משרד הביטחון: נפסיק להזמין נעליים צבאיות מ"נעלי בריל". המפעל בסכנת סגירה

במפעל מראשון לציון, המייצר את הנעליים עבור צה"ל מאז 1948, קיבלו ביום חמישי הודעה על הפסקת הקשר "בגלל הקיצוץ בתקציב הביטחון". הממונה על התחום הצבאי במפעל: "בצבא רוכבים על הטענות שאין תקציב, ומעדיפים נעליים אמריקניות שמתבלות תוך חודשיים-שלושה". משרד הביטחון: "נבחנות עסקאות רכש רבות"

מפעל ייצור נעלי הצבא "נעלי בריל" בראשון לציון
מפעל ייצור נעלי הצבא "נעלי בריל" בראשון לציון | צילום: אביב חופי

נעליים, קונים בחו"ל. סאגה שנמשכת כמעט שנתיים הגיעה כעת לנקודה קריטית, כאשר משרד הביטחון הודיע למפעל נעלי בריל כי בחר להפסיק את הזמנת נעלי הצבא מהמפעל שייצר אותן מאז שנת 1948. כעת מתריעים במפעל הממוקם בראשון לציון כי הם בוחנים אפשרות לסגור את המפעל על 120 עובדיו, ועד אז, ייצאו למלחמה בניסיון לשנות את רוע הגזירה.

במכתב שהגיע למשרדי המפעל ביום חמישי האחרון, מסביר שמואל צוקר, סמנכ"ל מנהל ההרכשה והייצור במשרד הביטחון, כי "לאחר הקיצוץ בתקציב הביטחון" ו"עקב מצוקה תקציבית" מופסק ייצור הנעליים בישראל - ומועבר כולו לארצות הברית.

עובדי מפעל ייצור נעלי הצבא
עובדי מפעל ייצור נעלי הצבא "נעלי בריל" בראשון לציון | צילום: שמעון הורוביץ

"עוד לא קיבלנו החלטה לפטר, אבל זה כנראה פועל יוצא של העובדה שלא נוכל להחזיק מעמד", סיפר לחדשות נענע10 שמעון הורוביץ, הממונה על התחום הצבאי בקבוצת האחזקות בריל. המפעל עוסק רק בייצור נעלי צבא עבור משרד הביטחון, ולדברי הורוביץ, העובד 14 שנים במפעל, ההוצאה השנתית של משרד הביטחון עמדה על בין 20 ל-30 מיליון שקלים.

"באופן קבוע ייצרנו כ-90 אלף זוגות בשנה", אומר הורוביץ. "בשנה שעברה הכמות שהזמינו ירדה ל-30 אלף זוגות, ולאחר דיון ויוזמה של ועדת הכספים בכנסת, עלתה הכמות ל-63 אלף זוגות שייצרנו השנה. עכשיו הודיעו לנו במשרד הביטחון שאין להם כסף לזה".

"הפעם נשלוף ציפורניים"

הורוביץ, אפשר לומר בעדינות, סקפטי לגבי נסיבות הפסקת הייצור בישראל. "אנחנו רואים בכך החלטה משיקולים זרים, בלשון המעטה. קצינים בצבא קיבלו החלטה לרכוש את הנעליים כחלק מכספי הסיוע, ולטעון שאין תקציב. זו פשוט רכיבה על אותו גל של חוסר תקציב, שראינו בשבוע שעבר.

"בצבא טענו שהמחיר של הנעליים האמריקניות נמוך יותר בפועל בכ-9 אחוזים מהמחיר של בריל, אבל יש כאן שתי נקודות - קודם כל, אמרנו שאם נקבל את ההזמנה, נוכל להשוות את המחיר; ושנית, בשנתיים האחרונות בהן משתמשים בנעליים האמריקניות בשטח, מתברר שהבלאי שלהן כל כך גבוה, שנעלי בריל החזיקו מעמד פי שניים וחצי יותר מנעל אמריקנית. את הנעליים האמריקניות צריך להחליף פעם בחודשיים-שלושה.

"אנחנו עדיין מדברים עם משרד הביטחון", מסכם הורוביץ, "אבל כל הדיבורים היו שנקבל הזמנות - ועכשיו, לאחר המכתב שלהם, נצא למאבק הכי חריף שרק אפשר. הפעם נשלוף ציפורניים".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "לאור הקיצוץ בתקציב הביטחון והצורך בביצוע מהלכי התייעלות וקיצוצים נוספים, משרד הביטחון עורך בימים אלה בחינה מחודשת של עסקאות רכש רבות. משרד הביטחון עמד במלוא התחייבויותיו כלפי חברת בריל, לרבות לוועדת הכספים של הכנסת, ורכש בשנת 2013 כ-60 אלף זוגות נעליים. לאור המציאות התקציבית החדשה, משרד הביטחון לא יבצע הזמנות רכש חדשות מהחברה".

משרד הביטחון: "לאור המציאות התקציבית החדשה, לא נבצע הזמנות"

"אנחנו עדיין מדברים עם משרד הביטחון", מסכם הורוביץ, "אבל כל הדיבורים היו שנקבל הזמנות - ועכשיו, לאחר המכתב שלהם, נצא למאבק הכי חריף שרק אפשר. הפעם נשלוף ציפורניים".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "לאור הקיצוץ בתקציב הביטחון והצורך בביצוע מהלכי התייעלות וקיצוצים נוספים, משרד הביטחון עורך בימים אלה בחינה מחודשת של עסקאות רכש רבות. משרד הביטחון עמד במלוא התחייבויותיו כלפי חברת בריל, לרבות לוועדת הכספים של הכנסת, ורכש בשנת 2013 כ-60 אלף זוגות נעליים, לאור המציאות התקציבית החדשה משרד הביטחון לא יבצע הזמנות רכש חדשות מהחברה".