלא מרצה עבודות שירות, כך שאם העסקה תצא לפועל - תוענק לה חנינה.

לפני זמן קצר, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשאל בגל"צ על הפרשה, והשיב: "אני לא מתייחס לפרסומים, אנחנו פועלים להצלת חיים. אני יכול להגיד שאני משתמש בקשרים האישיים שלי עם הנשיא פוטין כדי לפתור את הבעיה הזאת. אנחנו בעיצומם של מגעים רגישים. אי אפשר לדבר על זה. אנחנו פועלים באופן דיסקרטי ואחראי. אני מאמין שנפתור את זה".

Russian President Putin Meets With Israeli Prime Minister Netanyahu In Sochi
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין (ארכיון) | צילום: רויטרס

אמש כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו ישיבת ממשלה בנושא מדיני-ביטחוני - שפרטיה נאסרו בפרסום על ידי הצנזורה הצבאית. השרים זומנו לישיבה במפתיע, שעות בודדות לפני שעת ההתכנסות. בתומה, הוחתמו על שמירת סודיות.

בתוך כך, נודע כי בימים האחרונים ישראל פנתה לרוסיה כדי שתסייע בהשפעתה בסוריה בסוגיה הומניטרית. ראש הממשלה, וכן שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, שוחחו בנושא עם עמיתיהם ברוסיה. מדובר בתקשורת שהתנהלה במשך 24 שעות בין הגורמים, באופן חריג למדי.