בצל הסערה הפוליטית: חוק ההסדרה אושר בוועדת השרים לחקיקה

ועדת השרים לחקיקה אישרה את חוק ההסדרה בניגוד לעמדת נתניהו והיועמ"ש. ברקע: עימות במהלך ישיבת ראשי הסיעה שהוביל לכך שבנט ושקד עזבו את הישיבה. ליברמן תקף: "הבית היהודי מסכן את ההתיישבות בגלל גחמה פוליטית"

שר החינוך נפתלי בנט בישיבת הממשלה לקראת פתיחת שנת הלימודים
שר החינוך נפתלי בנט בישיבת הממשלה לקראת פתיחת שנת הלימודים | צילום: ללא קרדיט

ועדת השרים לחקיקה אישרה הערב (ראשון) את חוק ההסדרה של חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ושולי מועלם (הבית היהודי) ויואב קיש (הליכוד). ברקע לאישור התרחשה סערה גדולה.

הדיון על החוק בישיבת ראשי הסיעות פוצץ לאחר ששר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד עזבו את הישיבה. במהלכו של הדיון, לחצו ראש הממשלה ואנשיו על השרים להתנגד לחוק.

 

>> לכתבות נוספות בנושא

עימות חריף בקואליציה: הליכוד מטיל וטו על חוקים - חוץ מחוק ההסדרה

נתניהו התעמת עם בנט על סוגיית עמונה: "ילדותי וחסר אחריות"

היועמ"ש מתנגד - אך בנט מתכנן להעלות להצבעה את חוק ההסדרה

הרקע לעזיבה הוא עימות בין שר הביטחון אביגדור ליברמן לבנט כאשר שר הביטחון הטיח בבנט: "אתה מסכן את מדינת ישראל ואת עתיד ההתיישבות בשביל גחמה פוליטית". בנט עצמו אמר לראש הממשלה ש"הייתה לכם שנה לטפל ולא קרה כלום. מאות אלפי ישראלים הם סוג ב׳, עכשיו צריך להתקדם".

רה
רה"מ נתניהו נואם בעצרת האו"ם בניו יורק | צילום: רויטרס

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר במהלך הישיבה ש"הצעת החוק מאפשרת הפקעה של קניין פרטי, בניגוד לכללי המשפט הישראלי, ובאופן שאינו מתיישב עם חובותיה של מדינת ישראל לפי המשפט הבינלאומי. בנוסף, היא אינה מתיישבת עם עקרונות בסיסיים של שלטון החוק והיא סותרת את החובה המוטלת על רשויות המדינה לכבד את הכרעות הרשות השופטת במקרים פרטניים".

לסיום הוסיף כי "בהתאם לכך, קיימת מניעה משפטית לאשר את הצעת החוק בנוסחה הנוכחי". בהמשך לכך, עמד היועץ המשפטי לממשלה על המשמעויות שעלולות לנבוע מאישור הממשלה את הצעת החוק, ובכלל זה ביחס לבקשת המדינה מבג"צ לדחות את פינוי עמונה".

בנט אמר לאחר אישור הצעת החוק: "מדינת ישראל החלה היום בהליך היסטורי של הסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון. אני מברך את ראש ממשלה ואת שרי מפלגתו שנשאו באחריות הנדרשת מממשלת ימין והצביעו בעד הגשמת החזון הלאומי. בנחישות ובמשילות נמשיך לממש את היעדים שלשמם נבחרנו".

שקד, שתמכה בהצעת החוק, אמרה: "הממשלה הזאת תסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון, גם כשארגוני שמאל קיצוניים מנסים לבצע "לוחמה משפטית". הדרך להשפיע על מפת ההתיישבות ביהודה ושומרון היא בבחירות ולא בשיטה הפסולה בה אותם ארגונים נוהגים היום".

גורם ב"ליכוד" הוסיף ש"הליכוד היה בעד חוק ההסדרה והצביע בעד חוק ההסדרה. השאלה שעמדה על השולחן היא דחייה של 48 שעות מתוך רצון למצות את אפשרות הדחייה של בג"צ - לטובת המתיישבים בעמונה. כשנתקבלה ההערכה בישיבת ראשי הקואליציה שהסיכוי לקבלת החלטת בג"צ עד יום שלישי הוא קלוש, הוחלט לאפשר לשרי הליכוד לתמוך בחוק וכך הם עשו".

מארגון "יש דין" נמסר בתגובה ש"חוק הלבנת המאחזים הינו תעלול משפטי שנועד להכשיר בחוק גזל של קרקעות פלסטיניות בגדה המערבית. מדובר בחוק מפלה ועושק, שמפקיע מבעלי אדמות פלסטינים את היכולת לעשות שימוש באדמותיהם מבלי אפשרות לערער על כך, ומעביר את הזכויות על האדמות לידי מתנחלים ישראלים שפלשו אליהן כ"פרס" על עבריינותם. ממשלת ישראל נוטלת לעצמה את תפקיד המחוקק בשטחי הגדה,ובכך מסגירה כי פניה של הממשלה הנוכחית הוא לסיפוח הגדה המערבית לישראל, מבלי להעניק לתושביה זכויות אזרחיות".