כתב אישום חמור נגד אבו סיסי: פיתח טילים ורקטות עבור חמאס

לבית המשפט המחוזי בבאר שבע הוגש כתב אישום נגד המהנדס הפלסטיני, שלפי כלי תקשורת זרים נחטף לפני כמה שבועות באוקראינה. סעיפי האישום נגדו הותרו לפרסום וכוללים מאות עבירות של נסיון רצח, פעילות בארגון טרור וייצור נשק. "כאשר הבינו שאני לא קשור לשליט, הלבישו עלי עבירות ביטחוניות כדי להצדיק את המאסר שלי", אמר אבו סיסי בבית המשפט

דיראר אבו-סיסי
דיראר אבו סיסי | צילום: רויטרס

(2:32 דקות)

דיראר אבו סיסי
דיראר אבו סיסי | צילום: רויטרס (ארכיון)

"אבי הרקטות" לדין: כתב אישום חמור הוגש היום (שני) לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע נגד המהנדס הפלסטיני, דיראר אבו סיסי, שכולל תשעה סעיפים בהם פעילות בארגון טרור, מאות עבירות של נסיון רצח וקשירת קשר לפשע בעבירות של רצח, ייצור נשק ומגע עם סוכן חוץ. כלי תקשורת זרים דיווחו כי אבו-סיסי נחטף לפני כמה שבועות באוקראינה ונטען כי חטיפתו קשורה למידע שברשותו אודות החייל החטוף, גלעד שליט.

בלעדי: שחזור מסלול החטיפה של אבו סיסי באוקראינה»

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10

בעת הגשת כתב האישום נגדו, שב וטען אבו סיסי כי אין לו קשר לשליט. "כל הטענות הביטחוניות נגדי שקריות. כאשר הבינו שאני לא קשור לשליט, הלבישו עלי עבירות ביטחוניות כדי להצדיק את המאסר שלי. ראש הממשלה והמוסד אחראים לחטיפה שלי והם יישאו בתוצאות״, אמר בבית המשפט.

לפי כתב האישום, אבו סיסי היה מפקד המכללה הצבאית של "עז אלדין אלקסאם", הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה. מהפרטים עולה כי אבו סיסי, המקורב לצמרת הזרוע הצבאית ברצועה - אחמד ג'עברי ומוחמד דיף, שימש כעמוד תווך בפיתוח וייצור רקטות הקסאם וטילי הנ"ט של חמאס ברצועה. "ניתן לכנותו 'אבי הרקטות'", מצויין בכתב האישום, לצד עדנאן אל ע'ול שמעשיו סוכלו באוקטובר 2004. עוד נכתב כי בחקירתו מסר "מידע ערכי ורב על הזרוע הצבאית של חמאס, מערכיה השונים ותהליכי קבלת ההחלטות בה".

אבו סיסי הוא בעל תואר ד"ר בהנדסת חשמל מאוקראינה, אותו עשה בהנחיית מרצה באקדמיה הצבאית להנדסה בחארקוב. המרצה, שהתמחה במנגנוני שליטה בטילי סקאד, השיג במהלך שנת 1995 לאבו סיסי אישור כניסה לאקדמיה הצבאית, שם הוא רכש ידע נרחב בתחום פיתוח טילים ומנגנוני השליטה בהם, הנעתם וייצובם. בכתב האישום נטען כי "בחמאס מילא אבו סיסי שורת תפקידים בתחום פיתוח אמצעי הלחימה, בדגש על רקטות וטילי נ"ט. אלפי רקטות, שאבו סיסי עסק בשדרוג טווח הירי שלהם וחדירותם, שוגרו בשנים האחרונות לעבר ישראל וגרמו לנזקים ולפגיעות בנפש".

החטוף הפלסטיני אבו סיסי
החטוף הפלסטיני אבו סיסי | צילום: רויטרס

"התבקש להגדיל את טווח הרקטות למרחק של עד 45 ק"מ"

לפי פרטי כתב האישום, בשנת 2002 גויס אבו סיסי לחמאס באמצעות נזאר ריאן, שהיה באותה עת פעיל חמאס צבאי בכיר. נזאר ערך לאבו סיסי היכרות עם בכירים נוספים בזרוע הצבאית של הארגון, בהם סלאח שחאדה, ובכיר נוסף, שעסק בפיתוח אמצעי לחימה. אבו סיסי התבקש נוכח הכשרתו כמהנדס חשמל לסייע בפיתוח אמצעי לחימה והסכים להצטרף לוועדה שעסקה בפיתוח רקטות ומרגמות, בראשותו של דיף. בוועדה היה אחראי על נושא החשמל, ועסק בפיתוח תאי שריפה וסנפירים לייצוב הרקטות, שני הגורמים המשפיעים על טווח הרקטה ועל יכולת החדירה שלה.

החל משנת 2005 התבקש אבו סיסי להתמקד בנושא הגדלת טווח הרקטות מייצור מקומי של חמאס. בסיוע הידע ושיתוף הפעולה של אבו סיסי עם בכירי מערך הייצור של חמאס, חל שיפור מתמיד בטווח הרקטות, שנורו לעבר ישראל, והוא גדל מטווח של 6 ק"מ ל-15-9 ק"מ ב-2005, ול-22 ק"מ ב-2007. בהמשך התבקש המהנדס על ידי בכירי חמאס להגדיל את טווח הרקטות למרחק של 45-37 ק"מ. הוא אף השתתף באחד הניסויים לבחינת הצלחת הרקטה, אשר שוגרה לעבר הים, אך בפועל, הניסיון להשיג את הטווח המדובר לא צלח.

הוא מואשם כי לצד פיתוח הרקטות והגדלת הטווח שלהם, במהלך השנים 2008-2002, עסק גם בפיתוח אמצעי לחימה נוספים. בין היתר מדובר בפיתוח טילי נ"ט מייצור של חמאס, שכינויו "יאסין", שיכולת החדירה שלו שודרגה על יד אבו סיסי מ-6 ס"מ ל-16 ס"מ ו-26 ס"מ. נכשל ניסיון לשדרגו ל-37 ס"מ.

אבו סיסי סייע בהקמת האקדמיה הצבאית של חמאס

הוא עסק גם בפיתוח פצצת מרגמה נגד טנקים בעלת ראש כפול, שכינויה "אבו ראסין". טווח הירי שלה הוא כ-100 מטר, וחדירותה לפלדה כ-87 ס"מ. בהמשך נעשו מאמצים להגדיל את יכולת החדירה לכ-100 ס"מ. הוא פעל גם לפיתוח טיל נגד טנקים, שכינויו "אלבתאר", שטווח הירי שלו כ-100 מטר וטיל נגד טנקים שכינויו "אלבאנא", שייצורו נכשל. בנוסף, סייע אבו סיסי במסירת מידע על טילי טורפדו, ובתרגום מרוסית של דפי הסבר לגבי טיל כתף נגד מטוסים מסוג "איגלה".

לאחר מבצע "עופרת יצוקה", ובמסגרת הפקת הלקחים של חמאס, התבקש אבו סיסי לסייע בהקמת אקדמיה צבאית, והוא קיבל על עצמו את התפקיד. בכתב האישום נכתב כי במסגרת זו הוא הציג את תוכנית האקדמיה בפני בכירים צבאיים בארגון באזורים השונים ברצועה, בהם ג'עברי, ומפקדי חטיבות חמאס. חלק מהפגישות התקיימו בביתו של אבו סיסי.

עוד נטען, כי במהלך 2010 בעת שאבו סיסי שהה במכה שבסעודיה, הוא נפגש, בעניין זה גם עם פעיל חמאס מסוריה וכן עם בכירים נוספים מהארגון ברצועה. "פעילותו המתמשכת והמשמעותית של אבו סיסי בשירות חמאס לאורך העשור האחרון, בדגש על חיזוק ושיפור יכולותיו של מערך רקטות הקסאם, אפשרה לחמאס לבסס איום הולך וגובר מול העורף הישראלי, אשר כתוצאה ממנו  נהרגו ונפצעו אזרחים ישראלים רבים", נכתב בכתב האישום.

השתלשות הפרשה: מהמעצר עד לכתב האישום

כזכור, הפרשה נחשפה לראשונה בישראל ב-10 במארס, אז טענה סוכנות הפליטים של האו"ם ומשפחתו של המהנדס הפלסטיני כי הוא עלה לרכבת מחראקוב לקייב ב-18 בפברואר , שם תפסו אותו, הורידו אותו ממנה והעבירו אותו לישראל. 10 ימים לאחר הפרסום, אישרה ישראל לראשונה כי אבו סיסי מוחזק במעצר בארץ, והוא נחקר בחשד לביצוע עבירות ביטחוניות שונות. צו איסור פרסום הוטל על כל פרט נוסף מהחקירה.

מאז שבישראל אישרו את דבר החזקתו במדינה, הוארך מעצרו של אבו סיסי מספר פעמים. עורכת דינו, סמדר בן-נתן, טענה כי הבאתו לישראל היתה לא חוקית וכי הוא לא פעיל חמאס, ושימש בתפקיד אזרחי בתחנת הכוח ברצועת עזה. לאורך חקירתו  הוא הכחיש את החשדות שיוחסו לו. בסוף החודש שעבר פירסם העיתון הגרמני "דר שפיגל" כי ייתכן שאבו סיסי מחזיק במידע חיוני על החייל החטוף, גלעד שליט. על פי העיתון, ההנחה הזו קיימת בקרב גורמים מודיעיניים במדינות המערב. בשבוע שעבר התייחס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשאלה על מעצרו של המהנדס בראיון לערוץ 2. "לא אתייחס לקשר בין אבו סיסי לגלעד שליט, אך אני יכול להגיד שהוא מסר לנו מידע בעל ערך, וזה כל מה שאני יכול להגיד", אמר.