ארה"ב: מוכנים לשיחות עם איראן על חזרה להסכם הגרעין

האמריקנים הודיעו כי יהיו מוכנים לדון עם טהראן בנוגע למהלך, בתיווך מעצמות אירופה, וכי ישובו להסכם אם המשטר יפסיק להפר אותו. על פי דיווח ברויטרס, ישראל עודכנה על כך מראש

זמן צפייה: 00:47

ארצות הברית הודיעה אמש (חמישי) כי היא מוכנה לקיים שיחות עם איראן על חזרה להסכם הגרעין, בתיווך מעצמות אירופה. כמו כן, שבה על הצהרת שר החוץ אנתוני בלינקן, לפיה היא תשוב להסכם אם איראן תפסיק להפר אותו. אלא ששעות בודדות לאחר מכן, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף הבהיר בחשבון הטוויטר שלו כי "טהראן תשוב להסכם רק לאחר שארצות הברית תסיר את כל הסנקציות שהוטלו על ידי טראמפ".

גם במשרד ראש הממשלה התייחסו להודעה של ארצות הברית, ומסרו: "ישראל דבקה במחויבותה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, ועמדתה בעניין הסכם הגרעין לא השתנתה. ישראל מאמינה שחזרה להסכם הקודם רק תסלול את דרכה של איראן לארסנל גרעיני. ישראל מקיימת שיח רצוף עם ארה"ב בעניין זה". במקביל, בכיר באיחוד האירופי מסר כי "האיחוד עובד על האפשרות של תכנון פגישה לא רשמית עם כל חברות הסכם הגרעין האיראני וארצות הברית".

לכתבות נוספות בנושא >>

ביידן: לא נסיר את הסנקציות על איראן עד שתפסיק להעשיר אורניום

ארה"ב: איראן יכולה להיות במרחק שבועות ספורים מפיתוח גרעין

איראן: חידשנו את העשרת האורניום ברף 20% בכור בפורדו

ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

על פי דיווח ברויטרס, ארה"ב עדכנה את ישראל מראש בהצהרה שמסרה, אך גורם אמריקני מסר לסוכנות הידיעות כי הנשיא ג'ו ביידן לא דיבר על כך עם ראש הממשלה נתניהו בשיחה בין השניים שהתקיימה השבוע.

היום, צפוי ביידן לשאת דברים בנושא בוועידת הביטחון במינכן. על פי האתר "פוליטיקו", בממשל ארצות הברית קיימים דיונים פרטיים אם לחתור לחזרה להסכם המקורי, או להסכם משופר, שיכלול בין היתר מגבלות על תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן.

אחת האפשרויות שנידונות, על פי הדיווח, הוא לסגור הסכם ביניים בשלב הראשון, כדי להשיב את האמון בין הצדדים - כך דווח מפי חמישה מקורות שמעורים בתוכן הדיונים. תומכי ההסכם, על פי הדיווח, דוחקים בביידן שלא להתמהמה, בין היתר מחשש שההפרות האיראניות יתעצמו.

הכור הגרעיני באיראן
הכור הגרעיני באיראן | צילום: רויטרס

רק בשבוע שעבר הצהיר ביידן כי הממשל האמריקני לא יסיר את הסנקציות על איראן - עד שתפסיק להעשיר אורניום. מנגד, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף טען "איראן אף פעם לא עזבה את ההסכם, ארצות הברית שעזבה לגמרי את העסקה צריכה לחזור ולמלא את מחויבויותיה".

עוד אמר זריף כי איראן לא דורשת פיצוי מארצות הברית על עזיבתה את ההסכם והוסיף כי "ההסכם לא ניתן למשא ומתן מחודש, אנחנו כבר הסכמנו לתנאים מסוימים, הם צריכים להיות מיושמים. הזמן לדיון עבר, חיכינו חמש שנים מילאנו אחרי כל הבקשות וכל הסעיפים ואנחנו נחזור לכך - אם ארצות הברית תחזור למלא אחר התנאים שלה".