ועדת השרים אישרה: סגר לילי יוטל ב-40 ערים אדומות

לאחר הסערה שעוררה ההחלטה להטיל סגר מלא בערים "אדומות בוהקות", הוחלט לאשר את מתווה ההגבלות - לפיו התנועה תוגבל בשעות הלילה ומערכת החינוך תושבת. רה"מ: "האיזון הטוב ביותר שאפשר לעשות"

זמן צפייה: 04:55

מגפת הקורונה: הממשלה אישרה הערב (ראשון) הטלת סגר לילי ב-40 ערים אדומות, כך שהחל ממחר בערים הנבחרות, בשעה 7 בערב, העסקים ייסגרו, ואז - עד השעה 5 בבוקר, התנועה באזור תוגבל והאכיפה תתוגבר. כמו כן, מערכת החינוך תושבת ולא תותר התקהלות של יותר מעשרה אנשים בשטח סגור ו-20 איש בשטח פתוח.

משרד הבריאות יפרסם את רשימת הערים האדומות שעליהן יחולו ההגבלות, לאחר שהרשימה תאושר בוועדת השרים. במסגרת הסגר הלילי יהיה מותר להתרחק רק עד 500 מטר מהבית, או במקרים מיוחדים שיפורטו בהודעת משרד הבריאות. מוסדות החינוך, למעט חינוך מיוחד, ייסגרו. "אין סיבה לסגור בתי ספר אם אין סגר כללי", אמר על כך שר החינוך יואב גלנט.

בבני ברק בירכו על ההחלטה: "מודים ומברכים על הסרת איום הסגר מעל עירנו בחסדי שמים. תחת סגר מכאיב יוטלו הגבלות שגם הן אינן קלות למרבה הצער".

לכתבות נוספות בנושא >>

גמזו מציע לצרף שכונות בבית שמש לסגר; העוצר הלילי – מ-19:00

המתווה המסתמן: עוצר לילי ב-40 ערים אדומות, בתיה"ס יושבתו

גמזו בכנסת: "שואפים לרדת למאות נדבקים ביממה עד החורף"

המשטרה אוכפת את ההסגר בבני ברק
המשטרה אוכפת את ההסגר בבני ברק | צילום: דוברות המשטרה

במהלך הדיון באשר למתווה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "רצינו לבלום את העלייה - גם אם (העוצר) לא יעצור אותה. לא נוכל להמשיך ככה לאורך זמן, בחמישי נדון על סגר כללי". נתניהו טען כי ישראל פתחה יחסית מוקדם את ההגבלות, כך שהכלכלה "במצב טוב יותר מרוב המדינות. בסוף זה מתנגש כי התחלואה עולה".

בדיון לקח חלק גם פרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו, שאמר על העוצר הלילי כי "עדיף היה להיצמד לתוכנית המקורית - אבל אני מבין את המורכבות". גמזו התייחס גם לרעיון להרחיב את הסגר לסופי השבוע, וטען: "לחברה הערבית זה יכול להיות משמעותי. נחשוב על זה - ואולי נציע את הרעיון בהמשך".

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

בישיבה, קרא שר הכלכלה עמיר פרץ לאשר את תוכנית "הרמזור הכלכלית" שמעניקה פיצוי מוגדל לתושבים בערים שתחת סגר - מה שעורר את זעמו של שר האוצר ישראל כ"ץ, שהשיב: "אל תתערב לי בפיצויים. אני שר האוצר - עדיף שתתעסק במשרד שלך".

השר פרץ לא נותר חייב, וענה: "עסקים קטנים ובינוניים שנפגעים מהמשבר הם במשרד שלי". "אני מקדם תכניות שיפצו בעלי עסקים, ואני אחליט בעניין", סיכם כ"ץ. בשלב זה, ראש הממשלה התערב ואמר לפרץ: "את כל התוכניות שלך תעביר אלי ישירות, אני אקרא ונדון בהן".

ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו
ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו | צילום: חדשות 13

עוד בישיבה, שר החוץ גבי אשכנזי, שביקש להתייחס לכך שהדיון על העוצר הלילי ב-40 ערים נקבע לאחר הסערה שעוררה ההחלטה להטיל סגר מלא בערים "אדומות בוהקות", ואמר: "יהיו ראשי רשויות שלא יצייתו. גמזו ושר הבריאות צריכים להסביר לנו את את המהלך הזה".

"אנחנו רואים בזה צעד אחרון שאולי יעזור בבלימת התחלואה", השיב לו שר הבריאות יולי אדלשטיין. "אילו הייתה אפשרות לסגור 40 ישובים בסגר מלא - היינו מעדיפים את זה". "אם נטיל סגר כללי", טען כ"ץ, "הציבור לא יציית".

קבינט הקורונה
קבינט הקורונה | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

גם שר הביטחון בני נגץ נכח בדיון, ובדבריו התייחס דווקא לתוכנית הרמזור של גמזו. "הרמזור יצא לדרך וצריך לתת לו זמן לעבוד. החיים זה מה שקורה כשאתה מתכנן משהו אחר. המספרים קפצו ונדרשת התערבות".

אשכנזי הוסיף על דבריו, ואמר: "אנחנו לא מפעילים את מערך ההסברה. זה לא ריאיון - זה אנשי מקצוע שעומדים ומדברים עם האכלוסייה כדי שנבנה אמון מחדש עם הציבור. היחידים שיודעים לעשות את זה זה פיקוד העורף".

מחלקת הקורונה בבית החולים וופלסון
מחלקת הקורונה בבית החולים וופלסון | צילום: חדשות 13

בתום החלטת השרים, הוציא נתניהו הודעה לפיה "ביממה האחרונה התווספו עוד 10 ערים לרשימה הערים האדומות והגענו כבר ל-40 ערים אדומות. לאור זאת, המליצו הגורמים המקצועיים להטיל סגר לילי אחיד על כל הערים הללו, ולסגור בהן את מערכת החינוך, בנוסף להגבלות ההתקהלות".

"אני יודע שההגבלות האלה לא קלות, אבל במצב הקיים אין מנוס מהן", המשיך. "אומנם התמותה בישראל עדיין מהנמוכות בעולם, עם כל הצער על כל אובדן חיים, ומספר החולים הקשים עדיין יציב - אך לא לעולם חוסן".

"גורמי המקצוע מזהירים שבמצב התחלואה הגבוה בישראל, המגמה עלולה להתהפך בכל רגע עם תוספת מסוכנת של חולים קשים ונפטרים וסכנת קריסה של הצוותים הרפואיים המטפלים בקורונה בבתי החולים. לאור הנתונים וההמלצות הללו, ההחלטה הערב הייתה שקולה, אחראית ומחוייבת המציאות".