למה שעוני המים מחייבים אותנו על מים שלא צרכנו? • תחקיר

מבדיקה מיוחדת של חדשות 13 עולה כי השעונים הנפוצים בארץ, מכוילים באופן שעלול לגרור חיוב גבוה מהתשלום האמיתי. המצלמה הנסתרת חושפת: כך מקבלים גישה לתוכנה שמשפיעה על מדידת השעונים

זמן צפייה: 16:57

תושבים רבים ברחבי הארץ שמו לב לתופעה משונה: לטענתם, שעוני המים המודדים את צריכת המים בבניינים ובבתי מגורים בכל הארץ, מזייפים ומחייבים אותם בסכום גבוה מהנדרש. תחקיר חדשות 13 מצא כי השעונים מדגם "אוקטב" של חברת "ארד", שמהווים כ-80% מהשעונים המותקנים בארץ, מכוילים בצורה כזו שאכן עלול להיווצר חיוב כפול.

בכל צינור של בניין משותף מותקן מד, אשר מודד את כמות המים העוברת בכל רגע נתון ושולח באופן אוטומטי את הנתונים אל תאגיד המים. אולם, ברוב המקרים המים עוברים בצינור לשני הכיוונים, כלומר, עודפי המים זורמים בכיוון ההפוך, מהבניין החוצה, אחרי שכבר נמדדו בשעון המים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מחקר: 12% מהנערים שהחלימו מקורונה סובלים מתסמינים לטווח ארוך

בן 18 התחזה לבת 12 – וגרם לילדות לשלוח לו תמונות אינטימיות

"בטוחה שתצא מזה": המכתב ששלחה אם הקצין שמת בתאו לאחר שנעצר

סמדר הדסה, שבבניין שלה הותקן המד
סמדר הדסה, שבבניין שלה הותקן המד

במדידה נכונה, השעון צריך למדוד את המים הנכנסים אל הבניין ולהפחית מהנתון את אלה שחוזרים בכיוון ההפוך. בבדיקת מעבדה שנערכה למד המים הנפוץ, הוזרמו מים לאחור כדי לבדוק אם השעון אכן מזכה את הצרכנים. הבעיה היא, שהשעון לא החל לספור את כמות המים החוזרים שעברה בו - אלא רק כאשר הגיע ל-280 ליטרים של מים בשעה.

כך למעשה, נוצר מצב של חיוב על מים שדיירי הבניין כלל לא השתמשו בהם. סמדר הדסה, תושבת כפר סבא, שמה לב לשינוי חריג בחשבונות המים בבניין מחודש לחודש. למרות שהוצאת המים המשותפת ממוחשבת וזהה בכל חודש, החיובים השתנו מפעם לפעם. "עלו השערות כאלה שאמרו שבטח יש איזו בעיה בשעונים", אמרה הדסה.

"זה גרוע ביותר. גרוע. זאת שאלה שצריך להפנות ליצרן", סיכם לוי פרנקל, לשעבר מהנדס מכוניות בכיר ב"מקורות". בשיחה עם חברת "ארד" נאמר כי "מד המים לא חייב למדוד אחורה, אין דרישה כזאת". ואכן, אין תקנה בישראל המחייבת למדוד את המים החוזרים לצנרת, וכך נוצר מצב שהאזרחים משלמים על מים שכלל לא צרכו.

מד מים, שעון מים
מד מים מדגם ''אוקטב'' של חברת ''ארד''

עו"ד פנחס מיכאל-אור, מומחה בתביעות ייצוגיות, טוען כי "במקום להשיב את הכסף לצרכנים, העיריות מושכות אותו לעצמן כדיבידנדים. לדעתי זו ההונאה הצרכנית הגדולה ביותר שהייתה בישראל". בינתיים ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה, מונה לראשות ועדת בדיקה שתפקח על המד הדיגיטלי של "ארד".

תביעה ייצוגית ראשונה תנסה לחשב את הסכום העודף שגבו תאגידים באישור המדינה אולי ממיליוני לקוחות. פרנקל הוסיף: "צריך לעשות בדיקה גורפת לסוג הזה של המד ובמידה ואכן הבעיה בצורה גורפת קיימת, צריך לפסול את המד הזה מקנייה ומכירה".

חברת ''ארד'' המייצרת את שעוני המים מדגם ''אוקטב''
חברת ''ארד'' המייצרת את שעוני המים מדגם ''אוקטב''

מרשות המים נמסר בתגובה: "הכתבה מציגה מידע שמטעה את הציבור. על פי דו"ח אחרון של מרכז המחקר של הכנסת, חשבונות המים למשקי בית בישראל הם מהנמוכים ביותר בעולם (מקום 4 מהסוף) ומחירי המים בישראל הם מהנמוכים בעולם גם כן. תאגידי המים והביוב רוכשים מדי מים שעומדים בתקינה מקובלת בתהליך מכרזי. נוסף על כך, חלק מתאגידי המים מתקינים מנגנון אל חוזר אחרי מד המים הראשי על פי המלצת רשות המים".

מחברת "ארד" נמסר בתגובה: "למד ה'אוקטב' אישורי דגם מרשות המים, המבוסס על דרישות התקן האירופי וכן אישורי תקינה ממכוני התקינה הבין-לאומיים. מדי המים של כל החברות מתוכננים למדוד באופן מדויק זרימה של מים 'קדימה'. ההמלצה היא להתקין שסתום אל-חוזר כדי למנוע זרימה לאחור, ובמקומות שבהם הוא לא הותקן - ייתכנו ספיקות רגעיות ונמוכות מאוד, שהן 'בטלות בשישים', ובכל מקרה מדובר בסטייה בשיעור הנמוך בהרבה מהמותר על פי התקינה".