ביידן: "המתפרעים היו טרוריסטים, טראמפ תוקף את הדמוקרטיה"

הנשיא הנבחר תקף בנאום את תומכי טראמפ שפרצו לקונגרס: "אל תקראו להם מפגינים - הם טרוריסטים". על נשיא ארה"ב המכהן אמר: "אתמול היה השיא של המתקפה הבלתי פוסקת שלו על הדמוקרטיה"

זמן צפייה: 02:42

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן תקף היום (חמישי) בהצהרה שנשא את נשיא ארה"ב המכהן דונלד טראמפ, האשים אותו בהסתה שהובילה לפריצה לקונגרס וקרא למתפרעים "טרוריסטים".

"אל תעזו לקרוא להם מפגינים. הם היו המון מתפרע, חותרים תחת הממשל, טרוריסטים מקומיים", אמר ביידן במדינת דלאוור, שם הציג את מועמדיו למשרד המשפטים. "בארבע השנים האחרונות היה לנו נשיא שכל מה שעשה זה לבוז לדמוקרטיה שלנו, לחוקה ולשלטון החוק".

"הוא הוציא מתקפה כוללת על המוסדות הדמוקרטיים שלנו מהרגע הראשון, ואתמול היה השיא של המתקפה הבלתי פוסקת הזאת", סיכם.

מוקדם יותר הודיעו פייסבוק ואינסטגרם כי השעו את חשבונו של נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ עד להודעה חדשה או לפחות עד לסיום חילופי השלטון. זאת, לאחר שטראמפ הגיב למהומות שתומכיו היו מעורבים בהן בוושינגטון, וכתב ברשתות החברתיות: "אני אוהב אתכם, אתם מאוד מיוחדים, אבל עליכם ללכת הביתה עכשיו".

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג נימק את ההחלטה: "המאורעות בבירה מציגים שטראמפ מתכוון להשתמש בשארית הזמן שלו כנשיא כדי לחתור תחת חילופי השלטון החוקיים - אנחנו מעריכים כי החלטתו של טראמפ לא לגנות את התנהגות תומכיו הייתה עלולה להביא להסלמת האלימות. אנחנו מאמינים כי המשך השימוש של הנשיא השירותינו מהווה סיכון גדול מדי".

בניין הקונגרס במהלך המהומות
בניין הקונגרס במהלך המהומות | צילום: רויטרס

הלילה גם טוויטר הודיעה על בקשה למחיקתם של שלושה ציוצים של טראמפ והשעייה של 12 שעות של חשבונו, כאשר אם ציוצים אלו לא יימחקו - החשבון יישאר נעול. בנוסף הודיעו כי הפרות נוספות של מדיניות הפלטפורמה יגררו סגירה של החשבון לאלתר.

בתוך כך, שר המשפטים לשעבר, ויליאם באר, שמונה על ידי טראמפ גם תקף: "התנהגותו אתמול הייתה בגידה במוסד הנשיאות ובתומכיו". כמו כן, מפקד משטרת הקפיטול התייחס לאירועים לראשונה ומסר כי ההתנהגות של תומכי טראמפ הייתה "פרועה ופלילית".

ליל המהומות בקונגרס
ליל המהומות בקונגרס | צילום: רויטרס

הסנאטור צ'אק שומר, מנהיג הדמוקרטים בבית העליון, קרא להפעיל את התיקון ה-25 להדחת הנשיא מתפקידו: "מה שקרה בבניין הקפיטול היה ניסיון הפיכה נגד ארצות הברית, אליו הסית הנשיא. אסור שהנשיא יכהן בתפקידו אפילו לא יום אחד נוסף. אם סגן הנשיא והקבינט יסרבו, הקונגרס צריך להתכנס להליך חדשה חדש של הנשיא".

הלילה נהרגו ארבעה בני אדם ו-52 נוספים נעצרו במהומות האלימות שפרצו במהלך הדיון על אשרור תוצאות הבחירות בארצות הברית. בעקבות העימותים הושהה הדיון והתחדש כעבור שעות ספורות, כאמור, לאחר שעשרות אלפים מתומכי טראמפ, שפרצו לבניין, פונו מהמקום. זאת, בעוד שוושינגטון נתונה תחת עוצר לילי.

אמש פרצו מהומות אלימות בבניין הקפיטול שבוושינגטון, זאת לאחר שתוכמים של טראמפ הגיעו למחות במקום נגד אישור מינויו של ביידן. המפגינים התעמתו עם שוטרים ופרצו פנימה, ומשכך - הקונגרס פונה והדיון הופסק. ב-CNN דווח כי בכוונת המפגינים להישאר בבניין במהלך הלילה.