נתניהו: הנחיתי לפרסם תוכנית בנייה של 3,500 יחידות דיור ב-E1

רה"מ אמר בכנס "בשבע" שהורה לבצע את השלב הראשוני בתהליך התכנון באזור שבין מעלה אדומים לי-ם, שמנתק את צפון הגדה המערבית מדרומה. עד היום, נתניהו נמנע מהצהרה כזו מחשש לתגובה בין-לאומית

זמן צפייה: 01:05

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שלישי) כי "הנחיתי לפרסם להפקדה מיידית תוכנית בנייה של 3,500 יחידות דיור ב-E1". את הדברים אמר בכנס "בשבע". מדובר בשטח שמחבר בין מעלה אדומים לירושלים, כאשר הקמת התנחלות חדשה בשטח זה, תנתק את צפון הגדה המערבית מדרומה ולא תאפשר רצף טריטוריאלי למדינה פלסטינית.

פרסום להפקדה הוא השלב הראשוני ביותר בתהליך תכנון, ועד בנייה בפועל יעברו לכל הפחות שנתיים. אולם, מבחינה סמלית מדובר בהצהרה משמעותית שכן עד היום נתניהו נמנע לעשות זאת מחשש לתגובה בין-לאומית. כל הממשלים האמריקניים, עד הממשל הנוכחי, התנגדו בחריפות למהלך כזה. גם מדינות אירופה התנגדו ואף איימו בסנקציות.

לכתבות נוספות בנושא >> 

נתניהו אישר בנייה בשכונת גבעת המטוס שמעבר לקו הירוק בי-ם

בכירים ישראלים: ההצבעה על תוכנית השלום באו"ם תידחה

הליגה הערבית דחתה את תוכנית השלום של טראמפ: "לא נשתף פעולה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: החדשות 13

שלום עכשיו תקפו את הודעת נתניהו: "נתניהו מוכר את האינטרסים הלאומיים של ישראל וגורר אותנו למציאות של מדינה דו לאומית, הכל בשביל לקושש קולות מנוער הגבעות. שנים שישראל נמנעת מלבנות ב-E1 אבל שבוע לפני בחירות נתניהו משחרר כל רסן בידיעה ברורה שאת החשבון ישלמו כבר אזרחי ישראל".

כזכור, רק ביום חמישי נתניהו הודיע, במהלך סיור בירושלים, על אישור בנייה בשכונת גבעת המטוס שנמצאת מעבר לקו הירוק. עוד הודיע על הקמת 4,000 יחידות דיור חדשות בשכונת גבעת המטוס, בהן 1,000 יחידות לתושבי בית צפפא ו-3,000 לתושבים יהודים. משמעות הבנייה היא מניעת הרצף הטריטוריאלי בין השכונות הפלסטיניות בעיר.

"בהר חומה יהיו 50,000 תושבים, כמו עיר בינונית בישראל. אישרתי גם את הבנייה בגבעת המטוס. דו קיום בשלום בירושלים, ירושלים מתחברת ונבנית. אנחנו מחברים את כל חלקיה בירושלים המאוחרת, הסרתי את כל המגבלות", אמר ראש הממשלה.

החלוקה על פי תוכנית השלום של דונלד טראמפ
החלוקה על פי תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

בניגוד לדבריו של נתניהו, מדובר בקידום של תכנון בשלבים ראשונים בלבד, ולא בבנייה בפועל. בבנייה שבשכונת הבעת המטוס מדובר באישור לפרסום מכרזים. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה את תוכניות הבנייה, ומי שעיכב את פרסום המכרזים במשך תקופה ארוכה היה נתניהו. כעת נותר לראות האם מנהל מקרקעי ישראל יפרסם אותם.

משרד החוץ הירדני גינה את הצהרת ראש הממשלה: "הפעולות החד צדדיות הללו מפרות את החוק הבין-לאומי. על ממשלת ישראל להפסיק במדיניות ההתנחלות שפוגעת בעקרון שתי המדינות ומחסלת את האפשרות לשלום באזור".

בעבר, גרמניה, צרפת, בריטניה, האיחוד האירופי וארצות הברית בתקופת אובמה התנגדו בחריפות למהלך זה ואף איימו בצעדי תגובה. הודעתו של נתניהו מגיעה פחות מחודש לאחר פרסום תוכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, וכעשרה ימים לפני הבחירות.