לראשונה מאז 2007: ישראל תאפשר לייצא סחורות מעזה לגדה המערבית

על רקע ביקורו של מזכ"ל האו"ם ברצועת עזה, שהחל הבוקר ויימשך עד אחר הצהריים, מתחיל תהליך שיקומה של הרצועה. 1,000 טון של בטון וחומרי בניין הועברו לתוך הרצועה, ואחרי 7 שנים, התאפשר גם מעבר של סחורות משם לשטחי יהודה ושומרון

באן קי מון, מזכ"ל האו"ם, מבקר בעזה
באן קי מון, מזכ"ל האו"ם, מבקר בעזה | צילום: YouTube

מחווה הומניטרית: על רקע ביקורו של מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, הבוקר (שלישי) בעזה, ולאחר ועידת המדינות התורמות שגייסה יותר מ-5 מיליארד דולרים לשיקומה של עזה בעקבות מבצע "צוק איתן", נוקטת היום ישראל בשורה של מחוות כלפי הפלסטינים.

לראשונה מאז עליית חמאס לשלטון בשנת 2007, מאפשרת ישראל לייצא סחורות חקלאיות מעזה לגדה המערבית. בנוסף, איפשרה היום ישראל להכניס 600 טונות של מלט ו-400 טונות של ברזל וחומרי בנייה אחרים לעזה דרך מעבר כרם שלום. 15 משאיות יכילו מלט, 10 משאיות יהיו עמוסות ברזל ועוד 50 משאיות חצץ יוכנסו גם הן. שתי משאיות, הנושאות איתן תמרים ובטטות, נמצאות גם הן בכרם שלום בדרכן לגדה.

מזכ"ל האו"ם, שנועד אתמול בין היתר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם נשיא המדינה ראובן ריבלין, נכנס בשעות הבוקר לרצועה דרך מעבר ארז, והתקבל שם על ידי בכירים בהנהגה הפלסטינית. ביקורו יכלול מעבר בהריסות בשכונת שג'אעייה שחלקים ממנה הוחרבו כמעט כליל על ידי ישראל לאחר שהתגלתה בהם תשתית מנהרות טרור, וכן פגישות עם שרים בממשלת הפיוס. הוא אינו צפוי להיפגש עם גורמי חמאס, וישוב לישראל לאחר מסיבת עיתונאים שיקיים בצהריים באזור ג'באליה.

בין היתר, אמור באן לבקר גם בבית הספר בג'באליה, ממנו טענה ישראל כי נורו רקטות לעבר שטחה. בית הספר נפגע מירי של ישראל במהלך הלחימה, בתקרית שהובילה לעשרות הרוגים ולגינויים בינלאומיים.

חוסיין א-שייח', בכיר ברשות הפלסטינית, מסר לסוכנויות ידיעות זרות כי "בעקבות מתן ההיתר למעבר חומרי הבניין, תהליך שיקומה של עזה יתחיל היום. הבטון יועבר למגזר הפרטי, בהתאם למנגנון הפיקוח עליו הוסכם". חמאס עדיין שולט בצדם הפלסטיני של המעברים ברשות הפלסטינית, בעקבות מחלוקת עם פתח, מה שלא מונע את מעבר הסחורות כרגע. מנגנון הפיקוח משותף לאו"ם, למתאם פעולות הממשלה בשטחים, ולרשות הפלסטינית.

אתמול מתחו שני המנהיגים ביקורת הדדית בנאומים שלאחר פגישתם. נתניהו דיבר על ירי הרקטות מתוך מתקני האו"ם ועל כך שגורמי האו"ם השיבו אותם לידי חמאס, והמזכ"ל השיב לו: "הסטטוס קוו אינו יכול להימשך. הגיעה העת לקבל את ההחלטות הקשות, הגיע הזמן למנהיגות".