אבו מאזן על נאום טראמפ: "נסיגה אמריקנית מתיווך בתהליך השלום"

יו"ר הרשות הביע זעם על הכרת ארה"ב בירושלים בירת ישראל ועל ההחלטה להעביר את השגרירות אליה ואמר: "ירושלים היא בירתה הנצחית של מדינת פלסטין". בחמאס איימו שההחלטה "תצית הר געש באזור", ומהג’יהאד האסלאמי נמסר כי "מדובר בהכרזת מלחמה". גם במדינות המערב הביעו הסתייגות מההצהרה: "עתיד העיר צריך להיקבע במסגרת מו"מ"

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, במהלך מסיבת עיתונאים לאחר פגישתו עם הנשיא האיטלקי
יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, במהלך מסיבת עיתונאים לאחר פגישתו עם הנשיא האיטלקי | צילום: רויטרס

נאומו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בו הוא הכריז באופן רשמי על ירושלים בירת ישראל והודיע כי הנחה להעביר את השגרירות האמריקנית אליה, הסתיים לפני זמן קצר, והתגובות אליו אצל הפלגים הפלסטיניים לא איחרו לבוא.

יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן זעם על ההכרזה של טראמפ על ירושלים בירת ישראל ואמר כי מדובר ב"נסיגה אמריקנית מתיווך בתהליך השלום". הוא הוסיף כי "בהחלטה זו, ארה"ב הפרה את כל ההסכמות הבינלאומיות". לדבריו, הכרזת טראמפ "משרתת את הקבוצות הקיצוניות שמנסות להפוך את הסכסוך לסכסוך דתי".

>> לכתבות נוספות בנושא:

נאום י-ם של טראמפ: נתניהו - "יום היסטורי ואבן דרך חשובה"
טראמפ: "ההחלטה שלי בנוגע לירושלים הייתה צריכה להתקבל מזמן"
‏הכרזת טראמפ על ירושלים: בצה"ל הכינו תגובה למקרה של הסלמה

אבו מאזן קרא לכינוס של הוועד המרכזי של אש"ף, "בה כל האופציות יעמדו מולנו ותגובש עמדה אחת". הוא הוסיף כי "החלטת טראמפ לא תשנה את המציאות בירושלים, שהיא עיר מוסלמית נוצרית ובירת פלסטין הנצחית".

נשיא ארה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתם בוושינגטון | צילום: רויטרס

מיד לאחר נאום טראמפ, סאיב עריקאת, בכיר הרשות הפלסטינית, הגיב להכרזה האמריקנית באופן חריף יותר מאבו מאזן: "ארה"ב סיימה את תפקידה בתהליך השלום". בעקבות ההחלטה, במסגד אל-אקצא כיבו את האורות.

בכיר חמאס, אסמאעיל רדואן, איים במהלך עצרת בעזה: "ההחלטה תפתח את שערי הגיהינום על האינטרסים האמריקנים באזור ותצית הר געש". מהג'יהאד האסלאמי נמסר: "החלטת טראמפ מהווה הכרזת מלחמה".

מסגד אלאקצא כיבה את אורותיו לאחר הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל
מסגד אלאקצא כיבה את אורותיו לאחר הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל | צילום: ללא קרדיט

מאות מפגינים מחוץ לשגרירות האמריקנית באיסטנבול

מדינות ערב ומדינות האסלאם גינו את הכרזת טראמפ. ירדן מסרה כי ההחלטה "תגביר את המתיחות". נשיא לבנון, מישל עאון, אמר כי ההחלטה מסוכנת ומאיימת על "המהימנות האמריקנית כמתווכת בתהליך השלום באזור". מצרים מסרה כי היא מתנגדת להעברת השגרירות.

טורקיה כינתה את ההחלטה "צעד חסר אחריות" וקראה לארה"ב לחזור בה. בנוסף, מאות בני אדם מפגינים כעת מחוץ לקונסוליה האמריקנית באיסטנבול. גם קטאר גינתה את ההחלטה. גם ראש ממשלת מלזיה יצא נגד ההכרזה וקרא למוסלמים ברחבי העולם "להתנגד בתוקף" להכרה של ירושלים בירת ישראל.

סעודיה מסרה כי היא מקווה שהממשל האמריקני "יהפוך את החלטתו, בהתאם לרצון הבינלאומי" וכן שהמהלך ה"לא צודק וחסר האחריות" גרם ל"צער רב". עוד נמסר כי ההחלטה מנוגדת לזכויות העם הפלסטיני וכי היא מייצגת צעד גדול אחורה במאמצים לקידום השלום, זאת מאחר והיא פוגעת במעמד הנייטרלי של ארה"ב ביחס לירושלים. כמו כן, הדגישו כי סעודיה "הזהירה לפני על ההשלכות המסוכנות שעשויות להיות להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים".

נשיא צרפת: "אינני תומך בהכרזת טראמפ"

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התייחסה להצהרה ואמרה: "גרמניה לא תומכת בעמדת טראמפ בנושא ירושלים. מעמד העיר צריך להיקבע במסגרת מו"מ". נשיא צרפת, עמנואל מקרון, אמר כי אינו תומך בהכרה "החד-צדדית" האמריקנית בירושלים בירת ישראל. בנוסף, קרא מקרון להרגעת הרוחות באזור.

באיחוד האירופי הביעו "דאגה רצינית" כלפי הכרזת טראמפ ועל ההשפעה שעלולה להיות לה על הסיכוי לשלום. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר לאחר נאום טראמפ כי הוא מתנגד לכל צעד חד-צדדי שיסכן את הסיכוי לשלום בין ישראל לפסלטינים. "בשעה זו של חרדה גדולה, אני רוצה להבהיר: אין אלטרנטיבה לפתרון שתי המדינות", הוסיף.