מלך ירדן לקושנר: "הסכם שלום חייב לכלול מדינה פלסטינית"

בפגישתם הדגיש המלך עבדאללה את הצורך להקים מדינה פלסטינית עצמאית על בסיס פתרון שתי המדינות, שבירתה מזרח י-ם • קושנר נחת בישראל לקראת פגישתו עם נתניהו

זמן צפייה: 01:05

יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית, ג'ראד קושנר, נפגש היום (רביעי) עם מלך ירדן, עבדאללה השני - כך על פי דיווחים בירדן. בפגישתם השניים דנו במאמצים להגיע לפיתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. עבדאללה, כך על פי הדיווח, הדגיש את הצורך להקים מדינה פלסטינית עצמאית בקווי גבולות 67', שבירתה מזרח-ירושלים ושתחיה בביטחון ובשלום לצד ישראל על בסיס פתרון שתי המדינות.

לאחר ביקורו בירדן, הגיע קושנר גם לישראל לקראת פגישתו עם ראש הממשלה נתניהו, וצפוי לבקר גם בבירות ערביות באזור, במטרה לדון בהמשך קידום תוכנית השלום של הבית הלבן. למועד הצגת החלק המדיני של תכנית השלום האמריקנית עשויה להיות השפעה על הבחירות בישראל. ג'ייסון גרינבלט, השליח האמריקני למזרח התיכון, אמר לפני כמה ימים כי קיימת אפשרות שהחלק המדיני של התוכנית יוצג לפני הבחירות בישראל, שיערכו ב-17 בספטמבר, אך באותה מידה גם ייתכן והיא תוצג לאחר הבחירות. "עדיין לא התקבלה החלטה, והנשיא טראמפ הוא זה שיכריע", אמר.

עוד בחדשות 13:

קושנר יגיע לישראל, סעודיה וירדן – וידון בקידום תוכנית השלום

פרידמן וגרינבלט נכחו בטקס חניכת מנהרה בסילוואן שבמזרח י-ם

ראש הממשלה בנימין נתניהו וג'ארד קושנר, יועצו של נשיא ארהב דונלד טראמפ בפגישה בישראל
ראש הממשלה בנימין נתניהו וג'ארד קושנר, יועצו של נשיא ארהב דונלד טראמפ בפגישה בישראל | צילום: קובי גדעון/לע''מ

קושנר, העומד בראש צוות השלום של הבית הלבן, יגיע יחד עם גרינבלט, כמו כן עם בריאן הוק, שליח ארה"ב לנושא איראן, ועם יועצו הקרוב אבי ברקוביץ'. הצוות יבקר בישראל, ירדן, סעודיה, מצרים, איחוד האמירויות וקטאר.

בכיר בממשל האמריקני ציין כי מטרת הנסיעה היא להמשיך את המגעים עם ישראל ומדינות האזור לגבי החלק הכלכלי של תכנית השלום שהוצג בוועידה בבחריין לפני כחודש. כמו כן, אחרי שהחלק הכלכלי של תוכנית השלום כבר פורסם, בהחלט ייתכן שהביקור של קושנר יעסוק גם בחלק המדיני של תוכנית השלום.

שר החוץ של בחריין, חאלד בן אחמד אל-חליפה
שר החוץ של בחריין, חאלד בן אחמד אל-חליפה | צילום: רוירטס

אחד המהלכים שהאמריקנים מעוניינים לקדם במהלך הביקור באזור הוא הקמת הקרן הבין-לאומית שתממן את החלק הכלכלי של "עסקת המאה". לפני כשלושה שבועות נפגש קושנר עם שר האוצר האמריקני ועם נשיא הבנק העולמי בנושא.

לפני שבועיים פגש קושנר את שר החוץ של בחריין שייח' חאלד בן-אחמד אל-חאליפה. הבכיר בבית הלבן ציין כי ארה"ב הציעה כי הקרן הבין-לאומית שתעסוק בקידום הכלכלה הפלסטינית תמוקם בבחריין. הבחריינים מסכימים לכך וקושנר רוצה לקבל את ברכת הדרך משאר מדינות ערב. יועצו הבכיר של טראמפ גם מעוניין לדון עם מנהיגי מדינות ערב לגבי היקף התרומות שהם יהיו מוכנים לתת לקרן לצורך פרוייקטים כלכליים בגדה המערבית ורצועת עזה.