טראמפ: "ההחלטה שלי בנוגע לירושלים הייתה צריכה להתקבל מזמן"

זמן קצר לפני שינאם בבית הלבן, שלח נשיא ארה"ב רמז נוסף לגבי החלטתו הצפויה על הכרה אמריקנית בירושלים בירת ישראל • בעולם הערבי והמוסלמי ממשיכים לגנות את המהלך – עבדאללה מלך ירדן: "התכחשות לזכויות המוסלמים תגביר את האלימות". נשיא טורקיה ארדואן: "רק ארגוני טרור ירוויחו מההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל". האיחוד האירופי: "אבו מאזן הבטיח לפעול כדי שתגובת הפלסטינים לא תהיה אלימה"

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

זמן קצר לפני שינאם בבית הלבן, שלח נשיא ארה"ב רמז נוסף לגבי החלטתו הצפויה על הכרה אמריקנית בירושלים בירת ישראל: "ההחלטה שלי בנוגע לירושלים הייתה צריכה להתקבל מזמן", אמר. נאומו של טראמפ יחל הערב (רביעי) ב-20:00.

בתוך כך, ממשיכות להגיע התבטאויות ממנהיגים ברחבי העולם בדבר ההחלטה הצפויה. מלך ירדן עבדאללה, שהגיע לאנקרה ושוחח בעניין עם נשיא טורקיה ארדואן, אמר: "התכחשות לזכויות המוסלמים והנוצרים בירושלים תגרום להסלמה באלימות". הוא ציין כי הוא דואג מהאפשרות של העברת השגרירות לירושלים והוסיף: "זכותם של הפלסטינים להקים מדינה עצמאית שבירתה מזרח ירושלים, אין כל אלטרנטיבה לפתרון שתי המדינות, במסגרתו אנחנו נמשיך לשאת באחריות שלנו כשומרי המקומות הקדושים"

>> לכתבות נוספות בנושא:

הבית הלבן סבור שהחלטת טראמפ על י-ם לא תהרוג את יוזמת השלום

נתניהו: "אם רוצים שלום, צריך לתמוך בעם האיראני"

‏הכרזת טראמפ על ירושלים: בצה"ל הכינו תגובה למקרה של הסלמה

ארדואן אמר גם הוא כי הכרה אמריקנית בירושלים תגביר את האלימות: "רק ארגוני טרור ירוויחו מההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל". בנוסף, שלח נשיא טורקיה רמיזה מאשימה לטראמפ: "לאף אחד אין זכות לשחק בגורלם של מיליארדי בני אדם רק עבור הגשמת שאיפותיו האישיות".

במקביל, שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני אמרה היום בשיחת טלפון עם אבו מאזן כי על הפלסטינים להגיב באיפוק לנאומו של טראמפ. לפי הודעה של האיחוד האירופי, יו"ר הרשות השיב כי הוא מתחייב לפעול כדי שהתגובה תהיה אך ורק בהפגנות מחאה לא אלימות. עם זאת, קיימת היערכות לקראת ימי הזעם שעליהם הכריזו הפלגים הפלסטיניים.

עבדאללה מלך ירדן וארדואן נשיא טורקיה
עבדאללה מלך ירדן וארדואן נשיא טורקיה

אבו מאזן צפוי לשאת נאום בתגובה לנאומו של טראמפ. מוקדם יותר היום מקורביו של אבו מאזן העידו כי הוא מתוסכל וכועס וכי ההנהגה הפלסטינית שוקלת את צעדיה ליום שאחר נאום טראמפ. לדבריהם, נסיונות ההחייאה של תהליך השלום נכשלו, "עם הכרזתו של טראמפ - מת התהליך המדיני".

בתוך כך, בליגה הערבית יכנסו דיון חירום בירושלים ביום שבת הקרוב, בשל בקשה פלסטינית בעניין. נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, התייחס גם הוא להצהרת טראמפ הערב והזהיר כי יש ״להתנהג בזהירות יתרה בכל הנוגע לירושלים״.

ראשי כנסיות בירושלים שלחו לטראמפ מכתב בו הם מזהירים כי הכרה אמריקנית בירושלים "תלבה את האלימות, השנאה, הסכסוך והסבל בעיר ובארץ הקודש, תרחיק אותנו מהמטרה של אחדות ותעמיק את הפירוד ההרסני".

נשיא ארה
נשיא ארה"ב ודנלד טראמפ בכותל המערבי | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, אמר עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, כי הכרה אמריקנית בירושלים כבירת ישראל היא עדות לחולשה האמריקנית. לדבריו, "ידיה של ארצות הברית כבולות" בעניין ירושלים והיא אינה יכולה להשיג את יעדיה. עוד אמר כי "פלסטין תשוחרר ואנשיה ינצחו".

ראש הממשלה נתניהו התייחס מוקדם יותר להכרה האמריקנית הצפויה בירושלים בירת ישראל: "הזהות ההיסטורית הלאומית שלנו מקבלת ביטויים חשובים בכל יום, אבל במיוחד ביום הזה". הוא הוסיף כי "יהיה לי משהו להוסיף לזה בהמשך היום". את הדברים אמר מתוך רכבו, בדרך לישיבה בכנסת שמטרתה קידום חוק הלאום.

גם השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, התייחס להכרזתו של טראמפ הערב: "אני נמצא כעת בבריסל, אבל הלב שלי נמצא בירושלים - שתקבל הכרה רשמית מהמעצמה הגדולה בעולם". בנוסף, התייחס ארדן לאזהרות שהכרה בירושלים בירת ישראל תגביר את האלימות: "לכל הטרוריסטים שמנסים להלך עלינו אימים אני מוסר - לא תפחידו אותנו".