"ארה"ב טייחה ניסוי גרעין ישראלי כדי לא לפגוע בשלום עם מצרים"

המגזין "פוריין פוליסי" פרסם כי לוויין אמריקני זיהה ב-1979 הבזק בדרום האוקיינוס האטלנטי שנחשד כניסוי חשאי, וטען שהנשיא קרטר החליט להתעלם מהסימנים המצביעים על י-ם – בצל המרוץ לנשיאות

מנחם בגין, ג'ימי קרטר ואנואר סאדאת בלחיצת היד ההיסטורית בחתימה על הסכם השלום עם מצרים בבית הלבן | צילום: AP

בדיוק היום לפני 40 שנה, ארצות הברית זיהתה סימנים לניסוי גרעיני שביצעה לכאורה ישראל בדרום האוקיינוס האטלנטי, אך בחרה להתעלם מכך כדי לא לפגוע בהסכם השלום עם מצרים – כך דיווח היום (ראשון) המגזין "פוריין פוליסי", בהתבסס על מדענים המתייחסים למחקר בנושא, ובכירים לשעבר בממשל האמריקני.

כאמור, הפרשה החלה ב-22 בספטמבר 1979, כאשר לוויין אמריקני זיהה הבזק אור חריג בדרום האוקיינוס האטלנטי. החשד האמריקני נפל על דרום אפריקה ועל ישראל. באותו היום, הנשיא קרטר כתב ביומנו כי "הייתה אינדיקציה לניסוי גרעיני באזור דרום אפריקה - או על ידי המדינה עצמה, או על ידי ישראל באמצעות שימוש בספינה, או שלא אירע דבר".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

החשד לאונס קבוצתי בבי"ס בדרום: שני הנערים שעוכבו אמש – נעצרו

כרמל מעודה, המטפלת שנאשמת בהתעללות, משוחררת למעצר בית

הכת החרדית "לב טהור" ביקשה מקלט מדיני באיראן

ג'ימי קרטר בעת כהונתו כנשיא ארה"ב
ג'ימי קרטר בעת כהונתו כנשיא ארה''ב | צילום: רויטרס

אולם, צוות מומחים של הממשל בארה"ב פרסם את הדוח בנושא לאחר כחצי שנה, ובו נקבע כי ככל הנראה לא מדובר בניסוי גרעיני. בין היתר, העלו המומחים השערה כי ייתכן ומדובר בהבזק שנוצר כתוצאה מנפילת מטאור.

האירוע נחקר במשך 40 השנים האחרונות, והבוקר כינס "פוריין פוליסי" מומחים בנושא, שטענו כי ניתן לקבוע באופן חד משמעי שאכן מדובר על ניסוי גרעין זאת, בהתבסס על מחקר חדש. למעשה, על פי המגזין, גם האמריקנים ידעו די בוודאות כבר אז שישראל עומדת מאחורי האירוע, בהתבסס על הממצאים שהביא הלוויין, וכן בהתבסס על אינדיקציות נוספות.

על פי ה"פוריין פוליסי", אומנם אין מידע ממשי שמצביע על ישראל כמדינה שעומדת מאחורי הניסוי, אך יש כמה אינדיקציות משמעותיות בנושא. בין היתר, העובדה שארצות הברית ידעה על קשר גרעיני שישראל מקיימת לכאורה עם דרום אפריקה, קשר אותו ראש הממשלה בגין הכחיש בתוקף.

ראש נפץ גרעיני
ראש נפץ גרעיני | צילום: רויטרס

בין היתר, ציין המגזין את הטראומה הישראלית בשל מלחמת יום הכיפורים שאירעה כמה שנים קודם לכן, וטען כי שמעון  פרס, שר הביטחון באותה תקופה, דחף לייצור נשק גרעיני.

כמו כן, "פוריין פוליסי" טוען כי פיטורי ראש הוועדה לאנרגיה אטומית שלהבת פריאר ב-1976 היו בשל התנגדותו לניסוי שכזה. על פי הפרסום, פריאר עצמו טען בעבר כי פוטר בשל מחלוקת מקצועית עם פרס, ועל אף שראש הממשלה רבין תמך בעמדתו, הוא אפשר את המהלך.

נוסף על כך, המגזין טוען כי העיתונאי הישראלי דן רביב, שפרסם את עצם הניסוי ב-1980, ועשה זאת מרומא כדי לחמוק מהצנזורה בישראל, איבד את תעודת העיתונאי שלו בעקבות דיווחו, לטענת "פוריין פוליסי" לאחר פקודה ישירה של שר הביטחון דאז עזר ויצמן. המגזין טוען כי רביב אישר בפניו כי ח"כ אליהו שפייזר, שהיה מקורב לפרס, אמר לו כי הסיפור נכון. "פוריין פוליסי" פורס בפני קוראיו עוד כמה טענות, מהן כאמור הוא הגיע למסקנה כי ישראל היא שעמדה מאחורי הניסוי, וכי ארצות הברית בחרה להתעלם ממנו.