התמונות האחרונות: תיעוד של הלוחמים רגע לפני אסון השייטת

כשבוע לפני יום הזיכרון, קיבלו המשפחות של 12 הרוגי אסון השייטת בלבנון סרטון נדיר של צה"ל המתעד את היציאה למבצע. "אני מסתכל, רוצה לחבק אותו, ולא יכול", סיפר תוך כדי צפייה אביו של רז טבי שנהרג במבצע. למרות שהדוח הרשמי קבע כי הלוחמים נהרגו במארב מתוכנן של החיזבאללה, במשפחות עדיין מחפשים תשובה: "מי שיישם את הפעולה הזו, הוא האחראי"

לוחמי השייטת רגע לפני שיצאו לפעולה שנגמרה באסון באנצאריה שבלבנון
לוחמי השייטת רגע לפני שיצאו לפעולה שנגמרה באסון באנצאריה שבלבנון | צילום: חדשות 10

(8:42 דקות)

הבנים תועדו רגע לפני מותם: בתזמון מרגש ומצמרר במיוחד, שבוע לפני יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, קיבלו משפחותיהם של הרוגי אסון השייטת שהתרחש ב-1997 סרטון נדיר, המתעד את הלוחמים שניות לפני היציאה למבצע שממנו לא שבו.

מדובר באסון הכבד ביותר אותו ידעה יחידת העילית שייטת 13 בכל שנות קיומה. כוח של לוחמים עשה את דרכו לחוף אנצארייה שבלבנון, שם הם תכננו להטמין מטענים ברכב של פעיל חיזבאללה, אולם שם נתקלו בסדרה של פיצוצים בה נהרגו 11 לוחמים ורופא. הדוח של צה"ל בעקבות האסון קבע כי מדובר היה במארב מתוכנן.

"אתה פשוט מתמלא ברגשות שאי אפשר להסביר", סיפר בדמעות נחשון טבי, אביו של רז שנהרג באסון, תוך שהוא צופה ברגעים האחרונים של בנו. "זה כאילו שאתה רוצה לחבק אותו, אבל לא יכול".

נחשון נזכר בשיחות עם בנו בתקופה שלפני האסון: "אמרתי לרז תשמע, אני מאוד מודאג. אני רק רוצה לבקש שתשמור על עצמך. הוא ענה לי אבא, אל תדאג, אני במקום הכי בטוח, עם החבר'ה הכי טובים שיש".

משה רודובסקי, אביו של סמ"ר גל רודובסקי שנהרג אף הוא, ניסה לתאר את התחושות: "הייתי עם גל במהלך הלידה, ראיתי אותו מגיח לעולם. עכשיו אני רוצה לדעת גם מה גרם לסוף ומה קרה לקראת הסוף. זה הכי קרוב שאפשר לראות אותם".

למרות שחלפו כבר 16 שנים מאותה הפעולה שאמורה הייתה להיות שקטה ומהירה, לחלק מהורי המשפחות עדיין יש ביקורת על ההתנהלות: "מי שהיה אחראי ליישם את הפעולה הזו, האחריות מוטלת עליו. לא צריך היה לאפשר לכוח לקחת את המטענים האלה איתו".